به گزارش تجارت نیوز، علیرضا رئیسی در نشست خبری با محور پویش «نه به تصادف!» با بیان اینکه با فرهنگسازی میتوان میزان مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی را 20درصد کاهش داد، اظهار داشت: 83درصد افرادی که جان خود را در تصادفات از دست میدهند، کمتر از 50سال و 51درصد هم کمتر از 30سال سن دارند.
وی ادامه داد: حدود 700 تا 800 هزار نفر هم هر سال دچار مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی میشوند و 25 درصد آنها دچار معلولیت دائم می شوند. همچنین اصلیترین عامل مرگومیر ناشی از تصادفات، آسیب مغزی و پس از آن شکستگیهای متعدد است که این دو مورد عامل بیش از 90 درصد فوتی هاست .
وی با بیان اینکه نقش ایمنی جادهها و خودروها در بروز حوادث ترافیکی غیرقابل انکار است، افزود: ایمنی جاده ها و خودروها 47 درصد و خطاهای انسانی حدود 53درصد در بروز حوادث ترافیکی نقش دارند.
معاون بهداشت با اشاره به بازدارنده نبودن قوانین راهنمایی و رانندگی اظهارداشت: میزان جرائم رانندگی در کشور به هیچوجه بازدارنده نیست؛ به طور مثال، خودروها، وارد خطوط خودروهای امدادی میشوند، چرا که نرخ جریمه این تخلف معادل خرید چند بسته پفک است. جریمه تخلفات این چنینی باید میلیونی باشد.همچنین هیچ استثنایی نباید قائل شد و اگر مسئولی خطایی کرد باید جریمه بیشتری از سایرین بپردازد.
رئیسی با بیان اینکه میزان مرگومیر رانندگان موتورسیکلتها در حوادث ترافیکی 22 درصد است، افزود: این میزان معادل 4000نفر است. 12میلیون موتورسیکلت از 13میلیون موتورسیکلت موجود در کشور، فرسوده هستند و ایمنی ندارند و سبب آسیب میشوند. در مجموع حدود 90درصد موتورسیکلتها در کشور فرسوده هستند. وضع رانندگی موتورسیکلتها در کشور مناسب نیست.همچنین حدود 4500 نفر از عابران پیاده در حوادث ترافیکی جان خود را از دست میدهند.
وی با بیان اینکه میزان مرگومیر سرنشینان خودرو از رانندگان بیشتر است، افزود: میزان سهم مرگومیر رانندگان و سرنشینان خودروها از حوادث ترافیکی به ترتیب 24.5و 33.5درصد است؛ چراکه فرهنگ استفاده از کمربند در رانندگان نهادینه شده است، اما در سرنشینان عقب خودرو این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد.
معاون وزیر بهداشت در مورد پویش توضیح داد: هدف آگاهیبخشی و هشداردادن است. پویش نه به تصادف در سه بخش اجرا میشود. هدف مرحله نخست کاهش تصادفات جادهای است و باید انجام شود. مرحله دوم ادامه مرحله نخست است و برای مرحله سوم هم برنامه ای سه ساله تدوین شده است تا تصادف و حوادث ترافیکی را کاهش دهیم.
رئیسی درباره دلیل اجرای برنامه پویش طی بازه زمانی سه ساله گفت: در نظر داریم که نقاط حادثهخیز جادهها را احصا کنیم ودر حد توان وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح آن اقدام کند. ایمنی خودروها هم باید افزایش یابد، اما نسبت به افزایش ایمنی خودروها خوشبین نیستم.
وی درباره وضع دوربینهای ترافیکی گفت: وضع نصب دوربینهای ترافیکی در کشورهای جهان، سه تا هفت دوربین در هر 100کیلومتر است اما این میزان در کشور ما حدود 0.2 دوربین در هر 100کیلومتر است که در اغلب موارد هم نیمی از دوربینها خراب است.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: بررسیها بیانگر این است که 62درصد از تصادفات برون شهری در 30کیلومتری ورود به شهرها رخ می دهد.همچنین 32درصد فوتیها به دلیل واژگونی وسیله نقلیه است.
رئیسی با بیان اینکه 52درصد فوتیهای تصادفات، جان خود را در صحنه تصادف از دست میدهند، اظهار داشت: از این تعداد، سهم خالص خودروها حدود 28درصد است. سرعت خودروها در تصادفات بسیار زیاد است و سبب شدت تروما میشود. 6درصد به هنگام انتقال به مراکز درمانی و 42درصد در اورژانسها جان میبازند. مردان و زنان به ترتیب 80و 20درصد فوتیهای تصادفات را تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه 60درصد تصادفات رانندگی در هشت استان کشور رخ میدهد، گفت: تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان بیشترین سهم مرگ و میر سوانح رانندگی را دارند که میزان مرگ ومیر در هرکدام معادل 4هزار نفر است. ایلام هم کمترین میزان مرگومیر را به خود اختصاص داده است.
معاون بهداشت با بیان اینکه وضع سیستم حمل و نقل عمومی کشور مناسب نیست، اظهار داشت: 96درصد اتوبوسهای شهری، 76درصد اتوبوسهای برونشهری، 85درصد مینیبوسها، 62درصد تاکسیها و 53درصد کامیونها فرسوده اند.
رئیسی با اشاره به تکلیف قانون برنامه هفتم توسعه به وزارت راه و شهرسازی، برای شناسایی نقاط پرخطر، گفت: بیش از پنج هزار نقطه پرخطر شناسایی شده و لازم است اصلاح شوند. همچنین بر اساس قانون، وزارت صمت باید سالانه بیش از 500هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کند اما این امر بسیار کند پیش میرود هرچند که امسال مقداری شتاب گرفت.
وی در پایان درباره درمان رایگان مصدومان تصادفی و سهم حوزه بهداشت از 10درصد حق بیمه شخص ثالث تصریح کرد: سهم بهداشت از این رقم صفر است. حدود 36 هزار مرکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور داریم که بخشی از مصدومان تصادفی به این مراکز مراجعه میکنند.
کاهش دریافت «ید» در بسیاری از استانها
معاون وزیر بهداشت در بخش دیگر سخنانش با اشاره به نتایج پیمایش سنجش «ید» در زنان باردار و دانش آموزان، اظهار داشت: نتایج پیمایش نشان داد که دریافت «ید» در بسیاری از استانها به شدت دچار مشکل است و نیازمند مداخله سریع است.
رئیسی با اشاره به اهمیت ید در سلامت و با بیان اینکه کمبود ید باعث عقب افتادگی ذهنی و عدم رشد مغزی و عصبی جنین میشود، گفت: میزان ید از طریق میانه ید ادرار سنجیده میشود. میانه ید ادرار زنان باردار باید بالای 150و در دانش آموز باید 100باشد.
وی با اشاره به پیمایش سنجش میانه ید در دانش آموزان و مادران باردار گفت: در پیمایش صورت گرفته و در دانش آموزان، استان آذربایجان غربی بدترین وضع را داشت و استانهای آذربایجان شرقی، گلستان، قزوین و قم در مراتب بعدی قرار گرفتند.
معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: در سنجش میانه ید مادران باردار استانهای قم، سیستان و بلوچستان، آذربایجانهای غربی و شرقی، تهران، اردبیل، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، گیلان، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و … به ترتیب نامناسبترین شرایط را داشتند. تنها هشت استان در وضع مناسب قرار داشتند که شامل استانهای گلستان، مرکزی، همدان، سمنان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و یزد است .
رئیسی در همین زمینه به تولید نمک یددار در کارخانههای کشور و اثرگذاری آن در جبران کمبود احتمالی در ید دریافتی، اشاره کرد و گفت: باید مراقب باشیم؛ این نتایج در شرایطی به دست آمده است که تبلیغات نمک دریا، نمک صورتی و غیره صورت میگیرد؛ تبلیغاتی که پایه علمی ندارند و مضر سلامت است .
وی اظهار داشت: پیمایش مذکور نشان داد که دریافت «ید» استانهای مذکور به شدت دچار مشکل است. در این زمینه بلافاصله جلسه گذاشتیم و این موضوع هشدار است که سریع مداخله کنیم؛ چراکه نسبت به میانگین قبلی افت کردهایم.
رئیسی گفت: یک راه حل فوری و توصیه اصلی به ویژه به مادران بادار دچار کمبود ید آن است که به صورت روزانه یدوفولیک استفاده کنند. به همه دانشگاهها هم اعلام کردیم که سریع اطلاع رسانی کرده و یدوفولیک را تهیه کنند.
منبع: ساعدنیوز