بارسلونا اینجا هم رئال را شکست داد

به گزارش "ورزش سه"، بر اساس گزارش "Barlovento Comunicación"، بازیهای بارسلونا بهطور میانگین پربینندهترین دیدارهای لالیگا بوده و هر بازی بهطور متوسط بیش از یک و نیم میلیون بیننده داشته است که 102 هزار نفر بیشتر از رئال مادرید است. با این حال، سویا با بیش از 11.5 میلیون بیننده در مجموع، پربینندهترین تیم لالیگا بوده که این موفقیت به دلیل پخش مکرر بازیهایش در کانالهای باز (غیرپولی) است.
بارسلونا در صدر جدول مخاطبان قرار دارد و هر هفته بهطور میانگین بیشترین تعداد بیننده را جذب میکند. رئال مادرید با 1.468 میلیون بیننده، تنها تیمی است که فاصله کمی با بارسا دارد. اما پس از این دو غول، رتبهبندی تیمهای پربیننده با نتایج ورزشی آنها همخوانی ندارد. عواملی مانند پایگاه اجتماعی و تعداد بازیهای پخششده در کانالهای باز تأثیر زیادی دارند. سویا با ترکیب این دو عامل، سومین تیم پربیننده لالیگا است و تنها تیمی پس از بارسا و رئال که هر هفته بیش از یک میلیون نفر را پای تلویزیون مینشاند. اتلتیکو مادرید با 938 هزار بیننده در رده چهارم قرار دارد، در حالی که تیمهایی مثل وایادولید و ختافه کمتر از 600 هزار بیننده دارند.
برخی تیمها در مقایسه با جایگاهشان در لالیگا، در جذب مخاطب عملکرد بهتری دارند. سویا و لاسپالماس تا 14 رتبه بالاتر از جایگاه ورزشیشان در جدول مخاطبان قرار دارند و اسپانیول نیز 6 رتبه بالاتر است. اما تیمهایی مثل ویارئال و اتلتیک بیلبائو که فصل آینده در لیگ قهرمانان حضور دارند، با 670 و 686 هزار بیننده، بهترتیب 8 و 7 رتبه پایینتر از جایگاه ورزشیشان هستند. دلیل این امر برای اتلتیک بیلبائو، عدم پخش بازیهایش در کانالهای باز است.

تیمهایی مانند رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو، بتیس و والنسیا نیز بازیهایشان در کانالهای باز پخش نشده، اما بارسا و رئال به لطف پایگاه اجتماعی قوی، در شبکههای پولی بیش از 9.2 میلیون بیننده دارند و در ردههای چهارم و پنجم پربینندهها هستند. سویا (11.69 میلیون)، لاسپالماس (10.09 میلیون) و سلتا (9.81 میلیون) در صدرند، اما اتلتیکو (7.40 میلیون)، بتیس (6.29 میلیون)، اتلتیک (6.01 میلیون) و والنسیا (5.65 میلیون) کمترین بیننده را دارند.
جذب مخاطب بیشتر به معنای درآمد بالاتر از حقوق پخش است. در لالیگا، 25 درصد از درآمدهای تلویزیونی بر اساس پایگاه اجتماعی و یکسوم آن بر اساس مخاطبان تخصیص مییابد. با استناد به دادههای فصل 24-2023، حدود 112.58 میلیون یورو به تیمهای پربیننده اختصاص مییابد و تیمهای با مخاطب بیشتر، سهم بیشتری از این مبلغ خواهند برد.