به گزارش ایرنا، محمدرضا نظریان روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در زمان حاضر ۵۱.۵ درصد دانشآموزان دوره متوسطه استان در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که این آمار در کشور ۴۷ درصد است.
وی با اشاره به احداث ۳۲ هنرستان در جوار صنعت در استان گفت: علاوه بر این هنرستانها که از سالهای گذشته در دست احداث بوده و راه اندازی شده است، ۲۰ هنرستان دیگر نیز با کمک خیرین و ادارهکل نوسازی مدارس در جوار صنایع احداث خواهد شد.
نیاز به جذب معلم متوسطه و فنی و حرفهای در اصفهان
مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان همچنین به اقدامات مطلوب در زمینه تامین کسری و جذب معلمان در استان اشاره کرد و گفت: برای سال تحصیلی جدید هیچ کسری در دوره ابتدایی وجود نخواهد داشت و تنها نیاز استان به معلم در دوره متوسطه اول و رشتههای فنی و حرفهای است.
وی، توانمندسازی معلمان با رویکرد شاداب سازی تدریس را از جمله برنامههای آموزش و پرورش در دوره جدید برشمرد و گفت: استفاده از هوش مصنوعی برای تدریس دانشآموزان نیز در دستور کار قرار دارد.
نظریان همچنین درباره وضعیت دریافت شهریههای مدارس گفت: در سالهای گذشته شهریه مدارس غیردولتی تا قبل از ثبت نام به صورت علیالحساب اعلام و پرداخت میشد، اما در سال تحصیلی جدید، به هیچ وجه شهریه علیالحساب نداریم و با نظارت کامل شهریهها در زمان ثبت نام به صورت دقیق اعلام خواهد شد.
وی یادآور شد: مدارس غیردولتی جزو بدنه آموزش و پرورش هستند و نظارت کامل بر رعایت دستورالعمل های ابلاغی از سوی دستگاه تعلیم و تربیت در این مدارس صورت میگیرد.
پدیده فرونشست در۲۰ مدرسه اصفهان
مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان درباره وضعیت فیزیکی مدارس استان با توجه به «فرونشست» پدید آمده در پی خشکسالیهای چند ساله اخیر گفت: براساس آخرین آمار، بیش از ۲۰ مدرسه در استان تحت تاثیر این پدیده قرار دارد.
وی تصریح کرد: بر این اساس مدارس جایگزین در نظر گرفته شده است تا دانشآموزان مدارس مواجه شده با فرونشست به مدارس همجوار منتقل شوند.
نظریان، یکی از آسیبها در زمینه انتقال و ادغام دانشآموزان به مدارس همجوار را افزایش تراکم کلاسها و یا ۲ نوبته شدن مدارس عنوان کرد و گفت: برای این منظور، طرح «نهضت توسعه عدالت آموزشی» در استان با کمک نهادهای مختلف و خیرین دنبال میشود.
بازگرداندن تارکان تحصیل به مدرسه
مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان همچنین درباره اقدامات آموزش و پرورش برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: بسیاری از دانشآموزانی که ترک تحصیل کردهاند پس از رصد و بررسی، به مدارس و تحصیل برگشت داده میشوند.
وی با بیان اینکه هر سال تعدادی از دانشآموزان به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله محل سکونت تا مدرسه، علاقه نداشتن به تحصیل، بیماری و معلولیت و... ترک تحصیل میکنند گفت: در این راستا طرح «شهید محمودوند» با هدف تحقق عدالت آموزشی و شناسایی و پیگیری وضعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل، با همکاری دستگاههای مسوول اجرا شده است.
نظریان خاطرنشان کرد: از این طرح میتوان آمار دقیق افراد ترک تحصیلکرده را بهدست آورد و براساس اطلاعات بهدست آمده به جذب دانشآموزان بهصورت خانه به خانه اقدام کرد.
وی همچنین بر رصد تاثیر رفتار معلم و دیگر دست اندرکاران مدرسه بر انگیزه بخشی یا بی انگیزه کردن دانشآموزان تاکید کرد و گفت: این موضوع نیز با جدیت در مدارس مورد نظارت قرار میگیرد تا اگر به طور احتمالی در مدرسهای به دلیل برخورد معلم، دانشآموز به مدرسه نرفته بود اقدامات و برخوردهای لازم صوورت گیرد.
تحصیل ۶۲ هزار دانشآموز اتباع در اصفهان
نظریان، همچنین به جمیعت ۶۲ هزار نفری دانشآموزان اتباع بیگانه در ۱۷۰ مدرسه در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در ثبت نام این دانش آموزان با مشکل مواجه بودیم ولی امسال برنامهریزی مناسبی برای ثبت نام آنها در مدارس انجام شده تا از آسیبها و پیامدهای اجتماعی احتمالی پیشگیری شود.
وی در ادامه رویکرد آموزش و پرورش در دوره جدید را مبنی بر شایستهسالاری، کارآمدی و دغدغهمندی برای نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: استفاده از همه ظرفیتها فارغ از گرایشهای سیاسی در دستور کار است.
کمبود سه هزار نیروی خدماتی در مدارس اصفهان
وی در بخش دیگیر با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۱، استخدام در بخش نیروهای خدماتی صورت نگرفته است گفت: اکنون در استان با کمبود حدود سه هزار نیروی خدماتی مواجه هستیم.
مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: مقرر است که در سال جاری کمبود پس از رصد تعداد مورد نیاز در مناطق و نواحی، در قالب برگزاری آزمونهای استخدامی به جذب نیرو برای این بخش پرداخته شود.
به گزارش ایرنا، اکنون حدود یک میلیون دانشآموز در ۶ هزار واحد آموزشی توسط ۸۰ هزار معلم در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.