بررسی مشخصات تانک 500 هیبرید، متفاوت‌ترین خودروی چینی در ایران با توانایی آفرودی فراتر از انتظار + فیلم /عکس

بررسی مشخصات تانک 500 هیبرید، متفاوت‌ترین خودروی چینی در ایران با توانایی آفرودی فراتر از انتظار + فیلم /عکس
  ساعدنیوز:تانک 500 هیبرید یکی از محصولات برند تانک زیر مجموعه گریت وال چی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید SUV ها فعالیت می کند. در ادامه بطور کامل به بررسی مشخصات فنی و ظاهری تانک 500 می پردازیم.

به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، نام «تانک»، زیرمجموعه‌ای از شرکت خودروسازی گریت وال موتور (GWM)، زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که مدل تانک 300 وارد بازار خودروهای وارداتی ایران شد. اکنون، نسخه‌ای بزرگ‌تر از این خودرو با نام «تانک 500» نیز در فهرست خودروهای وارداتی جدید قرار گرفته؛ فهرستی که این‌بار شامل خودروهایی خاص و متفاوت است.

تانک 500 هیبرید، که در کلاس شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل بزرگ و لوکس دسته‌بندی می‌شود، بی‌تردید یکی از خاص‌ترین خودروهای وارداتی چینی به بازار کشور خواهد بود؛ خودرویی که مشابه آن سال‌هاست در خیابان‌های ایران دیده نشده است.

تانک 500 هیبرید

معرفی تانک 500

تانک 500، یکی از محصولات لوکس و سایز بزرگ گریت وال موتور، یک شاسی‌بلند با شاسی مستقل است که از سال 2021 وارد بازار چین شده است. این خودرو با بهره‌گیری از ابعاد یک خودروی فول‌سایز (Full Size)، ساختار فنی مناسب آفرود نظیر شاسی مستقل (Body-on-Frame) و سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل، عملاً به‌عنوان یک "جیپ چینی" شناخته می‌شود.

نکته جالب توجه اینکه واردات این مدل به ایران ظاهراً از سوی دو شرکت مختلف، ایران‌خودرو و شتابران خودرو، در دستور کار قرار گرفته است. با این حال، در حال حاضر مشخص نیست که تفاوت‌های میان نسخه‌های وارداتی این دو شرکت دقیقاً در چه مواردی خواهد بود.

تانک 500 هیبرید

طراحی ظاهری تانک 500 هیبرید

اگر تانک 300 با طراحی برگرفته از ترکیب زبان بصری جیپ و فورد (به‌ویژه نسل جدید فورد برانکو) در ذهن علاقه‌مندان نقش بست، باید تانک 500 را محصولی با هویت بصری متمایزتر دانست.

نکته جالب اینجاست که تانک 500، بزرگ‌ترین عضو خانواده سری TANK از گریت وال محسوب نمی‌شود. این عنوان به تانک 700 تعلق دارد؛ خودرویی که با وجود فاصله محوری طولانی‌تر، از نظر ابعاد کلی تفاوت چشمگیری با تانک 500 ندارد. با این حال، تانک 700 با طراحی ظاهری بسیار خاص، غیرمتعارف و تا حدی عجیب‌، چهره‌ای دارد که نمی‌توان آن را به‌راحتی زیبا دانست.

در نمای بیرونی تانک 500 هیبرید، می‌توان رد پای برندهایی چون لینکلن، داج، اینفینیتی و حتی تویوتا را مشاهده کرد. به نظر می‌رسد طراحان گریت وال، عناصر شاخص طراحی برندهای معروف و معتبر جهانی را کنار هم قرار داده‌اند تا ترکیبی قدرتمند و چشم‌گیر پدید آورند.

تانک 500 هیبرید

نتیجه این طراحی، ظاهری درشت، تنومند، خشن و مردانه است؛ همان چیزی که از یک شاسی‌بلند واقعی انتظار می‌رود. خط کاپوت برجسته و کشیده طراحی شده، گلگیرها از بدنه بیرون‌زده‌اند و فرم طاق چرخ‌ها دایره‌ای است که به حس عضلانی خودرو دامن می‌زند.

جلوپنجره بزرگ و عمودی در کنار چراغ‌هایی نسبتا ساده و حجیم، چهره‌ای جدی و جسور به خودرو بخشیده‌اند. سپرهای جلو و عقب با طراحی مکعب‌مستطیلی و بیرون‌زدگی محسوس، بر چهره خشن و آفرودی خودرو تاکید دارند.

بدنه مکعبی‌شکل و استایل سنتی تانک 500، یادآور طراحی کلاسیک شاسی‌بلندهای آمریکایی دهه‌های گذشته است؛ سبک طراحی‌ای که ضمن ورود به محصولات خودروسازان ژاپنی و اروپایی، همچنان برای علاقه‌مندان به خودروهای اصیل و مناسب بیراهه‌نوردی جذابیت دارد.

به طور کلی، ممکن است تانک 500 از نظر زیبایی ظاهری در دسته خودروهای خاص و منحصربه‌فرد جای نگیرد، اما طراحی جسورانه و کاربردی آن می‌تواند برای کسانی که از ظاهر فانتزی و اسباب‌بازی‌گونه کراس‌اوورهای امروزی خسته شده‌اند، گزینه‌ای کاملاً مطلوب و جذاب باشد.

تانک 500 هیبرید

طراحی داخلی گریت وال تانک 500 هیبرید

گفتیم که تانک 500 در زمره شاسی‌بلندهای لوکس قرار دارد. در نتیجه برخلاف تانک 300، تقریبا تمامی متریال به‌کاررفته در کابین خودرو از بهترین مواد اولیه انتخاب شده‌اند. از تریم دورنگ کابین با پوشش چرمی و دوخت بخیه صندلی‌ها، رودری‌ها و فرمان گرفته تا تزئینات داشبرد و کنسول.

حتی طراحی کلی داشبرد نیز در ساختاری مستطیل‌مانند (همانند سبک طراحی بیرونی خودرو) تشکیل شده و تنها المان‌های متمایزکننده این کابین با شاسی‌بلندهای قدیمی، در تریم تزئیناتی آلومینیومی مات، کرومی براق و مشکی پیانویی است که حس و حالی لوکس به بیننده القا می‌کند.

ناگفته نماند که نمایشگر سیستم مولتی‌مدیا و کلاستر دیجیتال خودرو در کنار شیفتر دنده الکتریکی نیز از دیگر المان‌های نوینی هستند که در کابین لوکس و نسبتا سنتی تانک 500 به چشم می‌آیند.

تانک 500 هیبرید

تانک 500 هیبرید از دیدگاه ابعاد بیرونی، توانایی چندانی برای رقابت با شاسی‌بلندهای لوکس آمریکایی امروزی ندارد، اما فاصله محورهای 2850 میلی‌متری آن موجب شده است که این خودرو بتواند قابلیت جای دادن دو سرنشین در ردیف سوم صندلی‌ها را نیز داشته باشد.

ردیف سوم صندلی‌ها به موازات ارائه فضای صندوق 98 لیتری چندان جادار و راحت به نظر نمی‌رسد، اما می‌تواند در صورت عدم استفاده، به فضای 795 لیتری برای حمل بار ارتقا یابد. در صورت خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها نیز با حجم 1459 لیتری مواجه هستیم که هنوز هم در مقایسه با بسیاری از رقبای آمریکایی و تراز اول بازار بین‌المللی، کم به حساب می‌آید.

