بررسی جامع مشخصات فنی نیسان ترا 2024 مانیان خودرو، شاسی بلند مونتاژی با ظاهر ژاپنی و قلب چینی! ارزش خرید داره؟

به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، مدل ترا (Terra) از خانواده شاسی بلندهای سایز متوسط نیسان، در سال 2018 جانشین خانواده قدیمی پالادین (Paladin) شد که البته در برخی قسمتهای جهان با نام نیسان اکسترا (X-Terra) نیز شناخته میشد.
برند نیسان از دهه 1370 شمسی با مدل پاترول در بازار کشور بسیار شناخته شده و در جامعه آفرودسواران دارای احترام بسیار زیاد است. در نتیجه شنیدن این خبر که قرار است نیسان ترا از سوی مانیان خودرو (شرکت خودروساز زیرمجموعه پرشیا خودرو) و با نام مانیان ترا مونتاژ و تولید شود، بسیار باعث خرسندی است.
طراحی ظاهری نیسان ترا مانیان خودرو
نمای خارجی مانیان ترا مخصوصا در مقایسه با لئو MX8 نشان از اندکی قدمت دارد. این خودرو در حقیقت طراحی ابتدایی نیسان ترا و متعلق به سال 2018 تا 2020 است. با این حال در نمای جلو خودرو هنوز میتوان تریم کرومی Vشکل که امضای انحصاری نیسان از زبان طراحی V-Motion این برند است را مشاهده کرد. نمای عقب نیز همانند جلو خودرو تقریبا فاقد هیجان و اغراق است، اما چهرهای کاملا کاربردی و متمرکز بر استفاده بیراههنوردی را به تصویر میکشد.
خودرو به شکل قابل توجهی مرتفع و در نمای جانبی دارای گلگیرهای برجسته و بسیار بزرگ است که ضمن ارائه ظاهری عضلانی و گیرا، امکان استفاده از تایرهای بزرگتر ویژه آفرود را ممکن میسازد. این ترکیب به سادگی بیانگر قابلیت حقیقی نیسان ترا مانیان خودرو در استفاده سنگین در بیراهههای دشوار است.
نیسان ترا در سال 2021 دستخوش تغییر چهره و فیس لیفت سنگین شد که منطبق با المانهای طراحی روز برند نیسان و مشابه سایر محصولات روز این برند انجام گرفت. این خودرو اگرچه در بازار ایران از نسخه پیش از فیس لیفت است، اما خوشبختانه در نمای داخلی از طراحی نسخه فیس لیفت بهره میگیرد.
طراحی داخلی نیسان ترا
نیسان ترا که پرشیا خودرو بهصورت تعداد محدود و به منظور استانداردسازی روانه بازار کشور کرد، از داشبرد و طراحی داخلی نسخه پیش از فیس لیفت بهره میگرفت. در آن دوران بحث ورود لئو MX-8 از سوی ایستا موتور هنوز داغ بود و ازاینرو پرشیا خودرو در نسخه مونتاژی خود طراحی داخلی بهروزشدهای را که در فیس لیفت 2021 ارائه شد، برای نیسان ترا مونتاژی در نظر دارد.
در نتیجه نمای داخلی مانیان ترا بهروزتر و زیباتر از نمای خارجی آن جلوه میکند. داشبرد نامتقارن دارای زوایا و خطوط نرم متعدد و طراحی گیرا است که در ترکیب با نمایشگر 10 اینچی مولتی مدیا و تریم دو رنگ داخلی، جلوهای زیبا پیشکش خریدار میکند. خوشبختانه در این مدل، کلاستر خودرو از نوع آنالوگ دوار با اعداد کاملا خوانا و سنتی است که با یک کامپیوتر سفری 3.5 اینچی رنگی تکمیل میشود که از هر نظر بر کلاستر دیجیتال رایج در خودروهای امروزی برتری دارد.
یکی از مهمترین ویژگیهای فضای داخلی نیسان ترا حجم بار بسیار زیاد آن و البته قابلیت عرضه در نسخه سه ردیف صندلی (7 نفره) است. اما نمونه قابل عرضه در بازار ایران تنها از نوع 5 نفره خواهد بود که بر اساس تجربه محبوبیت بیشتری در مقایسه با خودروهای 7 نفره دارد.
