به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه شهری و روستایی و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور صبح امروز در ساختمان وزارت کشور برگزار شد.
مسعود نصرتی، معاون عمرانی و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، در نشست خبری خود به تشریح اهداف و مأموریتهای حوزه عمرانی پرداخت و بر اهمیت نقش معاونین عمرانی استانداریها در پیشبرد پروژههای مرتبط تأکید کرد.
وی اظهار داشت: تمامی موضوعات مرتبط با حوزه عمرانی باید در چارچوب ملی و فراملی مورد بررسی قرار گیرند.
سرمایهگذاری ۳۳۰ میلیون دلاری در حوزه حملونقل عمومی
نصرتی به تلاشهای صورتگرفته در حوزه حملونقل عمومی اشاره کرد و اعلام کرد: دولت مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار را بهعنوان پیشپرداخت برای خرید واگنها تصویب کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که این اقدام با موفقیت به سرانجام برسد و شهرهایی که زیرساخت مهندسی لازم را دارند، بهزودی شاهد بهرهبرداری از این ناوگان جدید باشند.
تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید اتوبوس و پیشرفتهای حاصلشده
معاون عمرانی کشور به موضوع خرید اتوبوس نیز پرداخت و گفت: برای این منظور ۵۰۰ میلیون دلار منبع مالی در نظر گرفته شده که تاکنون حدود یکسوم آن وصول شده و برای دریافت مابقی آن نیز تلاش زیادی صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: تا پایان سال جاری، دو سوم باقیمانده نیز به چرخه عملیاتی وارد خواهد شد.
موافقت بانک مرکزی با خرید اتوبوس و مترو
نصرتی از موافقت بانک مرکزی با خرید اتوبوس و تجهیزات مترو خبر داد و افزود: قراردادهای مربوط به خرید اتوبوس به ارزش ۳۰ میلیارد دلار انجام شده است. این پروژهها بخشی برای توسعه مترو و بخشی دیگر برای خرید اتوبوس اختصاص داده شده و قرار است در سال آینده به بهرهبرداری برسند.
برنامهریزی ویژه برای مدیریت پسماند، با اولویت استانهای شمالی
وی همچنین به اقدامات صورتگرفته در حوزه مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: برنامهریزی دقیقی برای این موضوع، بهویژه در استانهای شمالی کشور، انجام شده است.
به گفته نصرتی، منابع مالی از طریق فروش اوراق تأمین شده و تا روز یکشنبه چهار هزار میلیارد تومان اوراق به فروش میرسد که دو هزار میلیارد تومان آن صرف مدیریت پسماند خواهد شد.
امضای نخستین قرارداد زباله خشک در کرمانشاه و برنامه برای ۲۲ شهر دیگر
وی از امضای نخستین قرارداد زباله خشک کشور در کرمانشاه خبر داد و اعلام کرد: این قرارداد ۱۵ درصد از زبالههای کشور را شامل میشود. به گفته نصرتی، برای اجرای این طرح در ۲۲ شهر دیگر نیز برنامهریزی شده است و این شهرها از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهند شد.
وی همچنین اشاره کرد: امضای قراردادهای سایر شهرها نیز در روزهای باقیمانده از سال جاری در حال نهایی شدن است.
نصرتی تأکید کرد: این اقدامات بخش مهمی از برنامهریزیهای دولت در حوزه شهری و عمرانی را شامل میشود و هدف اصلی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق توسعه حملونقل عمومی و مدیریت بهینه پسماند است.
سرمایهگذاری در مدیریت پسماند، در دستور کار دولت است
نصرتی، از اقدامات گسترده دولت در حوزه مدیریت پسماند، انرژیهای تجدیدپذیر، توسعه حملونقل شهری و تثبیت جمعیت روستایی خبر داد.
وی با اشاره به برنامهریزی برای مدیریت پسماند، اعلام کرد: ۱۵ درصد از زبالههای کشور از طریق روشهای نوین بازیافت و جایگزینی سوخت حل خواهد شد. این شیوه که در بسیاری از کشورها رایج است، برای اولین بار در ایران اجرا میشود و میتواند بخشی از مشکلات تأمین سوخت، بهویژه در فصل سرما، را برطرف کند.
نصرتی همچنین از همکاریهای گسترده دولت در حوزه مسکن و مدرسهسازی خبر داد و به امضای تفاهمنامه بین وزارت کشور و وزارت آموزشوپرورش اشاره کرد.
وی افزود: برای تأمین مالی پروژههای نیمهتمام دولتی، سرمایهگذاریهای لازم انجام شده و اقدامات قابلتوجهی در این زمینه صورت گرفته است.
