صفر تا صد بررسی مشخصات فنی کی ام سی T8 (KMC T8)، پرفروشترین خودروی پیکاپ در خیابانهای ایران + تست آفرودی

به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، کرمان موتور پس از عرضه شاسیبلندهای سری S و سدانهای سری J با برند جک در ایران، اولین پیکاپ خود را با نشان کیامسی (KMC) وارد بازار داخلی کرد. جک T8، که یک وانت دو کابین دو دیفرانسیل چینی است، از سال 1399 با نام KMC T8 به خریداران ایرانی عرضه میشود. ممنوعیت واردات خودروهای خارجی باعث شده تا در غیاب پیکاپهای مطرحی مانند تویوتا هایلوکس، فرصت مناسبی برای KMC T8 فراهم شود تا جایگاهی در بازار پیکاپهای آفرودی ایران پیدا کند.
مزایا و معایب
+ طراحی زیبا
+ کابین جادار
+ دو دیفرانسیل سه حالته
+ توانایی آفرود
+ ظرفیت حمل بار و بکسل تا 840 کیلوگرم
– تهویه دیجیتال
– کیفیت پایین سپر و جلوپنجره
– حذف دوربین 360 درجه
مشخصات فنی
خودروی KMC T8 به یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور را دارد. برخلاف بسیاری از رقبای موجود در بازار ایران، کی ام سی T8 تنها با گیربکس دستی 6 سرعته عرضه میشود. این پیکاپ از سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل 4×4 بهره میبرد که با سه حالت 2H، 4H و 4L امکان رانندگی هم در جادههای آسفالت و هم مسیرهای آفرودی را فراهم میکند.
هرچند موتور KMC T8 نسبت به رقبایی مانند کلوت مکث موتور کمی ضعیفتر است، اما به لطف تولید قدرت و گشتاور در دورهای پایین و لگ توربو کمتر، عملکرد بهتری در شرایط آفرود ارائه میدهد و سواری چابکتری به راننده میدهد.
در بخش فنی، سیستم تعلیق جلو از نوع جناقی دوبل با فنر مارپیچ و تعلیق عقب از نوع غیرمستقل فنر تخت طراحی شده است. با وجود اینکه تعلیق T8 اندکی خشک به نظر میرسد، اما این سختی باعث افزایش پایداری خودرو و تجربهای نزدیک به سواری خودروهای سواری میشود.
ارتفاع 197 میلیمتری از سطح زمین به همراه زوایای ورود، خروج و شیبپیمایی به ترتیب 30.9، 23.3 و 30 درجه، شرایط مناسبی برای عبور از مسیرهای سخت و آفرودی فراهم کرده است.
در حالی که نسخه فیسلیفت و قویتر این خودرو با نام جک T8 پرو در بازار چین عرضه میشود، کرمان موتور تصمیم گرفته به جای آن مدل جدیدتر کی ام سی T9 را وارد بازار ایران کند. همچنین نسخه تمامبرقی جک T8 نیز در بازار چین موجود است که از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به مدل بنزینی KMC T8 دارد.
مشخصات کلی
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی |
حجم موتور | 2 لیتر |
سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 |
تنفس موتور | توربوشارژر |
قدرت | 174 اسب بخار |
گشتاور | 290 نیوتن.متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
محور محرک | دو دیفرانسیل |
شتاب | – |
سرعت | 150 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 9.8 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
فرمان | هیدرولیک |
بدنه | پیکاپ بزرگ |
نوع رینگ | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول | 5325 میلیمتر |
عرض | 1880 میلیمتر |
ارتفاع | 1830 میلیمتر |
فاصله محورها | 3090 میلیمتر |
وزن خالص | 1945 کیلوگرم |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
بار قابل حمل | 840 کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت | 76 لیتر |
قطر رینگ | 18 اینچ |
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری KMC T8، به جز بخش جلویی که به واسطه جلوپنجره بزرگ کرومی حالتی خشن و تهاجمی به سبک برخی خودروهای چینی پیدا کرده، در سایر قسمتها از ظاهری پخته و جذاب برخوردار است.
در مجموع، کی ام سی T8 از طراحی هماهنگ و زیبایی بهره میبرد که بهجز جلوپنجره اغراقآمیز، میتواند نظر طیف گستردهای از مشتریان را به خود جلب کند. طرح فانتزی و نسبتاً شلوغ جلوپنجره باعث شده تا کمی ناهماهنگی در چهره خودرو نسبت به سایر بخشها دیده شود و از یکپارچگی زیبایی آن بکاهد.
طراحان میتوانستند با اندکی خلاقیت بیشتر و درک بهتر از زیباییشناسی، جلوپنجرهای سادهتر و عامهپسندتر طراحی کنند تا ظاهر KMC T8 بینقصتر شود و جایی برای انتقاد باقی نماند.
با این حال، طراحی کلی T8 با توجه به مواردی همچون فرم مناسب بدنه، رکابهای جانبی به سبک خودروهای آفرودی، گلگیرهای برجسته، رینگهای خوشفرم و... در مقایسه با محصولاتی مانند نیسان ناوارا 2020 از نظر ظاهری قابل قبول به نظر میرسد و پیشبینی میشود در بازار ایران با استقبال مشتریان علاقهمند به خودروهای پیکاپ روبهرو شود.
طراحی داخلی
در فضای داخلی کابین KMC T8 برخلاف بسیاری از کراساوورهای مدرن چینی و کرهای، خبری از خطوط پیچیده روی داشبورد نیست؛ بهویژه طراحی کنسول میانی و تونل جعبهدنده، ظاهر چندان متمایز یا مدرنی ندارد.
با این حال، ترکیب کلی داشبورد به لطف استفاده از تزئینات براق آلومینیومی، طراحی مناسب دریچههای تهویه و برخی جزییات دیگر، نمایی نسبتاً جذاب و قابل قبول به کابین این پیکاپ بخشیده است.
فرمان KMC T8 شباهت زیادی به فرمان جک S5 دارد و پشت آن، پنل کیلومترشمار با طراحی اسپرت و دلنشینی قرار گرفته که حس خوبی به راننده منتقل میکند. صندلیهای خوشفرم با روکش چرمی نسبتاً باکیفیت نیز فضای داخلی را برای سرنشینان دلنشینتر کردهاند.
استفاده گسترده از پلاستیک خشک در کابین، نکتهای منفی است که ممکن است از میزان رضایت مشتریان بکاهد؛ هرچند چنین موادی در خودروهای چینی امری رایج محسوب میشود.
از سوی دیگر، فاصله محوری 3090 میلیمتری باعث شده تا کابین KMC T8 جادار باشد و سرنشینان ردیف عقب با کمترین محدودیت فضای نشیمن روبهرو شوند. فضای بار این وانت پیکاپ نیز نسبتا بزرگ است و توانایی حمل حدود 840 کیلوگرم بار را دارد.
آپشن ها و امکانات
آپشنها و امکانات کی ام سی T8 چندان پر و پیمان نیست و به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور و دوربین عقب، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی و گرمکن آینه بغل خلاصه میشود.
ماشین KMC T8 در چین به دوربین 360 درجه مجهز است، اما این آپشن در نسخه مونتاژی کرمان موتور حذف شده است. همچنین کی ام سی T8 تهویه اتوماتیک ندارد.
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | ندارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | ندارد |
کنترل کشش | دارد |
کنترل پایداری | دارد |
اتو پارک | ندارد |
سنسور جلو | ندارد |
سنسور عقب | دارد |
رادار نقطه کور | ندارد |
رادار تغییر لاین | ندارد |
رادار تصادف جلو | ندارد |
رادار تصادف عقب | ندارد |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اضطراری | دارد |
ترمز پارک برقی | ندارد |
پدال شیفتر | ندارد |
اتولایت | دارد |
چراغ روز | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | ندارد |
گرمکن فرمان | دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد |
ناوبری | ندارد |
نمایشگر هدآپ | ندارد |
دوربین عقب | دارد |
دوربین 360 درجه | ندارد |
کیسه هوا | 2 عدد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه اتوماتیک | ندارد |
صندلی برقی راننده | ندارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد |
ماساژور صندلی جلو | ندارد |
آینه بغل برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد |
پانوراما | ندارد |
سانروف | ندارد |
قیمت کی ام سی T8 در بازار
کی ام سی T8 را میتوان بهعنوان ماشین پایه در کلاس پیکاپهای بزرگ آفرودی در نظر گرفت. قیمت کی ام سی T8 در بازار آزاد نسبت به رقبا کمتر است، البته این را هم باید در نظر داشته باشید که پیکاپ کرمان موتور قدرت و امکانات کمتری از کلوت مکث موتور و آمیکو آسنا ارائه میدهد. برای خرید کی ام سی T8 با قیمت کارخانه میتوانید به طرح های پیش فروش قسطی و نقدی کرمان موتور مراجعه کنید.
پیکاپها بهعنوان بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت معرفی نمیشوند و KMC T8 نیز از این قاعده مستثنا نیست، با این حال این پیکاپ آفرودی روی جادهها و خیابانهای آسفالت در حد ماشینهای سواری عمل میکند.