پایان یک دهه توقف قطار شهری کرمانشاه/‌گفتگوی صریح با شهردار

 پایان یک دهه توقف قطار شهری کرمانشاه/‌گفتگوی صریح با شهردار
  کلانشهر کرمانشاه در زمینه مدیریت شهری با وجود ظرفیت‌های بسیار با چالش‌هایی مواجه است که در برخی موارد به دردی مزمن تبدیل شده و حل ان نیازمند عزم جدی‌تری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، کلانشهر کرمانشاه به عنوان قلب اقتصادی و فرهنگی غرب کشور، امروز با چالش‌های پیچیده و فرصت‌های بزرگی در عرصه مدیریت شهری دست به گریبان است. رشد سریع جمعیت، افزایش روزافزون حجم ترافیک، کمبود فضای سبز کافی، نوسازی زیرساخت‌های حیاتی و نیاز مبرم به ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان، همه و همه مسئولیت سنگین و چندجانبه‌ای را بر دوش مدیریت شهری گذاشته است.

از مشکلات مهم و فوری این شهر می‌توان به وضعیت نامناسب فضای سبز، معضل ذبح غیرمجاز دام، ازدحام دستفروش‌ها، ناکارآمدی برخی امکانات تفریحی مثل شهربازی‌ها، پروژه‌های نیمه‌تمام قطار شهری و کمبود یا فرسودگی معابر آسفالت شده اشاره کرد که همگی به صورت مستقیم سلامت، امنیت و رفاه مردم کرمانشاه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در این میان، گفتگوی پیش رو با نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه، فرصتی ارزشمند است تا ضمن واکاوی دقیق این مسائل، برنامه‌های کلان و راهبردی مدیریت شهری برای مقابله با مشکلات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه شهر، از زبان متولیان اصلی آن شنیده شود و تصویری جامع‌تر و واقعی‌تر از چشم‌انداز توسعه پایدار کرمانشاه ارائه گردد.

گره کور ترافیک کرمانشاه با رینگ ترافیکی و تقاطع آزادگان باز می‌شود

تسنیم: با توجه به مشکلات ترافیکی در نقاط مختلف شهر کرمانشاه چه برنامه‌ای برای این معضل اندیشیده شده و آیا برنامه زمانبندی برای آن وجود دارد؟

نوروزی: ما در زمینه شبکه ترافیک کرمانشاه چند پروژه مهم در دست اجرا داریم. یکی از این پروژه‌ها، احداث رینگ ترافیک در اطراف شهر کرمانشاه است که از جنوب جغرافیایی در شرق شهر آغاز می‌شود، سپس در اطراف شهر گردش می‌کند و به جنوب جغرافیایی در غرب کرمانشاه ختم می‌شود. این رینگ از پادگان‌های نظامی سروران شروع شده و وارد حافظیه می‌شود. در مسیر خود از تقاطع غیرهمسطح سپاه عبور می‌کند و سپس از بلوار زن، شهرک الهیه، پشت شهرک الهیه، دولت‌آباد و پردیس عبور می‌کند و نهایتاً به خروجی شهر به سمت اسلام‌آباد متصل می‌شود. این پروژه در دستور کار ما قرار دارد و برای اجرای آن سه سال زمان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، چند بزرگراه جدید احداث شده و تعدادی دیگر نیز در حال ساخت هستند که بخشی از کارهای آن‌ها انجام شده است. برای مثال، در شهرک الهیه، خیابان شهیدان رضایی در حال تکمیل بوده و جزئی از این پروژه محسوب می‌شود. همچنین، تقاطع غیرهمسطح میدان آزادگان به صورت زیرسطح، روی سطح و بالای سطح در حال اجرا است. این تقاطع یکی از نقاط پرترافیک و گره‌های ترافیکی شهر را حل خواهد کرد. پروژه میدان آزادگان با برآورد هزینه حدود 800 میلیارد تومان در حال انجام است و مرحله اول آن شامل تجهیز کارگاه و خاکبرداری آغاز شده است.

