سورپرایز جدید برای طرفداران خودروهای ژاپنی / نیسان ماکسیما 2026؛ بازگشتی پرقدرت با طراحی جدید و امکانات شگفتانگیز!

به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، نیسان ماکسیما یکی از پرطرفدارترین سدانهای ژاپنی به شمار میآید. این خودرو که نخستینبار در سال 1981 معرفی شد، تاکنون در قالب هشت نسل روانه بازار شده است. نسل پنجم این سدان سایز متوسط، که با نام "سِفیرو" نیز شناخته میشد، در ایران توسط شرکت پارسخودرو مونتاژ و با نام ماکسیما عرضه گردید. ترکیب موتور قدرتمند و کیفیت ساخت بالا، باعث شد این خودرو در دهه 1380 خورشیدی به یکی از پرفروشترین و محبوبترین گزینهها در بازار داخلی تبدیل شود.
ماکسیما در دهه 1990 میلادی به جایگاهی افسانهای در میان سدانهای نیمهاسپرت در بازارهای جهانی دست یافت. علاقهمندان دنیای خودرو، حضور این مدل ژاپنی در فیلم معروف «سریع و خشن» محصول سال 2001 را هنوز بهعنوان نمادی از دوران طلایی آن به یاد دارند. با این حال، پس از چهار دهه حضور موفق در بازار جهانی، ماکسیما به تدریج از رونق افتاد و سرانجام در سال 2024، بدون جنجال رسانهای از خطوط تولید کنار رفت.
در دهههای 2000 و 2010، این خودرو دستخوش تغییراتی شد که بسیاری از کارشناسان آن را چندان مثبت ارزیابی نمیکنند. ماکسیما که روزگاری با روحیه اسپرت و طراحی پویای خود شناخته میشد، رفتهرفته حجیمتر و محافظهکارتر شد و فاصلهای معنادار با ویژگیهای اصلی خود گرفت. همین دگرگونیها شاید از دلایل تصمیم نیسان برای توقف تولید آن بوده باشد.
با این حال، شرکت نیسان در بیانیهای هنگام پایان تولید ماکسیما اعلام کرد:
«لطفاً منتظر اخبار آینده درباره ماکسیما باشید، چرا که ما مسیرهای پیش رو را با خودروهایی هیجانانگیز و نوآوریهای فناورانه بازتعریف خواهیم کرد.»
این جمله بیش از آنکه نوید بازگشتی قطعی باشد، روزنهای از امید را برای ادامه حیات این نام در قالبی نوین باقی گذاشت. در سال 2022، نیسان از آغاز تولید دو مدل الکتریکی جدید در کارخانه میسیسیپی آمریکا خبر داد و گمانهزنیهایی درباره احتمال جانشینی یکی از آنها برای ماکسیما مطرح شد. با این حال، شرایط دشوار بازار و بحرانهای اقتصادی جهانی موجب شد این پروژهها در سال 2025 متوقف یا به تعویق افتند.
آیا ماکسیما باز هم یک سدان خواهد بود؟
یکی از پرسشهای مهمی که مطرح میشود این است که اگر نیسان ماکسیما بازگردد، آیا همچنان در قالب یک سدان سنتی خواهد بود یا مشابه برخی دیگر از مدلها، به یک کراساوور تبدیل خواهد شد؟ تجربیات گذشته نشان میدهد که بسیاری از خودروسازان تلاش کردهاند مدلهای سدان قدیمی خود را در قالب کراساوورهای جدید احیا کنند؛ به عنوان مثال، این اتفاق برای میتسوبیشی اکلیپس رخ داد. با این حال، شواهد کنونی حاکی از آن است که نیسان احتمالاً تصمیم دارد ماکسیما را بهعنوان یک سدان پرچمدار حفظ کند.
دلایل این پیشبینی شامل فروش موفق مدلهایی همچون هیوندای النترا و تویوتا کمری و همچنین موفقیت نیسان سنترا در بازار است. افزون بر این، نیسان در حال حاضر از تنوع بالایی در تولید کراساوورها و شاسیبلندها بهرهمند است و مشتریان میتوانند از میان گزینههایی چون روگ (ایکس تریل)، مورانو، آرمادا (پاترول)، کیکس و مدل برقی آریا، خودروهای متنوعی را انتخاب کنند.
طراحی احتمالی نسل بعدی ماکسیما چگونه خواهد بود؟
رندرهای غیررسمی و تصاویری که بر اساس کانسپت IMs نیسان طراحی شدهاند، چهرهای جدید و مدرن برای ماکسیما ترسیم میکنند. این کانسپت که در سال 2019 در نمایشگاه دیترویت معرفی شد، ظاهری آیندهنگر و کمی مرتفع از سطح زمین دارد. طراحان در این رندرها، از جلو پنجره پهن با خطوط افقی الهام گرفته از نیسان مورانو استفاده کردهاند. چراغهای باریک جلو به صورت یکپارچه با جلو پنجره طراحی شدهاند، در حالی که در طرفین از چراغهای روشنایی در روز برگرفته از سدان برقی جدید نیسان N7 اقتباس شده است.
در نمای عقب، چراغهای گرد مدلهای افسانهای سری اسکایلاین را در ذهن تداعی میکنند. سقف خمیده با شیب ملایم نیز ظاهری فستبک به خودرو بخشیده که امروزه در بین سدانها بسیار محبوب شده است.
نسل جدید نیسان ماکسیما از نظر فنی چه مشخصاتی خواهد داشت؟
پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است؛ زیرا آینده قوای محرکه ماکسیما تحت تأثیر برنامه موسوم به Ambition 2030 نیسان قرار دارد. این برنامه بر تولید خودروهای برقی متمرکز است. پیشبینی میشد نسل بعدی ماکسیما به صورت تمام الکتریکی عرضه شود و از پلتفرم آریا استفاده کند. در این صورت مدل پایه میتوانست از یک موتور الکتریکی با قدرت تقریبی 240 اسب بخار بهره ببرد؛ نسخههای دو موتوره هم میتوانستند تا بیش از 400 اسب بخار قدرت داشته باشند و بردی در حدود 480 کیلومتر ارائه دهند.
اما با توجه به کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی و فشارهای اقتصادی اخیر، نیسان تصمیم به لغو برخی پروژهها گرفته است. در عین حال، برخی کارشناسان معتقدند که نیسان احتمالاً به جای عرضه نسخهی کاملاً برقی، یک مدل هیبریدی از ماکسیما ارائه خواهد داد. چراکه بازار خودروهای هیبریدی در حال حاضر با رشد خوبی مواجه است و مشتریان زیادی خواهان تجربه رانندگی کممصرف بدون نگرانیهای مرتبط با خودروهای کاملاً برقی هستند.
از سوی دیگر، خود نیسان نیز اخیراً اعتراف کرده که حذف محصولات هیبریدی از خط تولید به خاطر تمرکز بیشتر بر خودروهای برقی، اشتباهی استراتژیک بوده است. در نتیجه، معرفی یک ماکسیمای هیبریدی با طراحی سنتی و پیشرانهای مدرن میتواند نهتنها جایگاه از دسترفته این نام را احیا کند، بلکه نیسان را نیز به مسیر سودآوری بازگرداند.
آیا پروژه ماکسیما برای همیشه لغو شده است؟
برخی خبرها حاکی از آن هستند که پروژههای LZ1E و LZ1F که قرار بود در کارخانه میسیسیپی ساخته شوند، لغو شدهاند. اما این کدها هرگز به طور رسمی با نام ماکسیما یا مدل خاصی گره نخورده بودند. نیسان نیز هرگز مشخص نکرده که این پروژهها دقیقاً چه ابعاد یا ویژگیهایی دارند. بنابراین، درهای بازگشت ماکسیما به بازار هنوز هم باز هستند.
چه زمانی ممکن است نیسان ماکسیما جدید وارد بازار شود؟
پیشتر انتظار میرفت دو سدان برقی جدید نیسان در سال 2026 عرضه شوند، اما این زمان به 2027 موکول شد و حالا به نظر میرسد که اگر قرار باشد نسل جدید ماکسیما دوباره متولد شود، این اتفاق تا پایان دهه جاری میلادی (احتمالاً سالهای 2028 یا 2029) رخ خواهد داد. البته همه چیز به پایداری مالی شرکت و واکنش بازار به تحولات آینده در حوزه خودرو بستگی دارد.
در نهایت باید گفت که هرچند ماکسیما فعلاً با بازار خداحافظی کرده، اما هنوز هم در ذهن بسیاری از علاقهمندان، جایگاه ویژهای دارد. اگر نیسان بتواند با شناخت درست بازار، ترکیبی از طراحی مدرن، قوای محرکه پاک و تجربه رانندگی جذاب را ارائه دهد، بازگشت ماکسیما میتواند به یکی از اتفاقات بزرگ صنعت خودرو در سالهای آینده تبدیل شود.