به گزارش گروه علمی ایرنا از بنیاد سعدی، سعید حبیبا در آئین یازدهمین دوره گردهمایی موسسههای فعال در زمینه آموزش زبان فارسی گفت: زبان فارسی به عنوان یکی از ابزارهای انتقال فرهنگ و هویت فرهنگی، نقشی انکارناپذیر در انتقال مفاهیم فرهنگی کشورمان دارد و به عنوان یکی از کهنترین زبانهای دنیا و دومین زبان کلاسیک دنیا بعد از یونانی، نمایانگر فرهنگ باستانی و غنی ایران زمین است که روزگاری از شرق دور و هند و چین تا قلب اروپا نفوذ و رسمیت داشته است.
به گفته وی، هنوز ریشههای قوی این زبان در سرزمینهای پرجمعیت دنیا مانند ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان و در زبانهای ترکی و آذری وجود دارد و شخصیتهای بزرگی همچون فردوسی، سعدی، مولانا و حافظ را پشتوانه خود دارد.
رییس سازمان امور دانشجویان یادآوری کرد: با این همه، نباید تنها به ریشه و تاریخ این زبان اکتفا کرد و آموزش و گسترش آن در اقصی نقاط جهان یک ضرورت انکارناپذیر است، هر چه در گسترش و نشر زبان فارسی موفقتر باشیم، ارتباط قویتری برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به سایر جوامع خواهیم ساخت، امروزه افزایش جذابیت زبان فارسی برای غیر فارسیزبانان مهمتر از آموزش زبان برای افرادی است که به ضرورت به دنبال یادگیری زبان فارسی هستند.
وی با بیان اینکه افزایش جذابیت زبان فارسی نیازمند همت و تلاش ملی است، افزود: برای هر دو دسته از فراگیران زبان فارسی، تقویت ساختارهای آموزشی زبان فارسی هم در دولت و هم در بدنه آموزش عالی و حتی آموزش و پرورش یک اصل انکارناپذیر است. هرچند از لحاظ قانونی ظرفیتهای مناسبی برای حمایت از زبان فارسی وجود دارد و در قانون اساسی و برنامههای توسعه بر این امر تأکید شده است، اما در اجرای موارد قانونی هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهایم.
حبیبا در ادامه با اشاره به رسالتهای بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی با وجود حدود ۷۰ نماینده در کشورهای مختلف دنیا ظرفیت خوبی برای آموزش زبان فارسی فراهم کرده است، اما هنوز از این ظرفیتها به طور مطلوب استفاده نشده است. با توجه به اهمیت موضوع و ماهیت آن که آموزشی است، میطلبد که از نهادهای علمی و آموزشی به ویژه در مقطع آموزش عالی استفاده بهتری صورت گیرد. همچنین باید به مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه زبان فارسی که باید تبدیل به یک زبان معتبر در سطح جهانی شود.
وی با بیان اینکه وزارت علوم و دانشگاهها نقش کلیدی در تبدیل زبان فارسی به یک زبان علمی بینالمللی دارد، افزود: دیپلماسی علمی که یکی از عرصههای مهم دیپلماسی در حال حاضر است، باید بر پایه تقویت زبان فارسی به عنوان زبان تعامل علمی و فناوری استوار باشد. بدین منظور، ایجاد ساختارهای قوی و تهیه محتوای مناسب علمی و آموزشی در نظام آموزش عالی میتواند به تحقق اهداف ما در توسعه و ترویج زبان فارسی کمک کند.
معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: محتوای مورد نظر باید در پنج حوزه آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و دانشجویی تهیه، تدوین و به اجرا گذاشته شود. تدوین سرفصلهای آموزشی قوی، استفاده از آموزش مجازی و قابلیت آموزش اینترنتی، تربیت اساتید قوی در حوزه معاونت آموزش، تدوین برنامههای پژوهشی قوی در حوزه زبان فارسی، ایجاد و تقویت مؤسسات پژوهشی، انجام پایاننامهها در موضوعات مرتبط با گسترش زبان فارسی، تقویت انجمنهای علمی و دیپلماسی علمی بین انجمنهای علمی، گسترش نشریات پژوهشی و تقویت آنها برای نمایش در سامانههای معتبر بینالمللی مانند ISI، ایجاد نرمافزارها و بازیهای رایانهای به زبان فارسی، ایجاد شرکتهای دانشبنیان در محصولات رایانهای به زبان فارسی و خلق آثار و کتاب های قوی به زبان فارسی مرتبط با گسترش زبان فارسی میتواند به تقویت برنامههای آموزش زبان فارسی توسط وزارت علوم کمک کند.
وی عنوان کرد: سازمان امور دانشجویان به عنوان متولی امور دانشجویان غیر ایرانی در کشور و همچنین دانشجویان ایرانی بورسیه در دانشگاههای خارج از کشور نقش کلیدی در دیپلماسی علمی و زبانی دارد. این سازمان باید به ویژه بر تقویت زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی که علاقهمند به تحصیل در دانشگاههای ایران هستند تمرکز کند.
رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین گفت:عمدهترین فعالیتها و برنامههای آتی این سازمان شامل صدور مجوزها برای دانشگاهها و نظارت جدی بر آنها خواهد بود.
وی با بیان اینکه معتقدم برای ارزیابی زبان فارسی لازم است آزمونهای معتبری در رده تافل و آیلتس برگزار شود و این به تقویت جایگاه زبان فارسی کمک شایانی خواهد کرد، افزود: صدور مجوز مؤسسات جذب و اعزام دانشجویان، به ویژه مؤسسات جذب دانشجویان که در ارتباط و تعاملات اولیه و همچنین ارزیابیهای ابتدایی و معرفی زبان فارسی بسیار مؤثر خواهند بود، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، انتخاب و اعزام رایزنان علمی به خارج از کشور نیز میتواند در ترویج و آموزش زبان فارسی کمک معناداری میکند. علاوه بر این، اعزام دانشجویان به صورت بورسیه و فرصتهای مطالعاتی به خارج از کشور در رشتههای مختلف میتواند آنها را به سفیران خوبی برای کشور عزیزمان در انتقال فرهنگ به زبان فارسی تبدیل کند.
حبیبا ادامه داد: ما به عنوان سازمان امور دانشجویان معتقدیم هرچند از لحاظ کمیت، حضور دانشجویان خارجی میتواند اثرات مثبتی بر تقویت گسترش زبان فارسی ایجاد کند، ولی مهمتر از آن کیفیت آموزشی و کیفیت دفاع این دانشجویان است که میتواند آنها را به سفرای قوی جهت معرفی فرهنگ و زبان ما تبدیل کند. برعکس، در صورتی که این دانشجویان از نظر آموزش و رفاه رضایت نداشته باشند و برنامههای فرهنگی قوی وجود نداشته باشد، ممکن است نقش منفی ایفا کنند.
وی یادآورشد: همچنین، مقوله ایجاد شغل و کسبوکار برای دانشجویان خارجی نیز به رضایت بیشتر آنها کمک خواهد کرد. موارد مهم دیگر شامل ظرفیت دانشجویان ایرانی مقیم در کشورهای خارجی و نیز ظرفیت اساتید متخصص ایرانی در آن کشورهاست که میتوان با برنامهریزی مناسب از این ظرفیت برای آموزش و علاقه مندی به فراگیری زبان فارسی استفاده کرد. مطمئن هستیم که بخش قابل توجهی از این دانشجویان، محققان و اساتید حاضرند به صورت رایگان و افتخاری از روی علاقه به آموزش زبان شیرین فارسی بپردازند.
رییس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: گسترش کرسیها و دورههای زبان فارسی برای خارجیها در دانشگاهها ضرورتی انکارناپذیر و نیازمند حمایت و پشتیبانی همه ارکان است. همچنین، تقویت ایجاد رشتههای زبان فارسی در دانشگاههای معتبر خارجی حائز اهمیت است که برای این موضوع نیازمند یک دیپلماسی قوی هستیم. در صورت محقق شدن این امر، معتقدیم به دلیل غنا و زیبایی زبان فارسی، ظرفیت ایجاد رشته زبان فارسی در سایر دانشگاهها نیز پدید خواهد آمد.