به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مادر یکی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور، از مشکلات جدی فرزندش و صدها دانشجوی دیگر به دلیل افزایش سرسامآور نرخ ارز میگوید.
او با اشاره به تحصیل حدود ۸۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت در کشورهایی مانند روسیه، چین، صربستان، مجارستان، ترکیه و رومانی میگوید: «این دانشجویان خواستار بازگشت به کشور هستند، اما آقای خاتمی، مشاور حقوقی وزیر بهداشت، با بیان اینکه افزایش ظرفیت پزشکی به صلاح نیست، راه بازگشت آنها را بسته اند.»
او یادآوری میکند که در سال ۱۳۹۷، در شرایط مشابهی که نرخ ارز تنها دو هزار تومان افزایش یافته بود، دانشجویان توانستند بدون آزمون به دانشگاههای داخلی بازگردند و فقط در یک مصاحبه شرکت کردند. «حالا که نرخ دلار به حدود ۹۰ هزار تومان رسیده، آیا تحصیل در خارج از کشور فرزندان برای خانوادهها ممکن است؟»
فرزند این مادر، در سال ۱۴۰۰ برای تحصیل در رشته پزشکی به کشور رومانی رفته است و به گفته این مادر، در آن زمان دلار حدود ۱۸ هزار تومان بوده. او میگوید: «امروز هزینههای تحصیل فرزندم با این نرخ ارز دیگر از توان ما خارج شده است. خیلی از این دانشجوها در شرایط روحی بسیار بدی هستند، بعضیها از فرط ناامیدی نمی دانند باید چه کنند و دائما وویس هایشان را برایمان می فرستند که می خواهند به کشور بازگردند. بچههای ما باید در غربت، با کار در انبار و مشاغل سیاه، مخارج تحصیل و زندگیشان را تأمین کنند.»
این مادر که نماینده جمعی از خانوادههای درگیر با این وضعیت است، تأکید میکند که آزمون بازگشت به کشور بهشدت دشوار و محدودکننده است. «دیماه سال گذشته، گروهی از این بچهها در آزمون وزارت بهداشت شرکت کردند. نمرات برخی از آنها حتی به بالای ۱۴۴ از ۲۰۰ رسید، اما باز هم موفق به قبول شدن در آزمون نشدند. فقط حدود دو درصد از شرکتکنندگان پذیرفته شدند.»
او خواستار تکرار تجربه سال ۹۷ است و می گوید: «مثل آن سال، بدون آزمون و از طریق مصاحبه، به این دانشجویان فرصت داده شود. بسیاری از این بچهها دختر هستند و خانوادهها دیگر توان ادامه حمایت مالی را ندارند. فرزند من اکنون در سال سوم تحصیل است و واحدهای زیادی را گذرانده. چرا نباید اجازه داشته باشد در کشور خودش درس بخواند؟»
در پایان، این مادر میگوید: «این بچهها با آرزوی پزشک شدن رفتند؛ حالا اما در برزخ ناتوانی مالی و بیسرانجامی، رؤیاهایشان در حال فروپاشی است.»
چندی پیش، سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال رکنا در این خصوص که تعدادی از این دانشجویان مقابل وزارت بهداشت تجمعی ترتیب دادند و نسبت به این موضوع اعتراض می کردند که سوالات آزمون بسیار سخت است، گفت: ما همواره به دانشجویان توصیه کردهایم از مهاجرت تحصیلی غیرضروری پرهیز کنند؛ اما در نهایت برخی به خارج از کشور رفتهاند و اکنون با تعداد قابلتوجهی از این افراد مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر سال آزمونی برای ارزشیابی این دسته از دانشجویان برگزار میشود. مبنای نمره قبولی بر اساس محاسبه میانگین نمره ۵ درصد برتر شرکتکنندگان در آزمون و سپس لحاظ کردن ۷۰ درصد از آن به عنوان نمره پایه تعیین می شود. این روش علمی و مبتنی بر سطح دانش عمومی شرکتکنندگان و کیفیت طراحی سؤالات است.
سید جلیل حسینی گفت: طبق این مصوبه، تنها ۲ درصد از قبولشدگان امکان ورود به دانشگاههای کشور را دارند. برخی از معترضان به سختگیریهای این آزمون اعتراض دارند؛ اما ما بارها اعلام کردهایم که در صورت وجود ایراد در سؤالات، حتما اعتراض ثبت شود و این اعتراضات نیز به طور کامل بررسی میشود؛ حتی تا سه نوبت اصلاح سؤالات انجام شده است؛ اما تغییر نمره قبولی با هدف افزایش تعداد پذیرفتهشدگان، مغایر با رویکرد ما در حفظ کیفیت نظام سلامت است. چرا که در نهایت این افراد مسئول سلامت مردم خواهند بود. بررسی نمرات نشان میدهد که بسیاری از شرکتکنندگان نمراتی کمتر از ۱۰ (از ۲۰) کسب کردهاند، مانند ۸ یا ۸.۵ که نشاندهنده ضعف علمی است بنابراین، در صورت عدم احراز صلاحیت علمی، امکان ورود این افراد به نظام سلامت کشور وجود ندارد. تأیید مدارک تنها زمانی امکانپذیر است که افراد، علاوه بر تحصیل در دانشگاه معتبر، بتوانند شایستگی علمی خود را از طریق آزمونهای مربوطه اثبات کنند.