مقایسه خودرو / مقایسه کامل شاهین پلاس با آریزو 5 اسپرت؛ کدام ارزش خرید دارد؟

مقایسه خودرو / مقایسه کامل شاهین پلاس با آریزو 5 اسپرت؛ کدام ارزش خرید دارد؟
  ساعدنیوز: با حدود 1.5 میلیارد تومان، سدان داخلی شاهین پلاس با استهلاک کمتر و بازار دست‌دوم بهتر یا آریزو 5 اسپرت با موتور قوی‌تر و امکانات بیشتر؟

به گزارش سرویس مجله خانواده ساعدنیوز، شاهین که در نسخه‌های اولیه به خاطر پیشرانهٔ هشت سوپاپ توربوشارژ با بی‌مهری بازار مواجه شده بود و خریدار چندانی نداشت، در نسخهٔ جدید پلاس شرایط عجیبی در بازار پیدا کرده و به گران‌ترین سدان داخلی تبدیل شده است. این موضوع باعث شده شاهین پلاس در بازار به بازهٔ قیمتی سدان‌های چینی مثل آریزو 5 اسپرت نزدیک شود و درنتیجه، تصمیم‌گیری را برای خریداران دشوار کند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم شاهین پلاس را با آریزو 5 اسپرت مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که به دنبال یک سدان صفرکیلومتر در بازهٔ قیمتی 1.2 تا 1.5 میلیارد تومان هستند.

معرفی اجمالی خودروها

همان‌طور که اشاره کردیم، شاهین به دلیل مشکلاتی که در تأمین پیشرانه به خاطر تحریم‌ها پیش آمد، در ابتدا با نسخهٔ توربوشارژ همان موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا و کوییک به بازار عرضه شد و به همین دلیل نتوانست آن‌طور که باید در بازار خود را مطرح کند. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ بهتری برای شاهین بود تا بتواند نقطه‌ضعف اصلی آن را برطرف کند. بدین ترتیب، نهایتاً در فروردین 1402، خط تولید نسخهٔ سایپا از موتور TU5 در مگا موتور با نام ME16 افتتاح شد. سدان سایپا با این موتور جدید، شاهین پلاس نام گرفت و از اواسط سال 1403 راهی بازار شد.

شاهین پلاس

چری آریزو 5 یکی از سدان‌های چینی باسابقه در بازار کشورمان محسوب می‌شود و طی مدت حضورش در ایران فروش مناسبی را هم تجربه کرده است. مدیران خودرو اولین بار در سال 1395 مونتاژ این سدان چینی را با پیشرانهٔ 1.5 لیتری تنفس طبیعی آغاز و سپس یک سال بعد، نسخهٔ توربوشارژ آریزو 5 را معرفی کرد. شرکت ایرانی در سال 1400 نیز تیپ جدیدی از آریزو 5 را با نام IE را به بازار فرستاد که به جلوپنجرهٔ موسوم به کهکشانی مجهز شده بود. درنهایت نوبت به جدیدترین نسخهٔ این سدان چینی رسید که در اوایل سال 1402 با نام آریزو 5 اسپرت و تغییراتی در طراحی معرفی و جایگزین تیپ IE قبلی شد.

 آریزو 5

مقایسه مشخصات فنی شاهین پلاس و آریزو 5 اسپرت

همان‌طور که اشاره شد، ویژگی اصلی شاهین پلاس تجهیز به موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ ME16 است. هرچند این موتور اشتراکات زیادی با TU5 دارد ولی ازآنجایی‌که ME16 درواقع از سیتروئن گرفته شده و بر پایهٔ موتور EC5 (نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5 که توسط پژو-سیتروئن تولید می‌شود) شکل گرفته، با موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو تفاوت‌هایی دارد. درهرحال، این موتور 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شاهین پلاس در حال حاضر فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و برخلاف نسخهٔ اتوماتیک قبلی که از گیربکس CVT استفاده می‌کرد، این مدل جدید به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE مجهز است یعنی همان گیربکسی که در تارا و دنا پلاس هم می‌بینیم.

شاهین پلاس

آریزو 5 اسپرت در قوای محرکه هیچ تغییری را نسبت به آریزو 5 IE تجربه نکرده و از همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد ولی بااین‌وجود، به‌مراتب از شاهین پلاس با موتور تنفس طبیعی قوی‌تر است. انتقال نیروی موتور در این سدان چینی هم توسط همان گیربکس CVT قبلی صورت می‌گیرد که از 9 دنده مصنوعی بهره می‌برد. آریزو 5 به لطف برخورداری از توربوشارژر، درحالی‌که قدرت و گشتاور بسیار بیشتری نسبت به شاهین پلاس دارد، در مصرف سوخت با رقیب ایرانی برابری می‌کند و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی حدود 7.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این رقم برای شاهین پلاس 7.2 لیتر است. این اعداد به‌وضوح بازدهی بالاتر موتور چری را نشان می‌دهند.

 آریزو 5

مقایسه طراحی بیرونی شاهین پلاس و آریزو 5 اسپرت

شاهین در بین سدان‌های ایرانی مدرن‌ترین طراحی را دارد و از هماهنگی خوبی در عناصر ظاهری مختلف برخوردار است ولی نسخهٔ پلاس در بیرون هیچ تفاوتی با نسخهٔ قبلی ندارد و ازآنجایی‌که پیشینهٔ این طراحی به سال 1397 بازمی‌گردد، در حال حاضر رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته از سوی دیگر، آریزو 5 اسپرت هم خودروی چندان جدیدی نیست و اولین بار تقریباً همزمان با شاهین یعنی در سال 2016 معرفی شده ولی در نسخهٔ اسپرت در قسمت جلو به سپر جدیدی با ورودی‌های هوای اسپرت و جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر با خطوط کرومی عمودی مجهز شده که ظاهر خودرو را جذاب‌تر و تهاجمی‌تر کرده است. در عقب خودرو هم شاهد سپر جدید با دیفیوزر و سر اگزوزهای تزئینی هستیم که البته خیلی سنخیتی با شخصیت اقتصادی خودرو ندارد. به‌طورکلی، در بخش طراحی بیرونی کفهٔ ترازو به سمت آریزو 5 اسپرت سنگینی می‌کند که ظاهر جوان‌پسندتری دارد ولی ممکن است برخی فرم ساده و محافظه‌کارانهٔ شاهین پلاس را ترجیح بدهند. از لحاظ ابعاد، آریزو 5 اسپرت با 4,532 میلی‌متر طول، 1,814 میلی‌متر عرض و 1,487 میلی‌متر ارتفاع کمی از رقیب ایرانی با 4,446 میلی‌متر طول، 1,771 میلی‌متر عرض و 1,490 میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است.

 آریزو 5

شاهین پلاس

مقایسه کابین شاهین پلاس و آریزو 5 اسپرت

شاهین در نسخه اولیه کابین قدیمی و کسل‌کننده‌ای داشت و در شاهین پلاس هم هرچند طراحی کلی داشبورد تغییری نداشته اما سایپا با استفاده از تریم دورنگ مشکی و کرم به همراه تزئینات طرح چوب و نمایشگر بزرگ‌تر با قاب مشکی براق، سعی کرده فضای داخلی سدان پرچم‌دار خودرو را بهبود ببخشد و باید گفت تا حدودی در این کار موفق بوده است و داخل شاهین پلاس کمی لوکس‌تر از قبل به نظر می‌رسد. بااین‌وجود، سدان سایپا با داشبورد قدیمی تماماً پلاستیکی و کنسول مرکزی به سبک خودروهای یک دهه پیش، در برابر رقیب چینی خود هیچ حرفی نمی‌تواند برای گفتن داشته باشد زیرا هرچند طرح کلی داشبورد و داخل آریزو 5 با نسخهٔ قبلی یکسان است ولی هنوز هم چند سر و گردن بهتر از شاهین به نظر می‌رسد. علاوه بر این، در آریزو 5 اسپرت مثل بیرون، چری با تغییراتی نه‌چندان بزرگ سعی در ایجاد فضای اسپرت‌تری داشته است که ازجمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به دوخت نارنجی‌رنگ روی صندلی‌ها و استفاده از غربیلک فرمان D شکل اشاره کرد.

شاهین پلاس

 آریزو 5

مقایسه امکانات شاهین پلاس و آریزو 5 اسپرت

در جدول زیر امکانات و آپشن‌های دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم.

شاهین پلاس

آریزو 5 اسپرت

کنترل کشش

دارد

دارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

سیستم کمکی حرکت در سربالایی

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

ایربگ

2 عدد

6 عدد

فرمان

برقی

برقی

نمایشگر

10 اینچی

8 اینچی

سیستم پایش باد تایرها

دارد

دارد

تنظیم صندلی راننده

6 جهته برقی

6 جهته برقی

تنظیم صندلی سرنشین جلو

4 جهته دستی

4 جهته دستی

آینه‌های جانبی

تاشو برقی با گرم‌کن

تاشو برقی با گرم‌کن

سنسور نور

دارد

ندارد

استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید

دارد

دارد

سانروف

دارد

دارد

کروز کنترل

دارد

دارد

دوربین دنده عقب

دارد

دارد

سنسور دنده عقب

دارد

دارد

ترمز پارک برقی

ندارد

دارد

اتوهلد

ندارد

دارد

گرم‌کن صندلی‌های جلو

دارد

دارد

سیستم انتخاب حالات رانندگی

ندارد

دارد

سیستم صوتی

6 بلندگو

6 بلندگو

با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات برتری کاملاً با آریزو 5 اسپرت است که از ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، انتخاب حالات رانندگی و ترمز پارک برقی با اتوهلد بهره می‌برد. البته شاهین پلاس هم از امکانات قابل‌قبولی برخوردار است ولی کمبود ایربگ با چنین قیمتی کاستی آزاردهنده‌ای است.

مقایسه تجربه رانندگی شاهین پلاس و آریزو 5 اسپرت

همان‌طور که مشخصات فنی دو خودرو نشان می‌دهد، در شتاب و کشش شاهد اختلاف فاحشی بین شاهین پلاس و آریزو 5 اسپرت هستیم. هرچند استفاده از پیشرانهٔ مدرن‌تر در شاهین پلاس اتفاق مثبتی محسوب می‌شود ولی توان این موتور تنفس طبیعی برای وزن نسبتاً سنگین 1330 کیلوگرمی خودرو کافی نیست و گشتاور پایین موتور ME16 خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود. به همین دلیل، شاهین پلاس اساساً خودروی تنبلی است و حدود 14 تا 15 ثانیه طول می‌کشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. از سوی دیگر، توان نزدیک به 150 اسب بخاری آریزو 5 اسپرت شتاب و کشش خوبی را فراهم می‌کند و خودرو را ظرف حدود 10.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

 آریزو 5

هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش

برتری بزرگ شاهین پلاس نسبت به آریزو 5 اسپرت در این بخش خود را نشان می‌دهد زیرا پیشرانهٔ تنفس طبیعی این خودرو نه‌تنها استهلاک کمتری خواهد داشت بلکه به دلیل اشتراکات فراوان با موتور پراستفادهٔ TU5، دسترسی آسانی را به قطعات یدکی و تعمیرکار فراهم می‌کند. البته آریزو 5 اسپرت هم ازآنجایی‌که سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد و از شبکهٔ نمایندگی‌های گستردهٔ مدیران خودرو بهره می‌برد، برای تأمین قطعات یدکی نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار شرایط بسیار بهتری دارد ولی پیشرانهٔ توربوشارژ این خودرو به سوخت باکیفیت نیاز خواهد داشت و در نگهداری و سرویس به دقت بیشتری نیاز دارد.

شاهین پلاس

قیمت و ارزش خرید

هرچند آخرین قیمت اعلامی سایپا برای شاهین پلاس 862 میلیون تومان است ولی قیمت این خودرو در بازار به یک میلیارد و 250 میلیون تومان رسیده که رقم بسیار گزافی است. از سوی دیگر، آریزو 5 اسپرت با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و 291 میلیون تومان، در بازار حدود یک میلیارد و 480 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، شاهین پلاس با چنین قیمتی اصلاً ارزش خرید ندارد درحالی‌که آریزو 5 هرچند حدود 200 میلیون تومان گران‌تر است ولی با موتور قوی‌تر، کابین باکیفیت‌تر و امکانات بیشتر، ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.

مزایا و معایب شاهین پلاس و آریزو 5 اسپرت

مزایا

معایب

شاهین پلاس

آریزو 5 اسپرت

شاهین پلاس

آریزو 5 اسپرت

پیشرانهٔ کم‌استهلاک

موتور قدرتمند توربو

کابین قدیمی و بی‌کیفیت

قیمت گران‌تر

فراوانی قطعات یدکی

امکانات بیشتر

موتور ضعیف

هزینه‌های نگهداری بیشتر

بازار دست‌دوم بهتر

طراحی بهتر

شتاب گیری کند

دردسرهای موتور توربو

نتیجه‌گیری

با توجه به مواردی که بیان شد، از بین این دو خودرو آریزو 5 اسپرت انتخاب بهتری است ولی اگر حوصلهٔ دردسرهای موتور توربوشارژ را ندارید و به فکر فروش سریع‌تر و با افت قیمت کمتر خودروی خود پس از چند سال استفاده هستید، بهتر است سراغ شاهین پلاس بروید و از این طریق می‌توانید بیش از 200 میلیون تومان هم در مبلغ پرداختی صرفه‌جویی کنید که رقم قابل‌توجهی است.

مقایسه مشخصات فنی

آریزو 5 اسپرت

سایپا شاهین

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر

1.6 لیتری 4 سیلندر

سوپاپ

16

16

تنفس

توربوشارژ

طبیعی

قدرت

147 اسب بخار

111 اسب بخار

گشتاور

210 نیوتن متر

150 نیوتن متر

گیربکس

CVT

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

مصرف سوخت

7.1 لیتر ترکیبی

7.2 لیتر ترکیبی

ظرفیت باک

48 لیتر

47 لیتر

وزن خالص

1330 کیلوگرم

1330 کیلوگرم

طول

4,532 میلی‌متر

4,446 میلی‌متر

عرض

1,814 میلی‌متر

1,771 میلی‌متر

ارتفاع

1,487 میلی‌متر

1,490 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,650 میلی‌متر

2,650 میلی‌متر

منبع: پدال


 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها