برنامه خرید ۳۰۰ واگن مسافری با جذب سرمایه بخش خصوصی

 برنامه خرید ۳۰۰ واگن مسافری با جذب سرمایه بخش خصوصی

  معاون مسافری راه‌آهن از برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه در بخش مسافری ریلی خبر داد و گفت:‌به‌دنبال اخذ مجوز از دولت برای خرید ۳۰۰ واگن مسافری هستیم.

میرحسن موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: برای ایام پیک سال 1404، جلساتی را با شرکت‌های ریلی مسافری برگزار کردیم؛ روندی که از سه ماه قبل آغاز شده بود. در این جلسات از شرکت‌های ریلی خواستیم تمامی واگن‌هایی که به دلیل بازسازی سالانه سطح یک و سطح دو از مدار خارج شده‌اند یا در دستور خرید قرار دارند، سریع‌تر پیگیری شوند تا با بهره‌گیری از آنها بتوانیم بخش عمده‌ای از تقاضای سفر با قطار را پاسخ دهیم.

وی با یادآوری این‌که به میزان واگن‌هایی که در اختیار راه‌آهن قرار گرفت برای آنها لکوموتیو تأمین کردیم، ادامه داد: در مواردی که لکوموتیو مسافری آماده به کار کم داشتیم، حدود 30 دستگاه لکوموتیو باری را به کار گرفتیم تا تمام واگن‌های مسافری موجود در شبکه ریلی سراسری در گردش باشند.

وی افزود: برای ایام نوروز امسال، 2.2 میلیون نفر-صندلی ایجاد شده که نسبت به سال قبل، با توجه به قطارهای فوق‌العاده، حدود 10 درصد رشد داشته است.

قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به این‌که با ورود دکتر ذاکری به راه‌آهن، امید تازه‌ای در این مجموعه ایجاد شده است به شعار سال 1404 گریزی زد و اضافه کرد: واقعیت آن است که عمدتاً بخش مسافری در شبکه ریلی زیان‌ده است و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این بخش نداشته‌اند. با این حال، در حال آماده‌سازی زیرساخت‌هایی هستیم که بتواند مشوقی برای این شرکت‌ها باشد تا تعداد واگن‌های مسافری افزایش یابد و سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

موسوی تاکید کرد: در این راستا، از محل تبصره 18 تسهیلاتی پیش‌بینی شده، همچنین، بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید، به شرکت‌های مسافری اعلام کرده‌ایم که هر سرمایه‌گذاری که انجام دهند، به‌گونه‌ای معرفی خواهد شد که این کار از محل صرفه‌جویی در سوخت تأمین شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، در بخش متناسب‌سازی قیمت، نرخ قطارهای مسافری تقریباً 30 درصد قیمت تمام‌شده آن است. این موضوع شامل مجموع راه‌آهن و شرکت‌های ریلی می‌شود، اما شرکت‌ها همچنان در زیان هستند. با متناسب‌سازی قیمت‌ها و ایجاد زیرساخت مناسب، تلاش می‌کنیم شرایطی فراهم شود تا شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب شوند.

به گفته وی، علاوه بر این، مکاتباتی انجام داده‌ایم تا در صورت دریافت مجوز از دولت، 300 واگن جدید خریداری شود، اما بهره‌برداری از آنها بر عهده شرکت‌های مسافری خواهد بود.

وی اظهار کرد: اولویت ما در این خرید، تأمین از تولیدکنندگان داخلی است؛ در صورتی که ظرفیت کافی وجود نداشته باشد، با مجوز دولت از طریق تهاتر، واردات انجام خواهیم داد. طی چند سال اخیر، حدود 900 واگن مسافری از شبکه ریلی خارج شده و در مقابل، تنها 200 واگن جدید وارد شده است. امیدواریم این کمبود را با کمک دولت، مجلس، راه‌آهن جمهوری اسلامی و بخش غیردولتی جبران کنیم.

وی با بیان این‌که در زمان حاضر، تعداد واگن‌های در اختیار راه‌آهن حدود 950 دستگاه است، گفت: تعداد لکوموتیوهای آماده به کار هم در بخش مسافری به 86 دستگاه رسیده است؛ این رقم طی سال‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته بود. در بخش لکوموتیوهای باری نیز، با احتساب مولدها، 30 دستگاه در اختیار داریم.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر