کاظمی: مدرسه باید کانون تحول کیفیت و عدالت آموزشی باشد

کاظمی: مدرسه باید کانون تحول کیفیت و عدالت آموزشی باشد
 وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های پرورشی مدارس با محوریت عدالت آموزشی، نیاز به بازنگری و تحول دارد تا بتواند در پرورش استعدادها و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد و مدیران مدارس باید با تغییر رویکرد، زمینه ارتقای نظام تربیتی را در کشور فراهم کنند.

به گزارش تجارت نیوز، علیرضا کاظمی با اشاره به عدالت آموزشی با بیان این که در حوزه پرورشی و فرهنگی نیازمند نگاه تحرک و تحول هستیم، افزود: این حوزه نیازمند تزریق ظرفیت های جدید و تغییر رویکرد است و با توجه به آسیب‌های اجتماعی که جامعه را تهدید می‌کند، این ضرورت بیشتر احساس می‌شود که فعالیت‌ها و رویکردها در حوزه پرورشی و تربیتی باید به روز و کارآمد شود.
وی با اشاره به این که در حوزه علمی و تربیتی نیازمند نگاهی عمومی و فراگیر هستیم، اظهار کرد: وقتی وضعیت علمی کشور را در سطح جهان بررسی می‌کنیم از جایگاه خوب و ارزنده‌ای برخورداریم اما در سطح عمومی در آزمون هایی مانند تیمز و پرلز وضعیت مناسبی نداریم.
کاظمی با بیان این که در حوزه‌های تربیتی و پرورشی باید در مسیر درستی حرکت کنیم، تصریح کرد: نیازمند تغییر رویکرد و گفتمان در حوزه فرهنگی و علمی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت الگو بودن معاونین پرورشی و فرهنگی در استان‌ها، خاطرنشان کرد: در رفتار، گفتار و کردار معاونین پرورشی باید رفتار یک انسان و یک دانش آموز تراز دیده و متجلی شود، باید فراجناحی عمل کرده و تنها به دنبال اهداف تربیتی و پرورشی باشیم.
کاظمی گفت: امروز مهم‌ترین سیاست آموزش وپرورش توسعه عدالت و کیفیت است، باید معاونت پرورشی در هر دو حوزه، نسبت و برنامه‌هایش را مشخص کند.
وی با اشاره به این‌که مدرسه کانون تحول کیفیت است، افزود: مدرسه را به عنوان نقطه کانونی کیفیت بخشی هدفگذاری کرده‌ایم و این معاونت نیز همراه و همگام با برنامه‌های پیش‌رو فعال‌تر شود.
کاظمی به احیا و ارتقای دوره‌های ضمن خدمت اشاره کرد و افزود: باید دوره هایی برای مربیان و معاونین پرورشی تدوین کرد که موجب به روز رسانی سطح علمی و توانمندی های تخصصی آنها شود.
وی به میزان اثر بخشی و ارتباط‌گیری دانش آموزان با برنامه‌های پرورشی در مدارس تأکید کرد و ادامه داد: برنامه ها باید طوری تدوین شود که دامنه فراگیری فعالیت‌های پرورشی در حداکثر ممکن باشد و در دو سطح عمومی و تخصصی تدوین شود؛ در سطح عمومی به دنبال تقویت هویت ملی و دینی دانش آموزان و در سطح تخصصی باید در پی پرورش استعدادها باشیم.
کاظمی با تأکید بر احیای فعالیت‌های عمومی و تخصصی، گفت: با فراگیری این فعالیت‌ها بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه به حداقل می‌رسد.
عضو کابینه دولت چهاردم تصریح کرد: ضروری است برنامه های پرورشی و فرهنگی در کف مدرسه اجرا شود و مدرسه کانون برگزاری تمامی برنامه های پرورشی باشد.
وی افزود: باید معماری برنامه‌های پرورشی و فرهنگی را مبتنی بر مدرسه طراحی کرد و جای پای برنامه‌های پرورشی در برنامه های درسی مدارس دیده شود و از توانمندی دانش آموزان نیز در این حوزه بهره گرفت.
کاظمی با تأکید بر این که امروز آموزش و پرورش دغدغه اول دولت است، گفت: این فرصت استثنایی محسوب می شود که نظام تعلیم و تربیت دغدغه حاکمیت، دولت، استانداران و حتی مردم شده است.

منبع: ایرنا

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها