تصاویری از بمب‌افکن مرموز چینی جی-36 | مشخصات فنی و قابلیت‌های رزمی

تصاویری از بمب‌افکن مرموز چینی جی-36 | مشخصات فنی و قابلیت‌های رزمی
 جی-36 که توسط شرکت هواپیماسازی چنگدو(Chengdu Aircraft Corporation - CAC) ساخته شده، یکی از دو جت نسل جدید چین است؛ دیگری تحت عنوان J-XDS شناخته می‌شود.

اکنون یک تصویر جدید و به نسبت واضح تر از فیلم های مورد اشاره از جنگنده جی-36 روی خط رسانه های چینی قرار گرفته که امکان تحلیل پروفایل بدنه یا پیکربندی جی-36 را به میزان بیشتری برای کارشناسان فراهم می کند.

تصاویری از بمب‌افکن مرموز چینی جی-36 | مشخصات فنی و قابلیت‌های رزمی

عکس جدید نمای جلویی هواپیما، آرایش صندلی‌ها به‌ صورت کنار هم و محفظه اصلی بزرگ تسلیحات با دو محفظه کوچکتر در طرفین را به ‌وضوح نشان می‌دهد.

این هواپیما که توسط شرکت هواپیماسازی چنگدو(Chengdu Aircraft Corporation - CAC) ساخته شده، یکی از دو جت نسل جدید چین است؛ دیگری تحت عنوان J-XDS شناخته می‌شود.

تحلیل کابین

عکس جدید به ‌وضوح جانمایی صندلی ‌ها به‌ صورت کنار هم(side-by-side) را در کابین نشان می ‌دهد، به همراه یک محفظه بزرگ تسلیحات در مرکز و دو محفظه کوچکتر در طرفین بدنه.

در حال حاضر تایید شده که این هواپیمای سه موتوره دارای کابینی با چینش صندلی ‌های کنار هم برای دو خلبان است. در تصویر، می‌توان دو نمایشگر هدآپ با زاویه دید عریض را مشاهده کرد که برای هر یک از خلبانان نصب شده است. این موضوع، همراه با نمای جلویی دو قسمتی شیشه کابین، قوی‌ ترین نشانه از طراحی دو سرنشینه کابین خلبان است.

این طراحی مشابه بمب ‌افکن ‌های راهبردی مانند B-2 Spirit و B-21 Raider است، اما در عین حال شباهت ‌هایی به هواپیماهای تهاجمی تاکتیکی مانند F-111 Aardvark بازنشسته یا Su-34 Fullback دارد که همگی دارای کابین‌ هایی با دو خلبان کنار هم هستند.

هنوز مشخص نیست که آیا فضای کافی برای یک خدمه دیگر مانند مهندس پرواز، نیز وجود دارد یا خیر تا وظایف سنگین مربوط به مدیریت سه موتور و سیستم‌ های مکانیکی و الکترونیکی هواپیما را بر عهده بگیرد.

اگرچه این امر بعید به نظر می‌ رسد، اما با توجه به بار کاری بسیار بالای جی-36 که شامل هدایت هواپیما، کنترل تسلیحات، مدیریت حسگرها، جنگ الکترونیک و احتمالاً حتی کنترل پهپادهای همراه می ‌شود، نمی ‌توان آن را کاملا رد کرد. به عنوان مثال در طراحی B-2، امکان افزودن نفر سوم وجود داشت، هرچند هرگز اجرایی نشد.

تحلیل موتور

نمای جلو در این تصویر ورودی هوای پشتی نشان می‌دهد که احتمالا از نوع ورودی بدون جداکننده مافوق صوت (Diverterless Supersonic Intake - DSI) استفاده شده است. خطوط بیرونی برآمدگی مربوط به این ورودی، که قبلا در ویدیو منتشرشده در تاریخ ۷ آوریل از نمای جانبی دیده شده بود، اکنون در سایه به‌ طور ضعیف قابل مشاهده است.

در کلیپ ۶ ثانیه‌ای کوتاهی که هواپیمای جی-36 را هنگام فرود بر فراز ترافیک شهری در کارخانه چنگدو نشان می ‌داد، برآمدگی ستون فقرات هواپیما که به سمت ورودی هوا امتداد می ‌یافت، نشان‌ دهنده وجود سیستم DSI بود.

