به گزارش تجارت نیوز، در فضایی که بازار خودروی ایران بهدلیل ممنوعیت واردات خودروهای لوکس مدتهاست از ورود برندهای پرطرفدار آلمانی چون بیامو و مرسدسبنز محروم مانده، خبر عرضه عمومی بیامو i3 eDrive 40L توجه زیادی را به این خودرو جلب کرده است. براساس اطلاعات منتشر شده در رسانهها، پرشیا خودرو و مهام خودرو دو متقاضی عرضه بیاوام i3 eDrive 40L به بازار ایران هستند.
خودروهای آلمانی که پیشتر تنها از طریق مسیرهایی محدود مانند سهمیههای ایثارگری وارد کشور میشدند، اکنون در آستانه ورود به مرحلهای جدید قرار گرفتهاند. طبق اخبار منتشرشده، شرکت مهام خودرو برنامه دارد این خودرو را برای متقاضیان عادی عرضه کند. با این حال پرسش مهم این است که آیا بازار خودروی ایران با توجه به نبود زیرساختهای لازم برای خودروهای برقی آمادگی پذیرش این خودرو را دارد؟
معادلات پیچیده حضور بیامو در بازار ایران
گرچه پیشبینی آینده هر محصولی در بازار متغیر و بیثبات ایران کاری دشوار است، اما i3 در موقعیتی ویژه وارد صحنه میشود.
از یکسو جای خالی برندهای معتبر و تشنگی بازار خودرو ایران برای محصولات اصیل آلمانی زمینهای مساعد برای استقبال از این خودرو ایجاد کرده و از سوی دیگر ضعف زیرساختهای شارژ، نبود شبکه خدمات پس از فروش تخصصی و ذهنیت تردیدآمیز خریدار ایرانی نسبت به خودروهای الکتریکی بهراحتی میتوانند روند موفقیت این محصول را مختل کنند.
با این حال جذابیت برند بیامو، کیفیت ساخت بیرقیب، عملکرد فنی برجسته و تجربه رانندگی متفاوت شانس موفقیت i3 را افزایش میدهند، بهویژه اگر عرضه آن با سیاستگذاریهای صحیح چون تضمین خدمات پس از فروش بلندمدت همراه باشد.
واردات خودروهای اصیل و لوکس آلمانی از مسیرهای محدودی انجام میشود که یکی از مهمترین آنها واردات خودروهای برقی است، چراکه خودروهای برقی محدودیتهای کمتری برای واردات دارند.
تجربه عرضه محصولات برقی از برندهای معتبری مانند فولکسواگن و آئودی نشان داده که تمرکز خریداران این محصولات بیشتر بر اصالت برند بوده و با وجود محدودیتهایی مانند کمبود ایستگاههای شارژ، این خودروها با استقبال مناسبی روبهرو میشوند، اما این خودرو نوظهور بازار ایران چه مشخصاتی دارد؟
سدانی برقی با ابعادی فراتر از انتظار
بیامو i3 eDrive 40L یک سدان تمامبرقی است که از سال 2023 به بازار چین عرضه شده است.
قیمت نسخه پایه این خودرو از 35 هزار دلار آغاز میشود و در مدلهای مجهزتر و شخصیسازیشده تا 50 هزار دلار نیز میرسد. هرچند اطلاعات دقیقی از سال ساخت و مدلی که قرار است در ایران عرضه شود در دست نیست، اما گمانهزنیها از عرضه مدل پایه این خودرو با سال ساخت 2024 به بازار ایران حکایت دارند.
بیامو i3 برخلاف بسیاری از خودروهای برقی که با هدف صرفهجویی در فضا و هزینه ساخته میشوند، ظاهری بزرگ، جدی و چشمگیر دارد. ابعادی که حتی از بیامو سری 3 بنزینی فراتر رفته و طول ۴۸۷۲ میلیمتر، عرض ۱۸۴۶ میلیمتر، ارتفاع ۱۴۸۱ میلیمتر و فاصله محوری قابل توجه ۲۹۶۶ میلیمتر را به ارمغان آورده است.
درون کابین فضا به گونهای طراحی شده که حتی سرنشینان عقب نیز فضای کافی باشند. نمایشگر مرکزی ۱۴.۹ اینچی با کلاستر دیجیتال ادغام شده و امکاناتی چون Apple CarPlay، Baidu CarLife را در خود جای داده است. صندلیهای جلو دارای تنظیم برقی، حافظه و روکش چرم مصنوعی و صندلیهای عقب دارای تهویه مستقل و دو پورت USB-C هستند.
همافزایی شتاب و تعادل در بیامو سری 3
موتور الکتریکی بر روی محور عقب نصب شده و در قسمت جلو قطعاتی مانند کنترل یونیت، کمپرسور تهویه مطبوع و رادیاتورها قرار دارد. این موتور ۲۵۰ کیلووات قدرت و ۴۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فقط ۵.۶ ثانیه بوده و حداکثر سرعت به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
براساس تستهای غیر رسمی، این خودرو در حالت Comfort عملکردی بهتر از مقادیر رسمی را به ثبت رسانده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را تنها در ۵.۵ پیموده است.
نکته قابل تأمل در تجربه رانندگی این است که برخلاف بسیاری از خودروهای برقی که شتاب اولیه را قربانی هندلینگ میکنند یا بالعکس، i3 موفق شده هر دو ویژگی را در تعادلی چشمگیر حفظ کند.
ترکیب سیستم تعلیق بادی تطبیقی، سیستم تعلیق مولتی لینک در عقب و استفاده از سیستم تعلیق مکفرسون دوجناقی (استرات دوبل مفصلی)در جلو منجر به پایداری این خودرو حتی پیچوخمهای ناهموار شده است.
ترکیب سیستم تعلیق نرم، پیشرانه برقی و فضای آکوستیک داخل آسایش زیادی را برای سرنشینان فراهم میآورد. کاهش نویز در کابین یکی از مزیتهای دیرینه خودروهای برقی است که بیامو در این زمینه عملکرد خوبی را به ثبت رسانده و صدای ۳۵ دسیبل در حالت توقف و تنها ۵۵ دسیبل در سرعت ۱۲۰ کیلومتر آمارهایی هستند که برخی خودروهای لوکس از دستیابی به آن ناتوان ماندهاند.
زمان مورد نیاز برای شارژ، میزان مصرف برق و برد پیمایش بیامو
باتری ۷۹ کیلوواتساعتی لیتیوم-یونی ساخت CATL مصرف حدودی ۱۴.۱ کیلوواتساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. در ترافیک سنگین مصرف خودرو ممکن است تا تا ۲۰ کیلوواتساعت افزایش یابد، اما در رانندگی بزرگراهی مصرف برق این خودرو تا ۱۲.۳ کاهش پیدا میکند.
این خودرو در بدترین سناریو میتواند حدود ۴۰۰ کیلومتر برد واقعی داشته باشد؛ عددی که برای مصارف روزانه و مسافرتهای کوتاه کفایت میکند. باطری بیامو I3 با شارژ سریع DCدر 40 دقیقه به ۸۰٪ میرسد و شارژ کامل AC حدود ۷.۵ ساعت زمان میبرد.
فناوریهای کمکراننده بیامو
بیامو با در نظر گرفتن ترجیحات گوناگون، طیفی از امکانات کمکی رانندگی را ارائه کرده است. از هدآپ دیسپلی پیشرفته و هشدار خروج از مسیر تا کروز کنترل تطبیقپذیر، ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد، هشدار خستگی، هشدار رانندگی با سرعت کم، سیستم کمک در سربالایی و شش کیسه هوا همه در خدمت ارتقاء ایمنی و راحتیاند.
با این حال برخی ویژگیها تنها در نسخههای فول آپشن در دسترس قرار گرفتهاند؛ امری که ممکن است در بازار ایران با توجه به محدودیتهای واردات و قیمتگذاریهای چندلایه به چالشی برای مصرفکننده بدل شود.
اطلاعات بیشتر درباره این خودرو در جدول زیر قابل مطالعه است.
مشخصات | توضیحات |
مدل | BMW i3 eDrive 40 L |
قدرت موتور | ۲۵۰ کیلووات (۳۳۵ اسب بخار) |
گشتاور | ۴۳۰ نیوتنمتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۵.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
حجم باتری | ۷۹ کیلوواتساعت |
برد پیمایش | ۵۹۲ کیلومتر |
مصرف انرژی ترکیبی | ۱۴.۱ کیلوواتساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر |
سیستم تعلیق جلو | مکفرسون دوجناقی |
سیستم تعلیق عقب | مولتی لینک |
نوع سیستم تعلیق | بادی تطبیقی |
میزان صدا در حالت سکون | ۳۵ دسیبل |
میزان صدا در سرعت 120/100/80 km/h | ۴۹ / ۵۲ / ۵۵ دسیبل |
مدت زمان شارژ سریع DC تا ۸۰٪ | 40 دقیقه |
مدت زمان شارژ کند AC تا ۱۰۰٪ | ۷.۵ ساعت |
ابعاد خودرو (طول/عرض/ارتفاع) | ۴۸۷۲ / ۱۸۴۶ / ۱۴۸۱ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۹۶۶ میلیمتر |
حجم فضای بار | ۴۱۰ لیتر |
تایرها | ۱۸ / ۱۹ اینچ |
نمایشگر مرکزی | ۱۴.۹ اینچ با پشتیبانی از Apple CarPlay و Baidu CarLife |
سیستم صوتی | Harman Kardon (۶ بلندگو استاندارد، ۱۷ بلندگو در نسخه بالا) |
امکانات ایمنی | کروز کنترل، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری خودکار، هشدار تصادف، اتوپارک، هشدار خستگی، شش ایربگ |
برای مطالعه بیشتر گزارش«رونمایی از خودروهای آلمانی در بازار» را در تجارتنیوز بخوانید.