مشخصات فنی نیسان ترا
مانیان ترا حاصل جوینت ونچر نیسان ژاپن با خودروسازی دانگ فنگ در شهر ژنگژو چین است. این خودرو از دیدگاه پلتفرم و طراحی فنی (شاسی و سیستم انتقال نیرو) با خودرو لئو MX8 که قرار بود از سوی شرکت ایستا موتور (زیرمجموعه گروه کارآفرینان مایوان) به کشور عرضه شود، کاملا یکسان است و تنها تمایز آنها در بخش طراحی و سطح آپشنهای رفاهی است. حالا با نامشخص بودن عرضه یا عدم عرضه نهایی لئو MX-8، باید نیسان ترا پرشیا خودرو را یکی از یکهتازان سگمنت شاسی بلندهای آفرودی دو دیفرانسیل حقیقی بازار دانست که ضمن عدم حضور یک رقیب قابل، از نام معتبر و بامسمای نیسان، حداقل در قالب جوینت ونچر بهره میگیرد.
نیسان ترا شرکت پرشیا خودرو یک شاسی بلند دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4X4 یا 4WD) دارای شاسی مستقل و قابلیت انتخاب وضعیت کمک سنگین (4L) به منظور عبور از بیراهههای ناهموار است که از سیستم تعلیق جناغی دوبل مستقل در جلو و یکپارچه 5 لینک غیر مستقل در عقب بهره میگیرد. این دقیقا همان ستاپ فنی است که در برترین شاسی بلندهای آفرودی جهان، از هامر H2 گرفته تا تویوتا FJ کروزر می توان دید.
این خودرو شاسی بلند سایز متوسط به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو تزریق مستقیم ساخت میتسوبیشی با کد 4K31TD مجهز است که گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک 8 سرعت ساخت ZF، دارای 8 حالت رانندگی مختلف، بهصورت استاندارد به محور عقب و در صورت انتخاب راننده، به هر دو محور منتقل میکند.
علاوه بر این نیسان ترا اولین خودرو مونتاژی است که با سیستم چرخش تانک وارد بازار ایران میشود. این سیستم به خودرو این امکان را میدهد تا بتواند در جا دور خودش بچرخد. چرخش تانک علاوه بر اینکه به راننده کمک میکند تا در مسیرهای بیراهه کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشد، میتواند در خیابانهای شهری نیز به کار بیاید.
با شکست پروژه MX-8 شرکت ایستا موتور، مانیان ترا شرکت پرشیا خودرو یکی از معدود شاسی بلندهای مخصوص آفرود بازار کشور است که بهصورت مونتاژی صفر کیلومتر عرضه خواهد شد. سگمنتی که مانیان ترا در آن عرضه میشود، به لطف حضور کراساوورهای شهری و نسبتا بیخاصیت، هنوز هم یکی از سگمنتهای تشنه بازار خودرو کشور است.
مشخصات کلی
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی |
حجم موتور | 2 لیتر |
سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 |
تنفس موتور | توربو |
قدرت | 228 اسب بخار |
گشتاور | 360 نیوتن.متر |
گیربکس | 8 سرعت اتوماتیک |
محور محرک | دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4WD) |
شتاب | – |
سرعت | 160 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 8.6 لیتر در هر 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
فرمان | هیدرولیک |
بدنه | شاسی بلند 5 در سایز متوسط |
نوع رینگ | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول | 4882 میلیمتر |
عرض | 1850 میلیمتر |
ارتفاع | 1875 میلیمتر |
فاصله محورها | 2850 میلیمتر |
وزن خالص | 2025 کیلوگرم |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
ظرفیت صندوق عقب | – |
حجم مخزن سوخت | 73 لیتر |
قطر رینگ | 18 اینچ |
آپشن ها و امکانات نیسان ترا مانیان خودرو
مانیان ترا اگرچه شاید در مقایسه با سایر خودروهای چینی بازار چندان پر آپشن به نظر نرسد، اما همه ویژگیهای درخور و کاربردی یک خودرو روزمره را به همراه دارد. مهمترین ویژگیهای ارائهشده در این خودرو شامل قفل دیفرانسیل مرکزی، قفل دیفرانسیل عقب، سینی موتور، سیستم روشنایی LED، نورپردازی انتزاعی، صندلی برقی 8 جهت راننده، خروجی سیستم تهویه مطبوع ردیف عقب، شارژر بیسیم تلفن هوشمند، دو خروجی 12 ولت فندکی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، در پنجم برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد است.
سری دوم نیسان ترا با نام اکسکلوسیو به بازار رسید که نسخه فول آپشن این خودرو محسوب میشود. نسخه فولآپشن (اکسکلوسیو) این خودرو نسبت به مدل لوآپشن (ساده)، امکانات پیشرفتهتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد. از جمله تفاوتهای اصلی میتوان به مانیتور بزرگ لمسی با طراحی مشابه تسلا اشاره کرد که جایگزین سیستم سرگرمی سادهتر در نسخه پایه شده است. صندلی شاگرد نیز در مدل فول با قابلیت تنظیم برقی ارائه میشود، در حالیکه در تیپ پایینتر این امکان وجود ندارد.
همچنین در نسخه فولآپشن، دوربین 360 درجه به منظور افزایش ایمنی و تسهیل در پارک کردن به خودرو افزوده شده است. یکی از مهمترین ارتقاها، افزایش سطح ایمنی با هفت کیسه هوای ایمنی شامل جانبی، پردهای و زانویی برای راننده است. در نهایت، تریم داخلی با رنگ قهوهای و طراحی لوکستر، چهرهای متفاوت و جذابتر به کابین خودرو میبخشد.
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | – |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | دارد |
کنترل کشش | دارد |
کنترل پایداری | دارد |
اتو پارک | – |
سنسور جلو | – |
سنسور عقب | دارد |
رادار نقطه کور | – |
رادار تغییر لاین | – |
رادار تصادف جلو | – |
رادار تصادف عقب | – |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اضطراری | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد |
پدال شیفتر | – |
اتولایت | دارد |
چراغ روز | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد |
گرمکن فرمان | – |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد |
ناوبری | دارد |
نمایشگر هدآپ | – |
دوربین عقب | دارد |
دوربین 360 درجه | دارد (تیپ اکسکلوسیو) |
کیسه هوا | 7 عدد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | دارد (تیپ اکسکلوسیو) |
گرمکن صندلی جلو | – |
سردکن صندلی جلو | – |
ماساژور صندلی جلو | – |
آینه بغل برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد |
پانوراما | – |
سانروف | دارد |
تجربه رانندگی نیسان ترا
تست رانندگی نیسان ترا ویژه خبرنگاران حوزه صنعت خودرو در کویر متینآباد به اجرا در آمد. اگرچه بیشتر مشتریان این خودرو هرگز قرار نیست تا این حد و اندازه از قابلیتهای نیسان ترا کار بکشند، اما باید اعتراف کرد که عملکرد ترا در مسیرهای شنی و رملهای کویر متین آباد بهواقع خیرهکننده بود.
در ابتدا باید به کشش و گشتاور قابل توجه پیشرانه خودرو اشاره کرد که در بیشتر موارد به دلیل لغزندگی بر روی شن، از سوی سیستم کنترل کشش و ضد هرزگردی خودرو بهشدت محدود میشد تا از واماندگی جلوگیری کند. با خاموش کردن این سیستم، ترا روی حقیقی خود را نشان داد و رفتاری کاملا هیجانی و پرتوان را به نمایش گذاشت.
اگرچه سرعت تعویض دندهها در گیربکس 8 سرعت AT با تاخیر نسبی و البته طبیعی همراه است، اما چیدمان ضرایب سه دنده اول گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه به اندازهای دقیق و مهندسیشده است که هیچ نیازی به استفاده از حالت دنده سنگین در خودرو احساس نمیشود. حتی در هیچ یک از مراحل رملنوردی نیازی به استفاده از قفل دیفرانسیل مرکزی نبود، چراکه سیستم لغزش محدود محور عقب (دیفرانسیل LSD) بیشتر بار ضد هرزگردی خودرو را بر دوش میکشید.
در وصف کشش و توان پیشرانه باید بیان داشت که نیسان ترا مونتاژی از معدود خودروهای موجود در بازار کشور است که در حالت تک دیفرانسیل و در دنده سبک، در صورت خاموش بودن سیستم ضد هرزگردی تا دنده 2 قادر به اجرای حرکات نمایشی بر روی سطوح لغزنده و حتی روی آسفالت است. این قابلیت حس شیطنت و لذت را در هر رانندهای زنده میکند. لازم به ذکر است که به دلیل پرخوران بودن پیشرانه نیسان ترا، مهم آن است که به هنگام سواری پرفشار دور موتور را در بازه عملکرد مفید سیستم توربو (1400 تا 4000 دور در دقیقه) کنترل کنید تا بهترین بازده ممکن را از مجموعه فنی خودرو در اختیار داشته باشید. این مهم نیز بخصوص به کمک سیستم تیپ ترونیک و کنترل دستی گیربکس انجام میگیرد که لذت سواری خیابانی و بیراهه را دوچندان میکند.
یکی از ویژگیهای جذاب در نیسان ترا، داشتن قابلیت دور زدن به روش تانک (Tank Turn) است. این قابلیت در وضعیت دو دیفرانسیل سنگین (4L) فعال میشود و به کمک سیستم ترمز هوشمند، خودرو را قادر میسازد تا در وضعیت درجا بهطور کامل به دور خود بچرخد. این ویژگی بسیار خاص و تنها منحصر به تعداد معدودی از خودروهای آفرودی، موجب میشود که در مسیرهای بسیار باریک که فضایی برای جابجایی کامل خودرو نیست، مانیان ترا بتواند بهسادگی به دور خود بچرخد و جهت حرکت خود را تغییر دهد.
مزایای نیسان ترا مانیان
+ اعتبار برند
+ تواناییهای آفرود بالا
+ فضای داخلی جادار
+ قابلیت چرخش تانک
+ صندوق بزرگ
معایب نیسان ترا
– مونتاژ در نسخه پیش از فیس لیفت
– سطح طراحی و ویژگیهای پایین در سری اول تولیدی
قیمت نیسان ترا مانیان خودرو در بازار
مانیان ترا بدون تردید یکی از برترین خودروهای مونتاژی تمامی سگمنتهای بازار خودرو کشور خواهد بود. خودرویی پرتوان، دارای اصالت، عرضه از سوی شرکتی معتبر با لذت سواری بسیار بالا و عملکردی درخور توجه.
در بازار خودرو ایران، ورود نیسان ترا مونتاژشده توسط مانیان خودرو با نام تجاری «مانیان ترا» توجه علاقهمندان به شاسیبلندهای آفرودی را جلب کرده است. این خودرو با شاسی مستقل، پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی و گیربکس 8 سرعته اتومات، ترکیبی از قدرت، دوام و توانایی آفرود را ارائه میدهد که در میان گزینههای بازار ایران کمتر دیده میشود.
قیمت اولیه مانیان ترا 3 میلیارد و 250 میلیون تومان اعلام شده بود که حدود یک میلیارد تومان از دایون Y7 بیشتر بود؛ رقمی که اگرچه برای یک شاسیبلند مونتاژی بالا به نظر میرسد، اما با توجه به ویژگیهای فنی، استانداردهای ایمنی 5 ستاره و طراحی جذاب، میتواند برای بخش خاصی از مشتریان قابل قبول باشد. از نظر رقابتی، مانیان ترا با محصولاتی مانند تانک 300 و دایون Y7 وارد رقابت میشود. البته کراساوورهای مثل فونیکس تیگو 8 پرو مکس و اکستریم TXL هم قابلیت رقابت را با این خودرو دارند. تفاوت اصلی در نوع شاسی مستقل و تمرکز بر کاربری آفرود است که نقطه قوت ترا در برابر رقبای چینی شهریمحور تلقی میشود.
در جمعبندی، مانیان ترا میتواند با تکیه بر برند نیسان، مونتاژ داخلی قابل قبول و طراحی کاربردی، جایگاه خاصی در بازار ایران بهدست آورد؛ بهشرط آنکه مانیان خودرو در زمینه خدمات پس از فروش، تامین قطعات و ثبات قیمتگذاری عملکردی شفاف و موثر داشته باشد. در غیر این صورت، خطر افت اعتماد مشتری و رقابت با گزینههای وارداتی یا چینی برند شده، موفقیت این پروژه را تهدید خواهد کرد.