تانک 500 هیبرید

مشخصات فنی تانک 500 هیبرید

بخش مشخصات فنی تانک 500 هیبرید را باید یکی از جذابیت‌های مهم و از برگ‌های برنده این خودرو در سهم فروش بازار و البته قیمت‌گذاری نهایی آن دانست. این هیولا با وزنی فراتر از 2 تن، در نسخه بنزینی بین‌المللی با یک پیشرانه 3 لیتری V6 توئین توربو (Twin Turbo / دارای دو توربوشارژر) به قدرت 355 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتون.متر تغذیه می‌شود که نه‌تنها برای بازار چین نیز رایج نیست، بلکه طبیعتا راه به بازار ایران نخواهد داشت.

در عوض نسخه مورد انتخاب واردات شتابران خودرو و ایران خودرو، نمونه مجهز به پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که به کمک یک موتور الکتریکی 180 کیلووات، توانایی حرکتی این شاسی‌بلند سایز بزرگ را تامین می‌کند.

وظیفه انتقال نیرو بر عهده گیربکس اتوماتیک 9 سرعت موسوم به گیربکس اتوماتیک هیدرولیک (HAT) است که در حقیقت نامی رسمی و ناشناخته برای همان گیربکس‌های اتوماتیک رایج (گیربکس اتوماتیک نوع AT) است.

نکته مهم در خصوص این گیربکس آن است نه‌تنها موتور الکتریکی را در دل خود جای داده است، بلکه طراحی آن از نوع طولی (Longitudinal / در راستای طول خودرو) است و بر اساس ادعای گریت وال، در نوع خود و در این ستاپ فنی، اولین در بازار کشور چین به حساب می‌آید.

پک باتری به‌کاررفته در نسخه HEV منتخب بازار ایران یک واحد بسیار کوچک به ظرفیت 1.75 کیلووات.ساعت است. ازاین‌رو، برد تمام‌الکتریکی آن بسیار محدود است و تنها در ترافیک‌های شهری به کمک موتور بنزینی می‌آید. بنابراین مجموع گشتاور و توان تولیدی ستاپ هیبرید خودرو به‌صورت پیوسته در اختیار راننده نخواهد بود.

تانک 500 هیبرید

گریت وال در زمینه طراحی سیستم تعلیق نیز برای تانک 500 هیبرید کم نگذاشته است. این خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق نوع مستقل جناغی دوبل و در عقب از نوع مستقل مولتی لینک بهره گرفته است که البته به اندازه سیستم تعلیق محور یکپارچه مولتی لینک (به‌کاررفته در خانواده جیپ رنگلر) در مسیرهای بیراهه توانمند نیست و بیشتر بر استفاده در آفرودهای معمولی تمرکز دارد تا این که بخواهد نقش جیپ و تویوتا را بازی کند. البته باید تاکید کرد که این سیستم تعلیق از دیدگاه آسایش سواری و پایداری، بسیار توانمند است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

هیبرید (بنزینی-برقی)

حجم موتور

2 لیتر

سیلندر / سوپاپ

4 / 16

تنفس موتور

توربوشارژر

قدرت

346 اسب بخار (مجموع)

گشتاور

648 نیوتن.متر (مجموع)

گیربکس

9 سرعت اتوماتیک (9AT)

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

8.5 ثانیه

سرعت

180 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

8.5 لیتر در 100 کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

فرمان

برقی

بدنه

شاسی بلند سایز بزرگ

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

5070 میلیمتر

عرض

1934 میلیمتر

ارتفاع

1905 میلیمتر

فاصله محورها

2850 میلیمتر

وزن خالص

2450 کیلوگرم

تعداد سرنشین

7 نفر

ظرفیت صندوق عقب

795 لیتر

حجم مخزن سوخت

75 لیتر

قطر رینگ

20 اینچ

آپشن های تانک 500 هیبرید

با توجه به ساختار لوکس و سگمنت تولیدی تانک 500، این خودرو از دیدگاه امکانات رفاهی و ایمنی چیزی کم ندارد.

نمایشگر مولتی‌مدیا 14.6 اینچ، کلاستر دیجیتال 12.3 اینچ، سیستم صوتی برند مشهور اینفینیتی با 12 بلندگو، گرم‌کن فرمان و صندلی‌ها، پوشش چرم ناپا، دوربین 360 درجه، سیستم تهویه مطبوع سه منطقه اتوماتیک، سانروف پانورامیک، ورود و استارت بدون کلید، قفل دیفرانسیل جلو و عقب، رکاب جانبی برقی، قابلیت انتخاب حالت‌های رانندگی، پاور ویندوز، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سردکن و گرم‌کن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی‌های جلو (سفارشی)، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه حافظه، نمایشگر مجازی HUD، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد و کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، رادار نقاط کور، رادار کنترل حرکت بین خطوط، هشدار عبور از پشت سر، توان کشش 3 تن بار و قابلیت عبور از آب به عمق 80 سانتیمتر از مهم‌ترین امکانات قابل سفارش در نسخه فول این خودرو است.

تانک 500 هیبرید

نیاز به تاکید نیست که نمونه وارداتی تانک 500 هیبرید شتابران خودرو یا ایران خودرو در بازار ایران نمی‌تواند با چنین حجمی از امکانات رفاهی و ایمنی روانه بازار شود. در نتیجه تا زمانی که کاتالوگ رسمی خودرو از سوی دو شرکت عرضه‌کننده منتشر نشده است، نمی‌توان در خصوص قطعیت وجود هیچ یک از این امکانات سخن گفت.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

ضد واژگونی

اتو پارک

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور باران

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

سنسور خواب‌آلودگی راننده

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

رادار تابلوخوان

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری خودکار

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

دی لایت

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

پدال شیفتر

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

14.6 اینچ

سیستم صوتی

12 اسپیکر

ناوبری

دوربین عقب

دارد

دوربین 360 درجه

دارد

هداپ

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرمکن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

ماساژور صندلی جلو

دارد (سفارشی)

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

مزایای گریت وال تانک 500 هیبرید

  • + طراحی خشن و گیرا

  • + توان فنی قابل توجه

  • + امکانات رفاهی و ایمنی درخور

  • + ساختار لوکس کابین

  • + توانایی آفرود

معایب تانک 500 HEV

  • – قیمت نهایی خیره‌کننده

  • – حذف بسیاری از امکانات برای بازار ایران

  • – پک باتری بسیار کوچک

  • – مصرف سوخت بالاتر از عدد ادعاشده در شرایط رانندگی واقعی

  • – بازار هدف بسیار محدود

  • – ابعاد نسبتا بزرگ و رانندگی دشوار در ترافیک شهری

قیمت تانک 500 هیبرید در بازار

قیمت تک‌فروشی گریت وال تانک 500 HEV بر حسب تیپ و امکانات سفارش‌شده، چیزی در حدود 45 تا 50 هزار دلار است که برای یک خودرو چینی بسیار خیره‌کننده و در حد و اندازه بسیاری از رقبای تراز اول بازار جهانی با اختلاف سال تولید اندک است.

در نتیجه نسخه وارداتی بازار ایران حتی اگر با کاهش چشم‌گیر از سطح امکانات رفاهی و ایمنی مواجه شود، باز هم خودرویی بسیار گران‌قیمت و به دور از دسترس عموم جامعه خواهد بود. این‌طور می‌توان حدس زد که قیمت نهایی و رسمی این خودرو به هنگام عرضه به بازار ایران می‌تواند به سادگی مرز 4 میلیارد تومان را پشت سر گذاشته و حتی به حدود 5 میلیارد تومان نزدیک شود.

البته فراموش نکنیم که هیچ یک از دو شرکت عرضه‌کننده شتابران خودرو و ایران خودرو برای تانک 500 هیبرید بازار هدف بزرگی در نظر نخواهند داشت. در نتیجه انتظار می‌رود که حجم فروش این خودرو در بازار ایران بسیار محدود باشد.

تانک 500 هیبرید


برای مطالب سبک زندگی در خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها