سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
انتقاد روزنامه شرق از سیاهنمایی روزنامه شرق!
روزنامه شرق به تازگی یادداشتی با عنوان "تمنای فلاکت" نوشته آقای "ارسیا تقوا" منتشر کرد که در آن از سیاهنمایی و رواج آن در جامعه انتقاد شده است.
این یادداشت با اشاره به خبر دروغ مرگ 2 بیمار تبریزی که رئیسجمهور پزشکیان اخیرا آنها را با موفقیت جراحی کرد؛ از اقبال عدهای به این خبر انتقاد میکند و میگوید: انگار اینگونه میخواهیم به خودمان بگوییم ببین، خودت را خسته نکن، درست نمیشود که نمیشود؛ تلاش بیهوده نکن، این هم نشانهاش، چه توقعی داری از رئیسجمهوری که در انجام امورات اولیه خود عاجز است. و بعد از گفتن این جمله، پوزخندی میزنیم به نشانه مهر تأیید. این پوزخند اندکی مرهم است برای بیحسکردن درد فلاکت و عذاب. تسلایی است برای باور به نداشتن تکستارهای در هفت آسمان.
آقای تقوا تصریح میکند: کار به جایی رسیده که اگر کسی حرفی از بهبودی میزند، با شک به درک و فهم او نگاه میکنیم، ولی اگر خبری از یک تیرهروزی جدید بیاورد، آن را برای تأیید باورهای جاافتاده قبلی بیبروبرگرد میپذیریم و میگوییم بفرما! "هر دم از این باغ بری میرسد". ببینید این ضربالمثل را چطور استفاده میکنیم در حالی که باغ و بر واژگانی قشنگ و مثبت هستند ما از آن ترکیبی میسازیم که معنی پوچی و بیحاصلی میدهد.
نویسنده یادداشت در خاتمه تأکید میکند: عادت ندارم به تمامکردن مطلبم با بدبختی. پس لبولوچه را جوری تکان میدهم که شنیده شود: زندگی مجموعهای از خوشیها و ناخوشیهاست. چارهای نداریم؛ برای دوامآوردن باید به روشنی بیشتر نگاه کنیم.[1]
*صحبتهای نویسنده مذکور بسیار قابل تأمل و متین است.
ما را چه شده است که اینهمه با سیاهنمایی عجین شدهایم و حتی بیبنیادترین خبرها را به صرف سیاهنما بودن مورد اقبال قرار میدهیم؟
ما پاسخ به این سؤال مهم را به خوانندگان محترم واگذار و البته یک نکته مهم و جالب را هم بیان میکنیم...
به گواه آمار و اسناد؛ دولت پزشکیان در طول یکسال اول عمر خود توانسته میزان تورم را تا 10 درصد کاهش دهد، شاخص ضریب جینی ایران را در جایگاهی بهتر از آمریکا و چین حفظ کند، معافیتهای مالیاتی مطلوبی شکل دهد و تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن را به کمترین میزان در 30 ماه گذشته برساند.
بروز این دستاوردها در حالی است که ما در رسانههایی که اگرچه رقیب سیاسی گفتمان رئیسجمهور محترم هستیم لکن اقتضای جوانمردی و عقلانیت این است که همواره به این دستاوردهای مهم که در معیشت مردم تأثیرگذار هستند اشاره کنیم. اما روزنامه شرق به عنوان سمپات اصلی رئیسجمهور ولی هیچ اشاره تأکیدآمیزی به این دستاوردها و موفقیتها نداشته است.
و نه تنها نداشته بلکه شاهدیم روزنامه شرق چند هفته قبل گزارشی درباره رکوردشکنی سفرهای ایرانیان در نوروز امسال منتشر و در آن تأکید کرد که افزایش سفر هرگز نشانه حال خوب مردم ایران نیست!
این روزنامه در گزارش مذکور به نقل از فردی که ادعا شد جامعهشناس است همچنین نوشت: "نمیشود سفررفتن را تعبیر به مطلوببودن شرایط مردم تعبیر کرد."[2]
این فکت مهم از سیاهنمایی که آشکارا تقلا میکند یک گزینه مثبت را منفی جلوه دهد؛ میتواند به مخاطبان محترم و البته به آقای ارسیا تقوا نشان دهد که عاملان سیاهنمایی چه کسانی هستند و چرا خوشدلی مردم ایران و خبرهای خوب را برنمیتابند؟!
پیشنهاد این است که نویسنده یادداشت خوب شرق در پیوست سؤال منطقی خود؛ یک گفتمان داخلی هم با ارکان روزنامه شرق شکل دهد و انگیزه سیاهنمایی و انکار مثبتات را از آنان جویا شود.
***
تأکید آملی لاریجانی بر ورود راهبردی روحانیت به مسائل اجتماعی
آیتا... آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با مشاور امور روحانیت رئیس جمهور طی سخنانی تأکید کرد: روحانیت باید ضمن حفظ استقلال خود، نقشی فعال در پیوند مردم و حاکمیت ایفا کند.
به گزارش ایسنا، او میافزاید: همانطور که روحانیت نمیتواند نسبت به مشکلات جامعه بیتفاوت باشد، باید محدودیتهای اجرایی دولت را نیز درک کند و در بیان مطالبات، رویکردی واقعبینانه و همراه با درک متقابل داشته باشد.
آیتا... آملی لاریجانی تصریح کرد: انتظار میرود روحانیت در پیگیری ارزشها، با رویکردی عقلانی و سنجیده وارد مسائل اجتماعی شود.[3]
*حضور عقلانی و البته مؤثر روحانیت در عرصههای اجتماعی و پیوند دادن مردم با حاکمیت اسلامی؛ یک ضرورت دینی و تمدنی برای جامعه امروز ماست.
جامعه امروز ما در ابعاد مختلفی به شرح عقلانی ابعاد دقیق مسائل و البته پیگیری مشکلات مبتلیبه اجتماع نیاز دارد و روحانیت یکی از صاحبان تکلیف در این زمینه است.
دقت شود که منظور از حضور روحانیت در این عرصه یعنی حضوری که به تأثیرگذاری منتج شود و تأثیرگذاری هم صرفا از راه سخنرانی یا بیان مطالبات مردم نیست. بلکه نگاهی به تاریخ فعالیتهای پر برکت حوزه علمیه نشان میدهد روحانیت معزز در هر عرصهای از ابزارهای لازم برخوردار است که عنداللزوم باید به اقتضای تکلیف؛ از هرکدام استفاده بهجا داشته باشد.
مثال بارز این مسئله مشکلات اقتصادی کشور است که اگرچه قشر روحانی و طلبه خود در صف اول ابتلا به این مشکلات قرار دارند لکن تأثیر حوزههای علمیه در این مسئله منوط شده است به هشدارهای لسانی علما و برخی طلاب محترم!
هشدارهایی که البته میبینیم هیچ تأثیری ندارد زیرا اساسا در وضعیت کنونی که بسیاری از راه حلهای معقول اقتصادی صراحتا بر زمین ماندهاند یا اجرا نمیشوند؛ هشدار لسانی تنها، کارایی ندارد و باید از طرق دیگری که در تاریخ عملگری اجتماعی حوزه علمیه در احقاق حق مردم قابل استدراک است؛ وارد مسئله شد.
و این همان عقلانیتی است که به نظر میرسد آیتا... آملی لاریجانی هم به آن اشاره دارد.
کما اینکه در کارنامه اجرایی شخص ایشان در مصادر و مساندی مثل شورای نگهبان، قوه قضائیه و مجمع تشخیص میبینیم که اعمال و تصمیمات این مقام مسئول همواره با عطف به نتیجه و کارآمدی طراحی شده و زینتالمجلس نبوده است.
مثل ماجرای ورود قوه قضائیه در دوران آیتا... لاریجانی به قیمت گوشت و مرغ، چالش با برخی نامزدها در ایام انتخابات، اعدام جیببرهای خشن خیابانی، برخورد با گرانکنندگان ارز و غیره.
فلذا با عنایت به همین الگوی عملی و اجرایی در تأثیرگذاری بر دنیای مردم در حکمرانی اسلامی است که میتوان در دین جامعه نیز بهبود بیشتری ایجاد کرد.
در این مسیر خطیر البته درک محدودیتهای دولت و حکمرانی نیز در قدم اول خود متوجه روحانیت معظم و معزز است و روحانیون معظم هستند که میتوانند به عنوان قشر واسط؛ مردم را نسبت به این محدودیتها و واقعیتها آشنا کنند.
***
هشدار برای دوری از دام فرقانیستهای عدالتخواه
عدالتخواهان تندرو هنوز در کمین ترور علی(ع) هستند
حجتالاسلام حسن غفاریفر، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در گفتوگو با خبرگزاری رسا به مناسبت سالروز اعدام اکبر گودرزی (رئیس گروهک فرقان) در سوم خرداد، به جریانات تندروی عدالتطلب و بیملاک بودن آنها اشاره کرده و گفته است: این جریانها عدالت را صرفاً در ذوق و احساسات تعریف میکنند.
او میافزاید: این جریانها با تفسیرهای تنگنظرانه خود و بدون شاخصهای دینی و عدم مطابقت با مراد اهل بیت(ع) بود که شهید مطهری را طرفدار اسلام آمریکایی و اسلام سرمایه داری معرفی کردند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه گروهک فرقان تیمسار قرنی و استاد مطهری را به شهادت رساندند، تصریح کرد: گروهک فرقان تیمسار قرنی که مقابل شاه ایستاد و انقلاب را کمک کرد به اتهام طاغوتی شهید کردند و همچنین شهید مطهری را به عنوان طرفدار نظام سرمایهداری به شهادت رساندند در حالی که شهید مطهری در کتابهای اقتصادی خود ادبیاتی نزدیک به جریان چپ داشت، اما چرا مورد حمله این گروهک قرار گرفت؟
غفاریفر تصریح میکند: از ویژگیهای شهیدمطهری تن دادن به اسلام و قرآن بود؛ نه تن دادن به ذائقههای نادرست و تفسیرهای سطحی و انحرافی که در این جریانها –ی عدالتطلب افراطی- وجود دارد.
او میافزاید: جریانهایی که با عنوان انقلابیگری و عدالتخواهی در میدان ظاهر میشوند –و تندرو هستند- در واقع گرفتار تکرار اشتباهات جریان های گذشته شدند...-ضمن اینکه- عده ای از طلاب و دانشجویان که از اعتقاد عمیق به عدالت و دفاع از محرومان برخوردارند بدون اطلاع کافی بدین گروهها می پیوندند.
غفاریفر تأکید میکند: جامعه ما باید زیربنای فکری و عملی خودش را بر اساس هوشیاری و بصیرت قرار دهد تا در دام این جریانهای انحرافی نیفتد و مسیر انقلاب را با تکیه بر رهنمودهای اسلام و اهل بیت(ع) ادامه دهد.[4]
*بیتالغزل مصاحبه ارزشمند حجتالاسلام غفاریفر تأکید بر ملاک و معیار یافتن در عدالت و انتقاد و فکر است.
این روحانی بصیر به درستی اشاره میکند که فرقان و فرقانیستها عدالت را صرفاً در ذوق و احساسات تعریف میکنند فلذا با کسی مثل مطهری که در قرائت خود از عدالت متکی بر مبنای دین و تفکر شیعی است در زاویه قرار میگیرند و البته او را شهید میکنند.
میتوان در پیوست سخنان بصیرانه غفاریفر این نکته را مطرح کرد که افرادی مجذوب جریانات نوفرقانی و عدالتخواهان تندرو میشوند که اینان نیز در مبانی خود دچار ایراد هستند. در واقع همچون خوارج اگرچه با دلی پاک به میدان عبادت و عدالت پا میگذارند اما از آنجا که مبناخواه نیستند و به دنبال ارضای نفس خودشان هستند به ناگاه مجسمه عدالت یعنی علی(ع) را مفسد خطاب میکنند و رأی به ترور انقلابی او میدهند!
و البته علی(ع) در معنای امیرالمؤمنین(ع) و امام معصوم در سال 40 هجری شهید شد لکن علی(ع) در معنای کارآمدی، پاکدستی، عقلانیت، مردمدوستی و دینمداری تا همیشه زنده است و هرکس که در مقابل این گزینهها قد علم میکند و اصرار به ملکوک کردن آنها دارد یعنی همانند خوارج قصد ترور علی(ع) را دارد.
و این از نکات بصیرانه در زمانه ماست که باید متوجه آن بود والّا قضایای صدر اسلام تکرار میشود. همچنانکه متفکرین و انقلابیون راستینی مثل بهشتی و مطهری و قرنی؛ ناانقلابی معرفی و ترور شدند.
باید در مقابل جریانی که به اسم عدالت و انقلابیگری اما در صدد ترور کارآمدان و انزوای نخبگان است ایستاد.
صد البته این مسئله عزمی اجتماعی از سوی مردم و انگیزهای امنیتی از سوی دست اندرکاران حکمرانی طلب میکند...
***
1_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-1013944
2_ mshrgh.ir/1705812
3_ isna.ir/xdTtKM
4_ https://rasanews.ir/003HTB