همشهری آنلاین: علی کوثری مستندساز جوانی است که بعد از ساخت چند مستندکوتاه و نیمهبلند، اولین مستند بلندش با نام «کیپاپ» را ساخته، مستند کیپاپ با رویکردی کاملا متفاوت به گسترش پدیدهای فرهنگی نهچندان جدید بین جوانان و نوجوانان، اما شناخته نشده بین خانواده و مربیان تربیتی پرداخته است. این مستند با تمرکز بر شناخت صحیح کیپاپ، کیدراما و ریشهیابی هواداری آن در ایران، آمده تا نگاه متفاوتی به این پدیدهی فرهنگی داشته باشد. این مستند به شکل آنلاین از پلتفرم هاشور اکران میشود. این فیلم مستند در هجدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور داشت.
• ایده مستند کی پاپ از کجا اومد؟
از چندین سال پیش، با فضای سریال های کرهای آشنا بودم. از سال ۱۴۰۰ برای علاقهی شخصی پژوهش روی این موضوع رو شروع کردم و سال ۱۴۰۱ تصمیم ساخت مستند با همکاری مجموعه سفیرفیلم گرفته شد. در ابتدا میخواستم از مدیریت فرهنگی کره جنوبی الهام بگیرم و به شیوه مدیریت فرهنگی در داخل ایران برسم و آن را مورد بررسی قرار بدهم، اما پس از تحقیق و پژوهشهایی که داشتم به موضوعات ریزتری رسیدم که یکی از آنها سوژه این مستند شد. سوژه این مستند درباره هواداری دختران و پسران کرهای از «کیپاپ» است.
• از پروسه تولید مستند بگویید؟
در زمان تحقیق و پژوهش این مستند با تعداد زیادی افراد بین سنین ۷ تا ۳۱ساله که هوادار کی پاپ در ایران بودند، صحبت کردم. مسئلهای که در این بین برایم جای سوال داشت، این بود که نوع برخورد با پدیدههای این چنینی در کشورمان سلبی است. برای مثال در مدارس ایران وقتی متوجه میشوند که یک نوجوان طرفدار BTS است، او را مورد بازخواست قرار میدهند؛ اجازه نمیدهند هودی بپوشد، لباس بنفش بپوشد و مویش را چتری بزند! این فیلم مستند، اولین فیلم فارسی زبان درباره کی پاپ است. عمیق هست اما عمیق نشده است. دلیل عمیق نشدن این است که بسیاری از خانوادهها هیچ شناختی از وجوهات کیپاپ ندارند و به همین دلیل نمیشد وارد لایههای عمیقتر شد. در این مستند سعی کردیم سرنخ را بدهیم تا بقیه پژوهشگران بروند و سرچ کنند
• مستند کی پاپ چه نقشی در شناخت فضای هویت نوجوان دارد؟
به جهت اینکه تا الان مستندی راجع به این موضوع ساخته نشده بود و اطلاعات راجع به این مسئله کم یا حتی غلط بود؛ مستند باید اول ابعاد این موضوع رو به طور کامل برای مخاطبین شرح میداد تا بعدش امکان صحبت راجع به هویت، نقش سرگرمی، نقش خانواده و ... در هواداری فراهم بشه. راجع به مسئلهی هویت در مستند صحبت شده ولی به حدی که مخاطب متوجه تاثیر این امر بشه؛ طبیعتا در یک مستند امکان شرح کامل این موضوع، که موضوع مهم و گستردهای هست، نبود.
• مخاطب این مستند چه افرادی هستند؟
مخاطب مستند افرادی هستند که در تعامل روزمره و اثرگذار با نوجوانان هستند. دقیقتر بخوام بگم، خانواده ها، مربیان پرورشی، معلمان و... البته مستند برای علاقه مندان به این موضوع و مدیران و فعالان فرهنگی هم مفید است و برای آن ها نیز حرفایی دارد. در مراحل اکران خصوصی، اکران عمومی و پخش کار سعی شد تا با مدارس و افراد دغدغهمند ارتباط گیری بشه؛ خداروشکر بخش زیادی از مخاطبین ما در هر اکران فعالان فرهنگی، خانواده ها و معلمان هستند.
• بازخوردها چطور بوده؟
بازخورد های مستند از همه نوع طیف بود. هم مخالفین حداکثری داشتیم و هم موافقین کامل. البته این موضوع طبیعی است و جز این هم انتظار نداشتیم. ولی به طور کلی بخش زیادی از بازخورد های مخاطبینی که کار رو تماشا کردند، مثبت بود و موجب باز شدن گرههای ذهنی راجع به این موضوع شده بود. (به گفته خودشان)