معاون عمران کشور بر جذب سرمایهگذار در حوزه مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: آئیننامههای مربوطه بازنگری شدهاند تا شرایط بهتری برای سرمایهگذاری و اجرای پروژههای زیرساختی فراهم شود.
به گفته وی، تثبیت جمعیت روستایی یکی از اهداف مهم دولت است و برنامههایی در دست اجراست تا با بهبود شرایط زندگی در روستاها، از مهاجرت به شهرها جلوگیری شود و حتی بخشی از جمعیت شهری به روستاها بازگردد.
در حوزه مدیریت شهری، نصرتی از برنامهریزی برای برگزاری جلسات ماهانه با حضور وزرای مرتبط و نمایندگان مجلس خبر داد.
وی تأکید کرد: این جلسات با هدف همافزایی و حل مشکلات شهرداریها برگزار میشود. همچنین جلسات معاونین عمرانی بهصورت ثابت و ماهانه برنامهریزی شده است تا روند توسعه عمرانی کشور به شکل مؤثرتری پیش برود.
وی همچنین به سرمایهگذاری دولت در حوزه انرژی خورشیدی اشاره کرد و گفت: خرید و توسعه سلولهای خورشیدی یکی از اولویتهای مهم دولت است که قرار است تا سالهای ۱۴۴۴ و ۱۴۴۵ به مرحله اجرایی برسد.
همچنین نصرتی از امضای تفاهمنامه جدید بین راهور و سازمان راهداری کشور برای ساماندهی حملونقل درونشهری خبر داد.
وی ادامه داد: این تفاهمنامه که برای نخستین بار اجرایی میشود، با مشارکت شهرداریها و استانها انجام خواهد شد.
نصرتی همچنین بر استفاده از منابع مالی برای خرید دوربینهای نظارتی و کنترل سرعت تأکید کرد و افزود: با اجرای این طرحها، میتوان از آمار بالای تصادفات و تلفات جادهای که سالانه حدود ۲۰ هزار کشته برجای میگذارد، کاست.
بحران آب در کشور و لزوم مدیریت مصرف
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی کشور، به بحران آب در کشور اشاره کرد و از برگزاری جلسهای ویژه برای بررسی این مسئله در روز شنبه گذشته خبر داد.
وی تأکید کرد: این موضوع میتواند به یک مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شود و نیازمند مدیریت دقیق و برنامهریزی مؤثر است.
وی با اشاره به تصاویر منتشرشده از وضعیت تأمین آب تهران و شرایط بحرانی منابع آبی کشور، گفت: این تصاویر بسیار نگرانکننده است و باید اقدامات جدی برای مدیریت منابع آب در کشور انجام شود.
به گفته نصرتی، هرچند متولی اصلی پاسخگویی در این زمینه وزارت نیرو است، اما وزارت کشور، استانداریها و نهادهای عمرانی نیز بهعنوان هماهنگکننده در این موضوع نقش دارند و در جلسات مربوطه حضور و مشارکت دارند.
برگزاری جلسه ویژه برای بررسی بحران آب
معاون عمران کشور با تأکید بر اهمیت این موضوع، اعلام کرد: جلسهای طولانی با حضور تمامی دستاندرکاران و نهادهای مرتبط برگزار شده است تا راهکارهای عملی برای جلوگیری از بحرانیتر شدن وضعیت بررسی شود.
وی گفت: هدف اصلی این جلسات، هماهنگی و برنامهریزی برای مدیریت مصرف آب است تا از تبدیلشدن این مسئله به یک بحران جدی جلوگیری شود.
لزوم مدیریت دقیق مصرف آب در کشور
نصرتی با اشاره به اقلیم خشک ایران و کمبود منابع آبی، اظهار داشت: در چهار سال اخیر، شرایط اقلیمی کشور بهگونهای بوده که کمبود آب را تشدید کرده است.
وی تأکید کرد: هیچ تردیدی در ضرورت مدیریت بهینه منابع آب وجود ندارد و باید با دقت و درایت ویژهای به این مسئله پرداخته شود.
وی با اشاره به میزان مصرف آب در کشور، تصریح کرد که ۹۳ درصد از منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی و صنعت مصرف میشود. به گفته نصرتی، بررسی الگوی مصرف و اصلاح روشهای بهرهبرداری از منابع آب، میتواند نقش مهمی در کاهش بحران داشته باشد.
همکاری همهجانبه برای حل بحران آب
وی اظهار کرد: دولت و تمامی نهادهای مرتبط، در تلاش برای کنترل و مدیریت منابع آب هستند و اقدامات لازم برای پیشگیری از بحرانهای احتمالی در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: ادامه این جلسات و برنامهریزیهای دقیق، میتواند به بهبود وضعیت منابع آبی کشور و کاهش نگرانیهای موجود کمک کند.
آمادگی استانها برای سفرهای نوروزی و کاهش تصادفات جادهای
نصرتی، از برنامهریزیهای انجامشده برای مدیریت سفرهای نوروزی خبر داد و اعلام کرد: ابلاغیهای به تمام استانداریها ارسال شده است تا با محوریت معاونین عمرانی، اقدامات لازم برای ایمنی سفرها انجام شود.
وی تأکید کرد: در حوزه درونشهری، سازمان شهرداریها مسئولیت دارد و اقدامات متعددی برای کاهش تصادفات انجام داده است. از جمله این اقدامات، خرید دوربینهای نظارتی، اطلاعرسانیهای لازم و مدیریت ترافیک در شهرهای مقصد سفرهای نوروزی است.
نصرتی افزود: تمامی استانها در این زمینه فعال شدهاند و تلاش دارند تا کمترین میزان تصادفات در ایام نوروز رخ دهد.
برنامهریزی سازمان راهداری برای مدیریت جادهها
وی با اشاره به اینکه متولی اصلی جادهها سازمان راهداری کشور است، گفت: این سازمان نیز در حال برنامهریزی برای مدیریت ترافیک برونشهری است.
وی با ابراز نگرانی از آمار بالای تصادفات جادهای، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند، و این مسئله نیازمند توجه ویژه و بهبود زیرساختها است.
محدودیت زیرساختهای حملونقل هوایی و ریلی
معاون عمران کشور همچنین به محدودیتهای موجود در زیرساختهای حملونقل هوایی و ریلی اشاره کرد و گفت: به دلیل این کمبودها، عمده سفرهای نوروزی با خودروهای شخصی انجام میشود.
وی تأکید کرد: ظرفیت جادهها متناسب با حجم بالای تردد در این ایام نیست و همین مسئله، لزوم مدیریت بهتر و اجرای برنامههای ایمنی را دوچندان میکند.
نصرتی مطرح کرد: که دولت و دستگاههای مسئول، با همکاری یکدیگر در تلاشند تا سفرهای نوروزی با کمترین میزان حوادث و بیشترین ایمنی برای شهروندان انجام شود.
مدیریت مصرف آب در کشاورزی و صنعت باید بازنگری شود
وی بیان کرد: مدیریت مصرف آب در بخشهای کشاورزی و صنعت باید تحت بازنگری قرار گیرد. با توجه به میزان آبی که در کشور وجود دارد، نوع کشت و صنایع موجود باید بهطور منطقی مدیریت شود.
نصرتی همچنین اشاره کرد: استان تهران با شرایط خاصی مواجه است و توازن آبی در این استان سختتر از دیگر استانها است.
به گفته وی، در استان تهران، حدود ۴۶ درصد از آب مصرفی صرف شرب میشود که تفاوت زیادی با سایر استانها دارد.
معاون عمران و توسعه امور شهرداری و روستایی کشور همچنین از برنامهریزی و برگزاری جلسات روزانه در استانها برای پیگیری وضعیت مصرف آب خبر داد و افزود: گزارشگیریهای روزانه انجام خواهد شد تا تمامی مسائل مرتبط با مصرف آب، بهویژه در بخشهای کشاورزی و صنعت، مدیریت شود.
نصرتی تأکید کرد: وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت اصلی مدیریت آب را بر عهده دارند و وزارت کشور نقش هماهنگکننده در این زمینه را ایفا میکند.
تلاشها برای مناسبسازی محیط شهری و روستایی برای معلولین و جانبازان ادامه دارد
نصرتی، اعلام کرد: وزارت کشور با همکاری بخشهای خصوصی، اقدامات گستردهای برای مناسبسازی محیطهای شهری و روستایی برای معلولین و جانبازان انجام داده است.
وی گفت: یکی از اصلیترین ارکان برای صدور پایان کار ساختمانها در سالهای اخیر، رعایت شرایط مناسبسازی بوده و تغییرات قابل توجهی در این زمینه بهوجود آمده است.
نصرتی افزود: در راستای مناسبسازی اتوبوسها، اتوبوسهای جدیدی که در حال خریداری و تولید هستند، با توجه به نیازهای معلولین و جانبازان طراحی شدهاند.
وی همچنین اشاره کرد: تعداد صندلیهای اختصاصی برای این افراد، نحوه دسترسی و تجهیزات مورد نیاز بهطور کامل در این اتوبوسها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، اتوبوسهای قدیمی نیز در حال تجهیز به این استانداردها هستند.
معاون عمران وزارت کشور در ادامه به وضعیت مترو تهران اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۵۹ ایستگاه مترو، حدود یک سوم از آنها شرایط مناسبسازی را ندارند.
وی تصریح کرد: سازمان ترافیک تهران برنامههایی برای بهبود این وضعیت دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری شرایط مناسبسازی در این ایستگاهها فراهم شود.
شهرداریها باید خودکفا باشند
نصرتی به تشریح وضعیت شهرداریها و چالشهای موجود در زمینه درآمد ناپایدار پرداخت.
وی گفت: مقتضای اداره شهرها بهصورت خودکفا از سال ۶۳ در کشور رقم خورد، به این معنی که شهرداریها باید خودشان تولید درآمد کنند و خودشان هم هزینهها را پوشش دهند. برخلاف دستگاههای دولتی که به ازای هر تخصیص بودجه، هزینههایی انجام میدهند، شهرداریها در این وضعیت باید خود بهطور مستقل و همزمان با دولت بودجه خود را تدوین و به تصویب برسانند.
معاون عمران وزارت کشور با اشاره به مشکلات شهرداریها در کلانشهرها و مراکز استانها افزود: بخش اعظم درآمد شهرداریها در این مناطق ناپایدار است و بیشتر به کمیسیونهای ماده پنج و ماده ۱۹۹ مربوط میشود. این درآمدها بیشتر مرتبط با فضا و ارقامی است که در شهرداریها وصول و اجرایی میشود و حدود ۲۰ درصد از درآمد کل دولت را تشکیل میدهد.
وی ادامه داد: این وضعیت بهویژه در زمانی که درآمد ناپایدار تولید میشود، مشکلاتی را به همراه دارد، چرا که بسیاری از این درآمدها جنبه توافقی دارد و باعث میشود که پروندهها به کمیسیون ماده ۵ ارسال شوند که این خود ممکن است شائبههایی ایجاد کند. در این شرایط، انحراف از معیارها نیز بهوجود میآید. با این حال، باید به این اعداد و ارقام و ظرفیتهایی که در شهرداریها وجود دارد توجه کنیم تا بتوانیم درک بهتری از واقعیتهای موجود داشته باشیم.
ضوابط اشتباه باعث فرسودگی بافتهای تاریخی شده است
نصرتی تأکید کرد: ضوابط موجود در حوزه بناهای تاریخی و بافتهای فرسوده نیاز به بازنگری جدی دارند.
وی با اشاره به این که ۹۰ هزار هکتار از محدوده شهری کشور را بافتهای تاریخی تشکیل میدهند، گفت: ۱۲۳ هزار هکتار از این محدودهها دچار فرسودگی شدهاند، که عددی بسیار قابل توجه است.
وی ضمن بیان اهمیت ایجاد انتظار اجتماعی برای اصلاح قوانین و مقررات، اظهار داشت: تکبناهای تاریخی و بافتهای ارزشمند نباید موجب ایجاد بافتهای فرسوده شوند. وی از مسئولان میراث فرهنگی خواست تا در مأموریتها و ضوابط موجود تجدیدنظر کنند و تأکید کرد: برخی مقررات فعلی صددرصد اشتباه هستند و مانعی برای حفظ و احیای این بناها محسوب میشوند.
نصرتی بر ضرورت اصلاح ضوابط مربوط به بافتهای تاریخی و فرسوده تأکید کرد و هشدار داد: در شرایط فعلی، عدم رونق ساختوساز در این مناطق منجر به فرسودگی بیشتر، کاهش امنیت و افزایش مهاجرت خواهد شد.
نصرتی با اشاره به اینکه عبور از بافتهای ناایمن و فرسوده برای رسیدن به بناهای تاریخی جذابیتی ندارد، تصریح کرد: حتی اگر بهترین و بهروزترین تکنیکهای ثبت تاریخی را داشته باشیم، اما مسیر دسترسی به این بناها ناامن و غیرقابلاعتماد باشد، ارزش و جذابیت آنها از بین میرود.
بازنگری در ضوابط و مقررات مرتبط با احیای بافتهای تاریخی
وی همچنین خواستار بازنگری در ضوابط و مقررات مرتبط با احیای بافتهای تاریخی شد و گفت: در کشورهای دیگر، فرآیند ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی همراه با اصلاحات ساختاری در بافتهای پیرامونی انجام میشود. اما ما نباید بدون بازنگری، صرفاً به افزایش تعداد ثبتهای جهانی افتخار کنیم.
معاون عمرانی کشور با انتقاد از عملکرد شرکت بازآفرینی شهری که تحت نظارت وزارت راه فعالیت دارد، اظهار داشت: این شرکت در واسطهسازی معاملات موفق نبوده و با امتیازهای فعلی نیز موفق نخواهد شد. وی تأکید کرد: تغییر ضوابط و احیای مجدد بافتهای تاریخی باید در اولویت قرار گیرد تا امنیت و پایداری این مناطق تضمین شود.