فروش خودروهای تسلا در بریتانیا در بحبوحه واکنشها به ماسک، بیش از یک سوم کاهش یافت

به گزارش گاردین، بر اساس گزارش ماهانه انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان وسایل نقلیه موتوری بریتانیا (SMMT)، تسلا در ماه مه ۲۰۲۵ تنها ۲٬۰۱۶ خودرو در بریتانیا فروخته که نسبت به ۳٬۱۵۲ دستگاه در ماه می ۲۰۲۴، کاهش ۳۶ درصدی را نشان میدهد.
در همین بازه، فروش شرکت چینی بیوایدی در بریتانیا ۴۰۷ درصد رشد داشته و از ۵۹۶ دستگاه در ماه می سال گذشته به ۳٬۰۲۵ دستگاه در ماه می امسال رسیده است. این شرکت علاوه بر خودروهای تمامبرقی، مدلهای هیبریدی نیز عرضه میکند. بیوایدی برای اولینبار در ژانویه از تسلا پیشی گرفت.
از ابتدای سال جاری تاکنون، تسلا ۱۵٬۰۰۲ خودرو در بریتانیا فروخته که نسبت به ۱۶٬۲۷۲ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۷.۸ درصدی داشته است.
فروش تسلا امسال در برخی از بزرگترین بازارهای خود کاهش یافته و در برخی نمایشگاههای آن نیز اعتراضهای سیاسی برگزار شده است. این شرکت همچنین با رقابت شدید از سوی رقبایی نظیر بیوایدی مواجه شده است.
در مجموع، فروش خودروهای نو در بریتانیا در ماه گذشته ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۵۰٬۰۷۰ دستگاه رسید. این بهترین عملکرد ماه می از سال ۲۰۲۱ تاکنون بوده، اما همچنان ۱۸.۳ درصد کمتر از سطح پیش از همهگیری کرونا در سال ۲۰۱۹ است. همچنین تنها دومین ماهی بود که رشد در فروش خودرو ثبت شد؛ موضوعی که به گفته انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان وسایل نقلیه موتوری بریتانیا نشاندهنده بیثباتی در اعتماد مصرفکننده و شرایط ناپایدار اقتصادی است.
افزایش تقاضا عمدتاً از سوی ناوگانهای شرکتی و کسبوکارها بوده که تقریباً دو سوم ثبتنامهای خودرو را به خود اختصاص دادهاند. در مقابل، علاقهمندی خریداران شخصی برای دومین ماه پیاپی کاهش یافته و با افت ۲.۳ درصدی روبرو شده است. در همین حال، تحویل خودروهای بنزینی و دیزلی کاهش دو رقمی داشتهاند؛ به ترتیب ۱۲.۵ درصد و ۱۵.۵ درصد. در مقابل، تقاضا برای جدیدترین مدلهای برقی به شدت افزایش یافته و در مجموع سهم بازار این خودروها به ۴۷.۳ درصد رسیده است.
فروش خودروهای هیبریدی با افزایش ۶.۸ درصدی به ۲۰٬۳۵۱ دستگاه رسیده است، در حالی که خودروهای پلاگینهیبریدی رشد چشمگیر ۵۱ درصدی را تجربه کرده و به ۱۷٬۸۹۸ دستگاه رسیدهاند. ثبتنام خودروهای تمامبرقی نیز بیش از یکچهارم افزایش یافته و ۲۱.۸ درصد از بازار را به خود اختصاص دادهاند؛ موضوعی که به گفته کارشناسان به دلیل تلاش خودروسازان برای جذب مشتری با ارائه مشوقهای ویژه است.