اوضاع افتضاح دانش آموزان ایرانی در درس ریاضی

نتایج تازهترین دوره آزمون بینالمللی تیمز (TIMSS) نشان میدهد که وضعیت آموزش ریاضی در مدارس ابتدایی ایران با چالشی جدی روبهرو شده است.
براساس این گزارش، نمره کل دانشآموزان پایه چهارم ایران در ریاضیات به ۴۲۰ رسیده که ۸۰ نمره کمتر از معیار جهانی (۵۰۰) است و جایگاه ایران را در رتبه ۵۳ از میان ۵۸ کشور قرار داده است.
این در حالیست که در آزمون سال ۲۰۱۹، نمره ایران ۴۴۳ بوده و افت ۲۳ نمرهای طی چند سال اخیر زنگ خطر جدی را برای نظام آموزشی کشور به صدا درآورده است.
اما آنچه بیش از رتبه و نمره، نگرانکننده است، افزایش سهم دانشآموزانیست که حتی به سطح پایه دانش ریاضی هم نرسیدهاند.
طبق نتایج، در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۲٪ دانشآموزان ایرانی نمرهای کمتر از ۴۰۰ (شاخص کمبهرهمندی) داشتند؛ اما در سال ۲۰۲۳، این رقم به ۴۱٪ افزایش یافته، در حالی که میانگین جهانی این شاخص تنها ۸درصد است!