به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی معین روز شنبه در مراسم بزرگداشت مقام استاد در سالن همایشهای بین المللی روزبه زنجان، افزود: در پایان دولت اصلاحات در سال ۸۴، دو و نیم میلیون دانشجو در سطح کشور وجود داشت که یکباره در دولت دهم به پنج میلیون نفر افزایش یافت.
وی با بیان اینکه متاسفانه این موضوع به کاهش کیفیت آموزشی در دانشگاهها منجر شد، تاکید کرد: افزایش کیفیت دانشگاه ها باید در دوره کنونی مورد توجه و سرمایهگذاری باشد.
معین به چالشهای موجود در نظام آموزشی و اجتماعی کشور از جمله افزایش فقر که ۴۰ درصد جامعه را در بر گرفته است، اشاره کرد و گفت: ضرورت سرمایهگذاری در کیفیت آموزش، ارتباط مؤثری با صنعت و دانشگاه دارد و باید انجام پژوهشهای مساله محور در زمینههای مختلف از جمله فقر و مشکلات آب مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه همکاریهای علمی فراتر از مسائل سیاسی اهمیت دارد، گفت:باید توسعه زیرساختهای دیجیتال و فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری برای بهبود دسترسی به آموزشهای با کیفیت مد نظر قرار گیرد.
معین اهمیت تشویق تفکر نقاد و خلاقیت در دانشگاهها را مورد توجه قرار داد و به لزوم استقلال دانشگاهها و حق تصمیمگیری آنها تاکید کرد.
وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاهها باید به عنوان نهادهای مستقل و پاسخگو عمل کنند، مسئولیت اجتماعی خود را جدی بگیرند، تفکر انتقادی را پرورش دهند و به تربیت شهروندان مسئول بپردازند.
وی خاطرنشان کرد:استادان دانشگاه باید مرجع دانایی، اخلاق و تعهد اجتماعی باشند و تنها آموزش برای رسالت آنها کافی نیست بلکه باید به مسئولیت اجتماعی برای آنها نیز توجه شود.
این استاد دانشگاه به بررسی نقش دانشگاه و استادان در جامعه معاصر اشاره کرد و گفت:دانشگاهها باید به عنوان موتور محرک تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عمل کنند و به مسائل جهانی نظیر بحرانهای بهداشتی، نابرابریها و تغییرات اقلیمی پاسخ دهند و احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشند.
وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاهها به معنای ایفای نقش فعال در حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی است، اضافه کرد:این مسئولیت شامل ارائه آموزش با کیفیت، حفظ استانداردهای علمی و اخلاقی و جلب مشارکت دانشگاهیان در اداره دانشگاه میشود.
معین با بیان تاریخچه مسئولیت اجتماعی دانشگاهها به تحولات قرن بیستم اشاره کرد و گفت: دانشگاهها از الگوی اشرافی به سمت پژوهشمحوری و آموزش عمومی حرکت کردند و در این راستا، رشتههای میانرشتهای و پاسخ به نیازهای جامعه از اهمیت ویژهای برخوردارند.
وی بر لزوم برداشتن موانع بین دانشگاه و جامعه و ضرورت مشارکت اجتماعی دانشگاهها تأکید کرد و گفت: دانشگاهها باید فراتر از تولید مقالات علمی به نیازهای واقعی جامعه پاسخ دهند.
معین در ادامه با بیان اینکه بی توجهی به نیروی انسانی به مهاجرت آنها منجر شده است، افزود: نیروی انسانی ارکان توسعه هر کشوری محسوب می شود و باید به آنها توجه داشت.