به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم جلالی امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در همایش ملی میراثفرهنگی و آینده جوامع در حال تغییر که در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: هر رویدادی بهانه ای برای آموزش است. وقتی از همایش آینده و جوامع در حال تغییر صحبت میکنیم، مدیریت تغییر و آینده پژوهشی کار ما را مشکل میکند.
وی افزود: امسال در نوروزگاهها رویکردها تغییر کرد. پایگاهها در تاریخ محل رجوع بودند اما چیزی که سال گذشته بذر آن گذاشته شد تغییر رویکرد توصیفی به تحلیلی، ادارای به خلاقانه و تغییر سازه بی جان به سازه روایت محور بود ما هم در این خصوص کمک کردیم.
جلالی ادامه داد: ما همیشه کارکرد فرهنگی داشتیم اما با انجام کارهای مختلف، کارکردهای اجتماعی و اقتصادی به آن اضافه شد و نوروزگاهها تجلی این امر شدند. بعد از تغییر کارکرد نیاز به تغییر سازههاست اگر ما بر کمبود اعتبارها متمرکز شویم نمیتوانیم کاری انجام دهیم، باید با استفاده از چیزهایی که داریم کاربردهای خلاقانه صورت بگیرد.
بازدید۷ میلیون نفر از غرفههای صنایع دستی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور توضیح داد: امسال در نوروزگاهها ۱۲ هزار غرفه فروش صنایعدستی برپا شد که در مجموع هفت میلیون نفر بازدیدکننده و ۶۳۰ میلیارد تومان فروش داشت.
جلالی با بیان اینکه نوروزگاهها تجلی تغییرات بودند و زمان و مکان دو بال شدند برای اتفاقات مهم و نتایج بسیار خوبی را از خود بجا گذاشتند، اضافه کرد: باید مدیریت تغیری که با هدایت و سکانداری صورت گرفته مستند و مبنا شود تا برای میراث ملموس و ناملموس ابزارها را در خدمت بگیریم.
وی گفت: هدف از این جلسه تقدیر و تشکر از دست اندرکاران نوروزگاههاست. نوروزگاه تبدیل به ادبیات در کشور شده و مفهوم آن برای همه روشن است وقتی از هزار نوروزگاه سخن میگوییم یعنی در حد وسع میزبان جمعیت میلیونی مسافران در ایام نوروز بودیم. صمیمانه با نهایت تواضع از زحمات و خدمات شایسته شما قدردانی میکنم ما نوروزیان بی نوروز هستیم امکانات ما کم است اما تلاش میکنیم با توجه به سنت ایرانی بودنمان مهمانواز باشیم.
ایران باید در دنیا نقش آفرین باشد
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز ضمن تبریک هفته میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم گفت: وظیفه سنگینی در قبال نسل امروز و آینده داریم باید به آنها بگوییم در گذشته تاثیرگذار بودیم و ایران پل ارتباطی بین کشورهای دنیا بود. ما خود را فراموش کردیم و مستأصل شدیم، باید به خود بیاییم و در دنیا نقش آفرین باشیم.
محمدابراهیم زارعی افزود: نیاکان ما میراث فرهنگی که هویت ماست را خلق کردند. تغییرات به سرعت اتفاق می افتد اما ما نباید گذشته خود را رها کنیم و دچار سرگشتگی شویم.
برخی اوقات با افرادی برخورد میکنیم که میراث فرهنگی برای آنها مهم نیست و به راحتی نمیشود آنها را قانع کرد.
وی افزود: برای حفظ میراثفرهنگی وظیفه سنگینی داریم. باید بدانیم در جامع در حال تغییر در مقابل تغییرات برای حفظ میراث فرهنگی چه وظیفه ای داریم. در گذشته در معماری صاحب سبک بودیم اما اکنون در معماری آثار قابل توجهی خلق نمیشود. باید دوباره به عرصه جهانی بازگردیم.
معرفی میراثفرهنگی با فناوریهای نوین
زاراعی تاکید کرد: باید میراث فرهنگی را خوب بشناسیم و با فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و شبکه های اجتماعی میراثفرهنگی را به جهانیان معرفی کنیم. در نمایشگاه فیتور در مادرید از هر کس می پرسیدم ایران را میشناسد اکثرا می گفتند نمی شناسیم و ۲۰ درصد از ایران هراسی صحبت میکردند و می گفتند منظورتان عراق است.
در پایان این همایش از عوامل نورورگاههای برتر تجلیل شد.