در تصویر اخیر، سطحی برجسته در پشت ورودی هوا نیز دیده می ‌شود؛ اما هنوز مشخص نیست که این بخش نقش ترمز هوایی دارد یا عملکرد دیگری را فراهم می کند. همچنین لوله پیتو (لوله اندازه‌گیری داده‌های پروازی) نیز در تصویر قابل مشاهده است.

سطوح کنترلی لبه عقبی بال‌ ها، که در ویدیوی ۷ آوریل در هر دو وضعیت باز و بسته به‌ عنوان ترمز هوایی مشاهده شده بودند، در تصویر جدید دیده نمی‌شوند؛ احتمالاً به دلیل اینکه تصویر کامل بال‌ها را در بر نمی‌گیرد و بخشی از آن بریده شده است.

با توجه به سه موتوره بودن این هواپیما می توان به ناتوانی چین از ارائه یک ساختار دو موتوره قدرتمند برای آن پی برد. حضور 3 موتور یعنی وزن بیشتر و نیاز به سوخت بیشتر برای دوام پرواز که همین مساله چالش های زیادی را برای یک بمب افکن تمام عیار ایجاد می کند. پس نتیجه می گیرم که چین در زمینه توسعه موتور هواپیما هنوز فاصله زیادی با نمونه های پیشرفته تولید آمریکا دارد.
تحلیل محفظه ‌های تسلیحات

همانطور که در گزارش ها درباره دومین پرواز آزمایشی جی-36 در ویدیویی مربوط به 17 مارس 2025 ذکر شده بود، این بمب ‌افکن دارای ارابه فرود جلویی با دو چرخ و ارابه ‌های فرود اصلی به ‌صورت دوتایی پشت سر هم است. نمای زیرین هواپیما در حال پرواز نشان می ‌داد که چرخ‌های اصلی در داخل درهایی بزرگ جای گرفته ‌اند(هر مجموعه چرخ در یک درب بزرگ قرار دارد.)

در تصویر جدید، درب ‌های محفظه چرخ ‌ها باز هستند و به ‌خوبی دیده می ‌شود که چرخ ‌های اصلی به سمت داخل باز می‌ شوند. ویدیوی 17 مارس همچنین فضای وسیع بین دو چرخ اصلی را نشان می‌ داد که مشخصاً باید محل قرارگیری محفظه‌ های داخلی تسلیحات باشد. در آن زمان، شکل دقیق درب ‌ها مشخص نبود و اطلاعاتی از نوع تسلیحات قابل حمل در دست نبود.

تصاویری از بمب‌افکن مرموز چینی جی-36 | مشخصات فنی و قابلیت‌های رزمی

در عکس جدید، نمای جلویی محفظه ‌های تسلیحات در وضعیت باز دیده می‌ شود. با توجه به محل و اندازه ‌های مختلف درب ‌ها، مشخص است که این هواپیما دارای یک محفظه اصلی بزرگ در مرکز بدنه و دو محفظه کوچکتر در طرفین است.

با این حال، هنوز تصویری از نمای پایین با درب ‌های کاملاً باز منتشر نشده تا بتوان ساختار داخلی، عمق و اندازه تسلیحات قابل حمل را مشاهده کرد(مشابه آنچه که در نمایشگاه هوایی ژوهای 2018 برای J-20 مشاهده شد)

چین هنوز در مرحله‌ای نیست که بتواند به ‌طور کامل برای نبرد به این هواپیماهای نسل بعدی تکیه کند و همچنان به ناوگان گسترده جنگنده‌های نسل 4.5 و 5 خود متکی است.

افشاگری‌ های بعدی احتمالاً فقط در قالب تصاویر خواهد بود، مانند عکس‌ های واضح‌تر از نماهای بالا، پایین، کنار، تصاویر محفظ ه‌های باز مهمات، نمای بارگذاری و شلیک تسلیحات و مدل ‌های مفهومی که احتمالاً از طریق داخلی و رسمی چین منتشر می‌شوند.

چنین روندی قبلا نیز برای جی-20 مشاهده شده بود؛ اطلاعات رسمی منتشرشده بیشتر محدود به عکس ‌ها و ویدیوها بود، مگر در موارد معدودی مانند عکس ‌های نزدیک که در نمایشگاه هوایی ژوهای 2024 ثبت شد.

برای دریافت آخرین اخبار سیاسی خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها