ایرنابازار- در میان متقاضیان، کرمان موتور به عنوان یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده صنعت خودرو، علاقمندی خود برای تصاحب این خودروساز بزرگ رااعلام کرده است.
در ادامه به بررسی دقیقتر وضعیت، سوابق، توانمندیها، برنامههای آتی و چالشهای احتمالی این شرکت می پردازیم.
بررسی توانمندیهای کرمان موتور؛ از مونتاژ تا خودکفایی
کرمان موتور در دهه ۱۳۷۰ به عنوان یکی از نخستین خودروسازان خصوصی کشور کار خود را آغاز کرد. برخلاف بسیاری از رقبا، این شرکت از دل کویر بم و بدون پشتوانه خاصی رشد کرد. ابتدا با مونتاژ خودروهای دوو وارد بازار شد، سپس با هیوندای و فولکس واگن همکاری کرد و پس از آن در دوران تحریم، با برندهایی نظیر لیفان و JAC همکاری موفقی داشت. آنچه کرمان موتور را متمایز میکند، تداوم فعالیت تولیدی در شرایط دشوار و تمرکز بر ایجاد ساختار تولیدی پایدار است.
سرمایه انسانی؛ دارایی پنهان کرمان موتور
یکی از مهمترین نقاط قوت کرمان موتور، سرمایه انسانی آن و تجربه ۳۰ سال فعالیت در این صنعت است. این شرکت در سالهای اخیر سرمایهگذاری قابل توجهی در آموزش، حفظ و توسعه منابع انسانی خود انجام داده است. با استقرار در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، کرمان موتور موفق شده نه تنها اشتغال مستقیم گستردهای ایجاد کند، بلکه فضای زیستی و اجتماعی مناسبی برای کارکنان خود فراهم کند. این شرکت به حفظ نیروهای ماهر خود اهمیت میدهد، به گونهای که بسیاری از کارکنان آن سابقهای طولانی در صنعت خودرو دارد. در مقایسه با خودروسازان دولتی، کرمان موتور ساختاری چابکتر و منسجمتر در مدیریت منابع انسانی دارد.
توانمندی لجستیکی و زیرساختی
کرمان موتور دارای یکی از پیشرفتهترین مجموعههای صنعتی کشور در حوزه خودروسازی است. ارگ جدید بم، با برخورداری از خطوط تولید، واحدهای رنگ، تست، لجستیک و خدمات پس از فروش، یک اکوسیستم خودروسازی کامل را تشکیل داده است. این شرکت تجربه واردات، مونتاژ، توسعه محصول، فروش و خدمات پس از فروش را به شکل یکپارچه در اختیار دارد.
ساختار مالکیتی
کرمان موتور تحت مالکیت بخش خصوصی قرار دارد. این ساختار باعث شده که تصمیم گیریها در این شرکت سریعتر، شفافتر و مبتنی بر منافع اقتصادی واقعی باشد.
چالشهایی که خریدار و مدیریت بعدی سایپا با آن مواجه خواهد شد
مسیر تصدی مدیریت سایپا برای هریک از متقاضیان خالی از چالش نیست:
- فرهنگ سازمانی سایپا ممکن است با ساختار مدیریت بعدی سایپا همخوانی نداشته باشد و تغییر آن نیاز به زمان و برنامه ریزی دارد.
- مطالبات انباشته و بدهیهای مالی سایپا میتواند فشار زیادی بر تراز مالی آن شرکت وارد کند.
- مقاومت درونی بدنه مدیریتی سایپا در برابر اصلاحات ساختاری یکی از موانع جدی است که مدیریت آینده باید با آن مواجه شود.
نگاه نهادهای نظارتی و سیاسی به واگذاری این مجموعه بزرگ نیز ممکن است تصمیم گیریها را کُند و پیچیده کند.
برنامههایی که کرمان موتور برای آینده سایپا اعلام کرده، نه تنها نشان دهنده یک نگاه واقع گرایانه به وضعیت فعلی صنعت خودرو است، بلکه تصویری از آیندهای توسعه یافته، فناورانه و رقابتی ارائه میدهد. از افزایش تیراژ تولید به یک میلیون دستگاه در سال، تا توسعه فناوری، بومی سازی، کاهش هزینههای لجستیکی، تضمین سودآوری، سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری و اصلاح ساختار مدیریتی؛ همه این برنامهها برگرفته از بیش از یک سال مطالعه تخصصی در درون این شرکت هستند.
سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور صراحتاً اعلام کرده است که هدف کرمان موتور از این واگذاری، صرفاً تملک نیست، بلکه ایجاد بزرگترین گروه خودروسازی کشور و قرار دادن آن در جمع ۱۰ خودروساز برتر جهان طی پنج سال آینده است. این هدف گذاری جاهطلبانه اگرچه بلندپروازانه است، اما با توجه به ظرفیتهای تولیدی موجود در کرمان موتور و سایپا و همچنین برنامه دقیق و مدون، دور از ذهن نیست.