با احداث این تقاطع، بخشی از مشکلات ترافیکی ورودی شهر کرمانشاه از سمت اسلام‌آباد، شهرک پردیس، شهرک متخصصین و قسمت‌های جنوبی شهر مرتفع خواهد شد. این پروژه اهمیت زیادی دارد چرا که شهروندان دغدغه بسیاری در خصوص میدان آزادگان داشتند و موضوعات متعددی در این رابطه مطرح شده بود. این پروژه در واقع ادامه بزرگراهی است که به جاده اسلام‌آباد متصل می‌شود و شامل یک روگذر از شهرک پردیس به شهرک متخصصین و یک روگذر دیگر از شهرک متخصصین به قسمت پایین شهرک پردیس است. زمان پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه دو سال است، اما تلاش ما بر این است که در زمان کوتاه‌تری این پروژه به پایان برسد و بخش‌هایی از آن زودتر به بهره‌برداری برسد.

همچنین با توجه به حجم عملیات عمرانی، برنامه زمان‌بندی دقیقی برای اجرای پروژه تدوین شده است تا عملیات عمرانی باعث افزایش ترافیک موجود نشود و در هر فاز، بخشی از پروژه به شهروندان ارائه شود.

فاز نخست قطار شهری کرمانشاه تا اوایل 1405 به حرکت درمی‌آید

تسنیم: پروژه قطار شهری کرمانشاه قرار بود گرهی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه باز کند اما با چندین سال توقف خود به گرهی کور تبدیل شد. بفرمایید اکنون که این پروژه به طور مجدد فعال شده زمان مشخصی برای بهره‌برداری از آن وجود دارد؟

نوروزی: پروژه قطار شهری کرمانشاه طی ده سال گذشته تعطیل بوده است. زمانی که من به شهرداری کرمانشاه در سال 1401 آمدم، پروژه به طور کامل متوقف شده بود و حتی کارگاه‌ها در حال جمع شدن بودند. در آن زمان، هیچ اعتبار جدیدی به این پروژه اختصاص نداشت. اما با رایزنی‌هایی که با وزارت کشور انجام دادیم، موفق شدیم که مجدداً برای پروژه اعتبار بگیریم. در سفر ریاست‌جمهوری به کرمانشاه، مبلغ 1200 میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد و از آن زمان کار دوباره شروع شد و با سرعت در حال پیشرفت است.

اگر شهروندان در طول بلوار شهید بهشتی توجه کرده باشند، ایستگاه‌هایی که قبلاً به صورت فضای خالی بین ستون‌ها قرار داشتند، اکنون در حال ساخت هستند. هر یک از این ایستگاه‌ها معادل 90 متر طول دارند و به اندازه پنج پل روگذر هستند. پروژه در فاز اول به طول 7.5 کیلومتر خواهد بود که پنج و نیم کیلومتر آن روی پایه‌های قطار شهری قرار می‌گیرد و دو کیلومتر آن به صورت زیرزمینی خواهد بود که در میدان آزادی به ایستگاه شماره هشت می‌رسد.

در حال حاضر 10 کارگاه فعال با دو شیفت در حال کار هستند و ما امیدواریم که عملیات عمرانی پروژه تا پایان امسال به اتمام برسد. البته این مشروط به این است که دولت در تأمین برق و واگن‌ها همکاری کند. پیش‌بینی ما این است که فاز اول قطار شهری تا پایان سال 1404 یا اوایل 1405 به بهره‌برداری برسد و شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

در سفر اخیر ریاست‌جمهور، موفق شدیم که مبلغ 2600 میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری کرمانشاه مصوب کنیم و کار ادامه خواهد یافت. تا الان بخشی از این بودجه دریافت شده است و پیمانکاران در حال فعالیت هستند. اکنون ریل‌گذاری در حال انجام است و در آینده نزدیک کرمانشاه شاهد حرکت قطار شهری خواهد بود.

در این دو سه سال گذشته، پروژه قطار شهری با سرعت در حال پیشرفت است و پیش‌بینی می‌شود که در نهایت به نتیجه برسد. اگر این پروژه به سرانجام برسد، کرمانشاه اولین شهری خواهد بود که سیستم قطار شهری را راه‌اندازی می‌کند و شهروندان از این دستاورد بهره‌برداری خواهند کرد.

اختصاص 1000 میلیارد تومان برای آسفالت؛ کرمانشاه در مسیر بهسازی معابر

تسنیم: با توجه به انباشت مشکلات آسفالت در شهرک‌های حاشیه‌ای و محدودیت‌های موجود، چه راهکارهایی برای تسریع در روند اصلاح و آسفالت معابر باقی‌مانده پیشنهاد می‌شود؟

نوروزی: در خصوص آسفالت معابر شهر کرمانشاه، ما با یک انباشت عقب‌افتادگی چندین‌ساله مواجه هستیم که در واقع به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. در گذشته، کارهایی که باید در زمینه آسفالت معابر انجام می‌شد، به دلیل کاستی‌ها و کمبودها انجام نشده بود. بنابراین، امروز با خرابی زیادی در آسفالت معابر به ویژه در شهرک‌های حاشیه‌ای روبه‌رو هستیم. در مجموع، شهر کرمانشاه 26 شهرک حاشیه‌ای دارد که بسیاری از مشکلات آسفالت در این مناطق به دلیل ساخت‌وساز خودساخت و پیوستن روستاها به شهر ایجاد شده است. این معابر به دلیل شکل‌گیری خودساخت و عدم رعایت ضوابط شهرسازی، دچار اشکال و خرابی شده‌اند.

در سه سال اخیر، شهرداری کرمانشاه پنج برابر زمان‌های گذشته اقدام به آسفالت معابر کرده است که حدود 70 درصد از این اقدامات در همین شهرک‌های حاشیه‌ای بوده است. در هر سال، یعنی از سال 1401 تا 1403، حدود 130 تا 150 هزار تن آسفالت در سطح شهر کرمانشاه اجرا شده است. این اقدامات شامل آسفالت 3000 کوچه و بیش از 400 خیابان می‌شود. اما با وجود این اقدامات، باید گفت که سطح شهر کرمانشاه بالغ بر 11 هزار هکتار است و تمام نقاط نیازمند آسفالت، هنوز پوشش داده نشده‌اند.

شهرک‌های حاشیه‌ای که بسیاری از آن‌ها به صورت خودساخت ایجاد شده‌اند یا روستاهایی هستند که به شهر ملحق شده‌اند، مشکلات زیادی در معابر خود دارند. ما در سه سال گذشته بخش زیادی از این معابر را آسفالت کرده‌ایم، اما همچنان حدود 50 درصد از کارها باقی‌مانده است. هزینه‌ای که در این سه سال برای آسفالت در شهر کرمانشاه صرف شده است، حدود 1000 میلیارد تومان بوده و 400 هزار تن آسفالت اجرا شده است. برای تصور بهتر این میزان، اگر ظرفیت یک ماشین ده‌تنی را در نظر بگیریم، معادل 40 هزار ماشین بار آسفالت در این مدت در سطح شهر کرمانشاه پخش شده است.

در مجموع 70 درصد از این آسفالت‌ها در 35 منطقه و به ویژه در 26 شهرک حاشیه‌ای اجرا شده است. البته این اقدام به این معنا نیست که تمام مشکلات آسفالت حل شده است. برنامه ما برای آسفالت معابر شهر کرمانشاه به‌صورت پنج‌ساله طراحی شده است. طبق این برنامه، سالانه 20 درصد از معابری که دچار تخریب شده‌اند، آسفالت خواهند شد. در سال 1404، پیش‌بینی می‌شود که حدود 550 هزار تن آسفالت در سطح شهر پخش شود که بخش زیادی از آن در محلات حاشیه‌ای خواهد بود.

برای تأمین آسفالت، بودجه شهرداری و تأمین قیر از بورس نیازمند منابع مالی و نقدینگی است. اما به‌رغم محدودیت‌ها، در سه سال گذشته پنج برابر زمان گذشته آسفالت در سطح شهر اجرا کرده‌ایم و در سال جاری نیز ادامه خواهیم داد.

از گسترش ذبح غیرمجاز دام در برخی محلات جلوگیری کردیم

تسنیم: برای حل مشکل ذبح غیرمجاز در شهر کرمانشاه، چه اقداماتی نیاز است که همکاری بین دستگاه‌ها و پشتیبانی قضایی به بهترین نحو انجام شود؟

نوروزی: در خصوص ذبح غیرمجاز در شهر کرمانشاه، دستگاه‌هایی که باید وارد عمل شوند، شامل دامپزشکی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری هستند. هر کدام از این دستگاه‌ها وظایف خاص خود را در این زمینه دارند. برای مثال، دامپزشکی مسئول نظارت بر سلامت دام‌ها و فرآیند ذبح است، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مسئول سلامت عمومی و کنترل بیماری‌ها است و شهرداری مسئول رفع سد معبر و مدیریت مکان‌های ذبح غیرمجاز است.

همچنین، جمع‌آوری ذبح غیرمجاز در شهر نیازمند همکاری بین دستگاهی و پشتیبانی قضایی است. من حتی این موضوع را با دادستان محترم نیز مطرح کرده‌ام و نامه‌ای در این زمینه ارسال کرده‌ام. شهرداری آمادگی کامل دارد تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. در برخی از نقاط دیگر شهر که این مشکل در حال گسترش بود، ما اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن انجام دادیم و در منطقه دولت‌آباد نیز در صورتی که دستگاه‌های مربوطه همکاری کنند، آمادگی داریم که این مشکل را نیز حل کنیم.

طرح شهرداری برای انضباط شهری و ساماندهی دستفروشان

تسنیم: با توجه به تلاش‌هایی که برای کنترل دستفروشی و ساماندهی معابر صورت گرفته، چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت فعلی و کاهش مشکلات ناشی از دستفروشی در آینده پیشنهاد می‌شود؟

نوروزی: مشکل دستفروشی، معضلی نیست که مختص امروز باشد، بلکه همواره وجود داشته است. این مشکل تنها مختص کرمانشاه نیست و در تمامی شهرها، به ویژه در برخی مناطق، شدت و ضعف متفاوتی دارد. علت اصلی آن به مشکلات اقتصادی، بیکاری و ناتوانی برخی افراد در تأمین معیشت باز می‌گردد. در این راستا، کاری که شهرداری انجام داده این است که از گسترش دستفروشی جلوگیری کرده و وضعیت موجود را تثبیت کرده است. در واقع، ما افزایشی در این زمینه نداشته‌ایم و توانسته‌ایم وضعیت فعلی را مهار کنیم که خود یک قدم بزرگ محسوب می‌شود.

در خصوص رهاسازی پیاده‌روها و اشغال آن‌ها توسط مغازه‌داران، ما در طرحی از کسبه و اصناف محترم خواسته‌ایم که وسایل اضافی خود را از پیاده‌روها جمع کنند. در بسیاری از مواقع، مغازه‌داران وسایل خود مانند رگال لباس را در پیاده‌روها قرار می‌دهند که این کار باید متوقف شود. در طرح انضباط شهری که با دستور قضایی دادستان محترم و همکاری نیروی انتظامی اجرا شد، این مسئله در خیابان‌های مدرس و مسکن مورد توجه قرار گرفت. متأسفانه، برخی افراد از این فضا سوءاستفاده کرده و تشنجاتی ایجاد کردند، اما ما توانستیم این مشکلات را برطرف کرده و رضایت شهروندان را جلب کنیم. این طرح همچنان ادامه دارد و اولین بخش آن جمع‌آوری وسایل اضافی مغازه‌ها از معابر است.

برای دستفروشان، ما روز بازارهایی را ایجاد کرده‌ایم و در نظر داریم که روز بازارهای بیشتری اضافه کنیم تا افرادی که توان مالی کافی ندارند، بتوانند اجناس خود را در مکان‌های مشخص عرضه کنند. شهروندان نیز می‌توانند به این مکان‌ها مراجعه کرده و از محصولات این افراد خرید کنند. این طرح در حال اجرا است، اما به زمان نیاز دارد. در حال حاضر، ما در مناطقی که تراکم بالاتری دارند، این کار را آغاز کرده‌ایم.

در خصوص توقف وانت‌های میوه‌فروش که به طور غیرمجاز در سواره‌روها پارک می‌کنند، این موضوع طبق قوانین به پلیس راهور مربوط می‌شود. پلیس باید از توقف غیرمجاز خودروها جلوگیری کند و این افراد را یا از طریق جریمه یا انتقال به پارکینگ‌ها مدیریت کند. جلسه‌ای در این زمینه برگزار شده و این موضوع در صلاحیت پلیس است، ولی به طور کلی این موضوع در حال پیگیری است و ما وضعیت موجود را تثبیت کرده و گام به گام به سمت بهبود وضع موجود حرکت می‌کنیم.

افتتاح شهربازی فانفار در خرداد ماه

تسنیم: کلانشهر کرمانشاه سال‌هاست از داشتن شهربازی محروم بوده و دو شهربازی که قرار بود مدت‌ها قبل به چرخه بازگردد همچنان غیرفعال است. درباره آخرین وضعیت شهربازی کرمانشاه بفرمایید.

نوروزی: شهربازی کرمانشاه که از سال 1393 تعطیل شده بود و به مدت ده سال با یک معضل حقوقی مواجه بود، بالاخره در سال گذشته توانستیم این پرونده حقوقی را حل کنیم و شهربازی را تحویل بگیریم. پس از تحویل شهربازی، ما اقدامات مختلفی برای حل مشکلات آن انجام دادیم. یکی از مشکلات اصلی، مسئله سند مالکیت بود که خوشبختانه توانستیم اسناد مورد نیاز را از اداره ثبت اسناد دریافت کنیم. همچنین این شهربازی به دلیل موقعیتش در حاشیه رودخانه مشکلاتی با سازمان آب و آبفا داشت که توانستیم آن‌ها را نیز حل کنیم. علاوه بر این، مشکلات معارض ملکی که مانع از پیشرفت کار بود، برطرف شده است. چرا که تا این مشکلات حل نشود، امکان سرمایه‌گذاری و توسعه جدی در این مکان وجود نخواهد داشت.

در کنار این پروژه، شهربازی قدیمی کرمانشاه که به نام "فانفار" شناخته می‌شود، در حال حاضر 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ما پیش‌بینی می‌کنیم که در خرداد ماه قابل بهره‌برداری باشد. این شهربازی که همانند گذشته به ارائه خدمات به شهروندان کرمانشاه پرداخته، برای نوجوانان و جوانان کرمانشاه کاملاً تجهیز شده است. این مکان هم قسمت سرپوشیده دارد و هم قسمت سرباز. وسایل جدید و استاندارد در این شهربازی نصب شده‌اند و این پروژه به زودی افتتاح خواهد شد تا مورد استفاده همشهریان قرار بگیرد.

همچنین، ما با یک سیرک قرارداد بسته‌ایم که در محل شهربازی مستقر شده و هر شب در اختیار همشهریان قرار می‌گیرد. برنامه‌های متنوعی نیز در دست اجرا داریم تا این شهربازی به یک مرکز تفریحی و سرگرمی کامل برای خانواده‌ها و شهروندان کرمانشاه تبدیل شود.

سرمایه‌گذاری 10 همتی شهرداری کرمانشاه در زمینه زیرساخت‌ها

تسنیم: درباره طرح‌های سرمایه‌گذاری شهرداری کرمانشاه و آخرین وضعیت پروژه تله‌کابین بفرمایید.

نوروزی: شهرداری کرمانشاه در راستای توسعه و پیشرفت زیرساخت‌ها و جذب سرمایه گذاری، طرح‌های زیادی در دست اقدام دارد. یکی از این طرح‌ها، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف شهری است که در مجموع مبلغی معادل 10 هزار میلیارد تومان به این پروژه‌ها اختصاص یافته است. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل ساخت مال‌های تجاری، اماکن تفریحی و پروژه‌هایی در زمینه هوشمندسازی شهری می‌باشد. یکی از طرح‌های مهم در این زمینه، پروژه‌ای است که در پارک شرقی در حال انجام است و بخشی از آن شامل ساخت زیپلاین می‌شود.

در بخش هوشمندسازی شهر، شهرداری کرمانشاه به عقد قرارداد با شرکت آسیاتک پرداخته است. این قرارداد در راستای توسعه زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت انجام شده و تاکنون حدود 1000 کیلومتر کابل فیبر نوری در سطح شهر کشیده شده است. این شبکه جدید اینترنت پرسرعت، پنجاه و پنج برابر سریع‌تر از اینترنت معمولی است و به کاربران خدمات به‌روز و بسیار سریع‌تری ارائه می‌دهد. این طرح به ارزش تقریبی هفتصد میلیارد تومان در مرحله اول و سیصد میلیارد تومان در مرحله دوم به سرمایه‌گذاری انجامیده است. با این سرمایه‌گذاری‌ها، کرمانشاه جزو چهار شهر پیشرو در کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی شناخته می‌شود.

همچنین، شهرداری کرمانشاه طرح احداث مجتمع تجاری میلاد را به مساحت هشتاد و چهار هزار متر مربع طراحی کرده است که شامل هزار و پانصد پارکینگ برای جلوگیری از ورود خودروها به مرکز شهر می‌باشد. این پروژه با جذب سرمایه‌گذار، به‌زودی اجرایی خواهد شد. علاوه بر این، بیش از چهل و دو پروژه دیگر با ارزش ریالی حدود ده هزار میلیارد تومان برای توسعه شهری در دست برنامه‌ریزی است.

یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهرداری، طرح تله‌کابین کرمانشاه است. این پروژه در حال حاضر در مراحل اولیه خود قرار دارد و انتظار می‌رود که در صورت تأیید نهایی از سوی میراث فرهنگی، در کمتر از یک سال آینده افتتاح شود. این پروژه می‌تواند تحولی بزرگ در زمینه گردشگری کرمانشاه به‌وجود آورد و نقش مهمی در جذب گردشگران به این شهر داشته باشد.

کرمانشاه، پیشتاز مدیریت پسماند؛ نجات سالانه 500 میلیارد تومان گاز طبیعی

تسنیم: درباره اقدامات شهرداری در زمینه مدیریت پسماند و همچنین پروژه RDF بفرمایید.

نوروزی: ما در زمینه مدیریت پسماند در کشور، اکنون اولین شهر در این حوزه هستیم. این موفقیت به خاطر تقسیم بندی پسماندها به چند بخش مختلف است. اولین بخش پسماند، پسماند غذایی است که به طور معمول دفن می‌شود و هدر می‌رود. ما این پسماند را به کود کشاورزی تبدیل کرده و در کارخانه بازیافت به کمپوست تبدیل می‌کنیم. شهرداری کرمانشاه برای هر کیلو تبدیل پسماند، مبلغ 300 تومان پرداخت می‌کند. در نتیجه، ما توانسته‌ایم مجموعه‌ای از کمپوست تولید کنیم که در سطح کشور بی‌نظیر است.

دومین بخش پسماند، پسماندهای ساختمانی هستند که در اطراف شهر کرمانشاه و در طول پنجاه سال گذشته انباشت شده‌اند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند. امروزه نیز این مشکلات ادامه دارند، ولی ما توانسته‌ایم دو سایت مناسب برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی مشخص کنیم. اکنون دستگاه‌هایی داریم که در صورت تکمیل، می‌توانیم نخاله‌های ساختمانی را دوباره به مصالح ساختمانی بازیافت شده تبدیل کنیم. هرچند از نظر اقتصادی ممکن است این فرآیند به صرفه نباشد، اما ما در حال کار بر روی تکمیل این فرآیند هستیم.

سومین بخش پسماند، پسماند حرارتی است که شامل قطعات پلاستیکی و مواد غیرقابل بازیافت است. این مواد به قطعات پلاستیکی قابل استفاده تبدیل شده و به صورت حرارتی مصرف می‌شوند. این فرآیند تحت عنوان آردی اف (RDF) شناخته می‌شود. ما با کارخانه سیمان قراردادی بسته‌ایم که بخشی از سوخت این کارخانه از طریق آردی اف تأمین شود. این اقدام منجر به ذخیره 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال می‌شود که معادل پنج‌صد میلیارد تومان گاز طبیعی است که در حال حاضر به صنایع پتروشیمی داده می‌شود. ما توانسته‌ایم این فرآیند را به عنوان اولین شهر کشور به اجرا درآوریم.

با تفاهم‌نامه‌ای که در وزارت کشور انجام شده و دستوری که از رئیس‌جمهور محترم صادر گردید، اکنون در حال تکمیل خط تولید آردی اف هستیم. برای تکمیل این خط، یک وام هشتاد میلیارد تومانی نیز در نظر گرفته شده است.

اختلافات صنفی، مانعی بر سر راه ساماندهی و جابه‌جایی میدان تره‌بار

تسنیم: میدان تره‌بار کرمانشاه معضلات ترافیکی جدی را برای شهر کرمانشاه ایجاد کرده و سالهاست موضوع جابه‌جایی آن به خارج از شهر مطرح شده اما تاکنون عملیاتی نشده است. آیا برای تسریع در تحقق این موضوع برنامه جدی وجود دارد؟

نوروزی: در مورد جابه‌جایی میدان بار، ما جلساتی با صنف میدان تره بار برگزار کرده‌ایم و یک تفاهم‌نامه هم امضا کرده‌ایم. یکی از افراد به عنوان سرمایه‌گذار معرفی شد و دوستان ما یک تفاهم اولیه با ایشان داشتند، اما سرمایه‌گذار نتواست با آن‌ها به توافق برسد. در حقیقت، مشکلاتی در درون صنف وجود دارد که باید حل شود. با این حال، در طرح جامع شهر کرمانشاه که در حال تهیه است، مشخص شده که میدان بار باید حتما از داخل شهر خارج شود و مکان‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

برای این که بتوانیم این جابه‌جایی را انجام دهیم، به همکاری صنف محترم میدان بار نیاز داریم که در حال حاضر در آنجا مستقر هستند. این صنف به دو گروه تقسیم می‌شود: گروهی که از گذشته در این مکان حضور داشته‌اند و گروهی که بعدها به آنجا پیوسته‌اند. موضوع اصلی این است که آیا تعداد حجره‌ها قابل افزایش است یا خیر. حجره‌های قدیمی معتقدند که همان تعداد حجره‌های قدیمی باید در میدان بار جدید باقی بماند، در حالی که گروه دیگر که بعداً وارد میدان بار شده‌اند، معتقدند که باید به تعداد حجره‌های آن‌ها افزوده شود.

اگر این مشکل حل شود، می‌توانیم زمینی را در حریم شهر کرمانشاه تغییر کاربری دهیم و مکان مناسبی برای جابه‌جایی میدان بار پیدا کنیم. در این صورت می‌توانیم یک سرمایه‌گذار جذب کنیم تا حجره‌ها را بسازد. این موضوع در دستور پیگیری ما قرار دارد و امیدواریم که به زودی به تفاهم برسیم تا بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم.

عدالت در زیباسازی، ارمغان مدیریت شهری برای شهروندان کرمانشاهی

تسنیم: با توجه به مشکلات موجود در فضای سبز مناطق محروم، برنامه‌ای برای هماهنگی بیشتر میان توسعه مسکونی و ایجاد فضای سبز در این مناطق وجود دارد تا نیازهای جامعه به فضای سبز و سرانه خدمات به درستی برآورده شود؟

نوروزی: وقتی یک شهر یا محله جدید ایجاد می‌شود و زمینی برای تبدیل به مکان مسکونی تفکیک می‌شود، مطابق ماده 101 قانون، بیست و پنج درصد از این زمین باید به معابر (کوچه‌ها و خیابان‌ها) اختصاص یابد. همچنین، 25 درصد دیگر باید برای سرانه خدماتی در نظر گرفته شود که شامل پارک‌ها، فضای سبز، مسجد و مدرسه می‌شود. برای مثال، اگر زمینی به مساحت 10هکتار داشته باشیم، دو و نیم هکتار از آن باید به فضای سبز و خدمات عمومی اختصاص یابد.

در شهرک‌ها و مناطق محروم و بافت‌های فرسوده، چون قواعد قبلی رعایت نشده، در بسیاری از مواقع مکانی برای احداث فضای سبز وجود ندارد. تراکم بسیار بالا است و وقتی می‌خواهیم پارکی ایجاد کنیم، زمین کافی برای آن وجود ندارد که این مشکل ایجاد می‌کند. با این حال، علی‌رغم این معضل، ما در سه سال گذشته توانسته‌ایم 15 بوستان جدید به وسعت 10هکتار در شهر کرمانشاه ایجاد کنیم.

همچنین، در شمال و جنوب جغرافیای شهر کرمانشاه، قرار بود 150 هکتار زمین تبدیل به پارک جنگلی برای تنفس کرمانشاه شود، اما تغییراتی در طرح جامع ایجاد شد که به جای آن، 352 هکتار به این پروژه اختصاص یافت. در عوض، با منابع طبیعی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که 360 هکتار زمین در جنوب کرمانشاه برای درختکاری اختصاص یابد.

در منطقه طاقبستان در شمال کرمانشاه نیز 100 هکتار فضای سبز داریم که شامل پارک شرقی، پارک کوهستان، پارک غربی است که قدمت تاریخی دارند. در مجموع، در حال حاضر در کرمانشاه علاوه بر بوستان‌های جدید، فضای سبز خوبی داریم و پروژه‌های جدید در دست اقدام است.

در خصوص زیباسازی نیز ما در تمام مناطق شهر، بدون هیچ تفاوتی بین محلات فقیرنشین و سایر محلات، اقدامات زیباسازی انجام داده‌ایم. در 35 محله محروم که در نظر گرفته شده، همه این مناطق کارهای زیباسازی صورت گرفته است. این اقدامات کاملاً قابل مشاهده است و نشان‌دهنده پیشرفت در این حوزه است.

شهروندان موتور محرکه توسعه شهری هستند، نه تماشاگر

0

تسنیم: چگونه می‌توان حس مسئولیت‌پذیری شهروندان کرمانشاه را نسبت به انجام تکالیف شهروندی، به خصوص در حوزه‌هایی مانند مدیریت پسماند و حفظ فضای سبز، تقویت کرد تا شاهد تحولی پایدار در وضعیت شهر باشیم؟

نوروزی: مردم کرمانشاه به شهر خود علاقه زیادی دارند و به کرمانشاهی بودنشان افتخار می‌کنند. این حس تعلق، فرصت مهمی برای ماست که باید از آن بهره ببریم. اما صرف علاقه کافی نیست؛ برای بهبود محیط زندگی و رفع مشکلات شهری، تغییر باید از خود شهروندان آغاز شود.

شهرداری، با وجود منابع و بودجه محدود، مسئولیت ارائه خدمات را بر عهده دارد. اما بدون مشارکت و تحول در جامعه، موفقیت شهرداری و هیچ نهاد دیگری ممکن نخواهد بود. انجام تکالیف شهروندی از سوی تک‌تک ما، تاثیر چشمگیری خواهد داشت؛ به عنوان مثال، دقت در تفکیک زباله و نریختن آن در معابر عمومی، یا مشارکت در آبیاری فضای سبز خانگی به جای انتظار صرف از شهرداری. این همگامی شهروندان، نقش حیاتی در پیشرفت شهر دارد.

در گذشته، مغازه‌داران خود مسئول نظافت جلوی مغازه‌هایشان بودند. تصور کنید هزار مغازه در یک خیابان؛ اگر هر یک وظیفه خود را انجام دهند، خیابان به خودی خود تمیز خواهد شد. شهرداری نمی‌تواند هزار کارگر برای نظافت هر خیابان بگمارد. اینجاست که وظایف شهروندی با حقوق شهروندی پیوند می‌خورد. لازم است به همان اندازه که به حقوق خود اهمیت می‌دهیم، به تکالیف شهروندی‌مان نیز توجه کنیم.

انتهای پیام/

خبرهای تازه از استان‌ها و مناطق مختلف کشور

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها