تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی گامی مهم در طرحواره «اجرای برنامه درسی تا سطح مدرسه»

 تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی گامی مهم در طرحواره «اجرای برنامه درسی تا سطح مدرسه»
 برنا - گروه اجتماعی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تاکید بر ضرورت طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی، گفت: گام مهم دیگر در این مهندسی جدید، طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی نظام تربیت رسمی و عمومی است که همه افراد جامعه نیازمند یادگیری آنها هستند

حجت‌الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست تخصصی بررسی طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه با حضور رحمت اله مرزوقی استاد تمام گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز و عضو شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق تحول در مدرسه، گفت: عدم تحقق اسناد در مدرسه به علت نبود یک برنامه جامع و مهندسی یکپارچه در حوزه برنامه درسی بوده است.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در ادامه این نشست، افزود: اکنون در مدرسه صرفا کتاب درسی وجود داشته و برنامه درسی معنایی ندارد و عوامل صرفا مجری هستند نه مشارکت کننده، همچنین انعطاف و فهم مشترک نیز شکل نگرفته است، لذا در همین راستا و به منظور بهبود این وضعیت، طراحی و اجرای طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه در دستور کار قرار گرفت.

لطیفی با اشاره به مهندسی جدید صورت‌گرفته، تصریح کرد: در مهندسی یکپارچه جدید، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، بسته‌های تربیتی و یادگیری و نظام پشتیبانی علمی، رصد و پایش، ارائه می‌شود.

وی در این نشست تخصصی، گفت: از جمله گام‌های مهمی که در مهندسی جدید برداشته شده، تدوین هویت (ماموریت) دوره‌های تحصیلی می‌باشد و به دنبال آن است که در هر دوره تحصیلی دانش‌آموز باید چه مهارت‌هایی را کسب کند و به کدام اهداف باید برسد.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، ضمن تاکید بر ضرورت طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی، اظهارکرد: گام مهم دیگر در این مهندسی جدید، طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی نظام تربیت رسمی و عمومی است که همه افراد جامعه نیازمند یادگیری آنها هستند و شامل هویت اسلامی- ایرانی، ارتباط مسئولانه و موثر، خویشتن‌سازی و تفکر و تعقل می‌باشد.

وی در ادامه، افزود: اکنون و در شروع اجرایی‌سازی این طرحواره تحولی، از سال تحصیلی آینده، اجرای آزمایشی در تعدادی از مدارس و در پایه اول ابتدایی با رویکرد‌های تلفیقی به ویژه در کتاب‌های درسی آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در اشاره به برنامه‌ریزی همه‌جانبه صورت‌گرفته در فرایند این پروژه، گفت: برای طراحی این مهندسی جدید و آماده‌سازی بسته آموزشی پایه اول ابتدایی، علاوه بر تیم‌های تخصصی کارشناسان این سازمان، ۴ گروه بیرونی شامل معلمان مجرب، متخصصان با تجربه زبان‌شناسی و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، متخصصان هنری در بخش زیباشناسی و متخصصان تکنولوژی آموزشی به منظور بهره‌برداری از فناوری و رسانه‌های آموزشی در این مسیر مشغول به فعالیت هستند.

وی در ادامه، افزود: در مسیر اجرای آزمایشی این طرح، مدارس هدف انتخاب و برنامه‌ریزی دقیق برای جلسات توجیهی و آموزشی معلمان، مدیران مدارس، مدیران مناطق آموزشی و ادارات‌کل مشارکت‌کننده انجام شده است.

لطیفی با اشاره به نقش والدین، تصریح کرد: توجه به نقش انجمن اولیاء و مربیان و تلاش برای بهره‌برداری از این ظرفیت به صورت ویژه در این مرحله دیده شده است و در دستور کار قرار دارد.

همچنین در این نشست، رحمت اله مرزوقی عضو شورای عالی آموزش و پرورش به مباحث و مسائل تخصصی از جمله توجه به ضرورت‌های علمی و اجرایی در دوره آزمایشی، بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم، توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس و نگاه به تربیت دینی به عنوان هسته اصلی برنامه تربیتی، اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها