قربانی در آزادی، آبیار در توقیف/ صدایتان را به دفتر موسیقی برسانید

 قربانی در آزادی، آبیار در توقیف/ صدایتان را به دفتر موسیقی برسانید
 برنا- گروه فرهنگ و هنر: کنسرت فالش علیرضا قربانی، توقیف «سووشون» و راه ارتباطی تازه دفتر موسیقی، هفته‌ای پرحاشیه برای فرهنگ و هنر ایران را رقم زد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ هفته‌ای که گذشت، صحنه فرهنگ و هنر ایران با رویداد‌هایی پررنگ و پرحاشیه همراه بود. کنسرت علیرضا قربانی با وجود گردش مالی میلیاردی، با موجی از انتقاد‌ها درباره کیفیت اجرا و فالش‌های مکرر مواجه شد؛ شبی که بیش از آن‌که یادآور اجرای ردیف‌خوانی باشد، حال‌وهوای یک شب خاطره‌انگیز خانوادگی را تداعی می‌کرد.

در همین روزها، توقیف ناگهانی «سووشون» بار دیگر شکاف عمیق میان ساترا و شبکه نمایش خانگی را آشکار کرد؛ شکافی که به مسئله تعارض منافع، مرز‌های مبهم نظارت و فقدان شفافیت در فرایند مجوزدهی گره خورده است. در مقابل، دفتر موسیقی وزارت ارشاد با راه‌اندازی یک خط ارتباطی مستقیم، تلاش کرد صدای جامعه موسیقی را مستقیم‌تر بشنود و پاسخ دهد.

در عرصه سینما، «زن و بچه» تازه‌ترین اثر سعید روستایی مجوز نمایش گرفت و در صحنه جهانی، فیلمسازانی، چون جیمز کامرون، تونی کی، پائولو سورنتینو و دیمین شزل با پروژه‌های جدید، از بازگشت‌های مهم و چشم‌انداز‌های تازه در سینمای معاصر خبر دادند.

درگذشت مهین زرین‌پنجه، نوازنده پیشکسوت و از پیشگامان ارکستر بانوان نیز یادآور جایگاه تأثیرگذار زنان در تاریخ موسیقی ایران بود.

هفته‌ای پرخبر با سؤالاتی ماندگار: نسبت هنرمند با بازار کجاست؟ چه نهادی حق نظارت دارد؟ و...

در ادامه اخبار مهم فرهنگ و هنر ایران و جهان را می‌خوانید.

صدای قربانی به قیمت بلیت در آزادی نرسید/ شب خاطره یا نمایش فالش‌های پی‌درپی؟
۱۱ خرداد ۱۴۰۴، مجموعه ورزشی آزادی، میزبان کنسرتی از علیرضا قربانی بود؛ خواننده‌ای که روزگاری صدایش با واژه‌هایی چون «دستگاه»، «بیات ترک» و «فرود‌های دقیق در چهارگاه» پیوند خورده بود اما آن‌چه روی صحنه رفت، بیشتر تداعی یک شب نوستالژیک خانوادگی بود تا اجرای استاندارد یک خواننده‌ی ردیفی.
این کنسرت در ادامه تور گسترده‌ قربانی برگزار شد و طبق برآوردها، هر شب حدود ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر در محوطه‌ روباز آزادی حضور داشتند. اگر میانگین قیمت بلیت را یک میلیون تومان در نظر بگیریم، این کنسرت هر شب بیش از هشت میلیارد تومان گردش مالی را رقم زده است. اما آیا کیفیت اجرا هم به اندازه ارقام چشمگیر فروش، قابل دفاع بود؟
فضای کنسرت بیشتر به یک رویداد ورزشی شباهت داشت تا اجرای یک خواننده کلاسیک. ازدحام شدید در ورودی‌ها، صف‌های بلند و فضای عمومی که بیشتر از هیجان جمعی تغذیه می‌شد تا انتظار برای شنیدن ظرایف آوایی. نکته‌ جالب و در عین حال قابل تأمل، حضور تیم‌های عکاسی تجاری در محل اجرا بود. با دوربین‌های حرفه‌ای از مخاطبان عکس گرفته می‌شد و پس از آن، برگه‌هایی به آن‌ها داده می‌شد که برای یافتن تصویر خود به وب‌سایت axemoon.ir مراجعه کنند؛ هر عکس با قیمت ۹۹ هزار تومان قابل خریداری بود. این فرآیند، نمونه‌ای بارز از تلفیق هنر با بازار بود؛ جایی که تصویر تماشاگر، بیشتر از صدای خواننده در مرکز توجه قرار گرفته بود.
اجرای برنامه با حدود ۱۵ دقیقه تأخیر آغاز شد. پس از اجرای اولین قطعه از قطعه‌ دوم (بوی گیسو)، مابقی نوازندگان به قربانی پیوستند. در ادامه، قطعاتی، چون «خنده‌های تو مرا باز از این فاصله کشت....»، «تویی تمام ماجرا...»، «هنوز عشق تو...»، «در زلف تو آویزم...» و... اجرا شد اما آن‌چه در همان دقایق ابتدایی آشکار شد، عدم هماهنگی صدای خواننده با ارکستر، خارج‌خوانی در نت‌های بالا و فالش‌های پی‌درپی در اجرای تحریر‌ها بود. حتی در قطعه‌ پرمخاطب «خدا رو چه دیدی...» (تیتراژ سریال تاسیان) صدا از محدوده‌ کوک خارج می‌شد و تحریر‌ها قدرت اجرایی خود را از دست داده بودند. ریتم‌ها کم‌وبیش منظم بود اما آن‌چه در یک اجرای زنده‌ و حرفه‌ای اهمیت دارد، دقت در تونالیته، تحریر‌های درست، و فرود‌های دقیق است. متأسفانه هیچ‌یک از این‌ها در سطحی استاندارد دیده نشد.
اگر فروش شبانه بلیت را حدود ۸ میلیارد تومان برآورد کنیم، این کنسرت در رده‌ موفق‌ترین اجرا‌های تجاری موسیقی ایران قرار می‌گیرد اما این بین پرسشی اساسی باقی می‌ماند: آیا موفقیت را باید صرفاً با عدد و رقم سنجید؟ آیا هنرمندی که روزگاری حامل صدای یک مکتب بود، حالا باید به ساز بازار برقصد؟ شاید برای بخش بزرگی از مخاطبان، تجربه‌ کنسرت در آزادی تجربه‌ای خوشایند و نوستالژیک بوده باشد اما از نگاه دقیق موسیقایی، باید گفت: این شب، بیشتر شب «خاطره» بود تا «اجرا» و میان این دو تفاوتی جدی وجود دارد.
مهین زرین‌پنجه نوازنده پیانو درگذشت
مهین زرین‌پنجه موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده پیانو، فرزند نصراله زرین‌پنجه نوازنده یکشنبه ۱۱ خرداد ماه در متل قو درگذشت.
مهین زرین‌پنجه تحصیلات خود را در هنرستان موسیقی ملی به ریاست روح‌اله خالقی آغاز کرد و علم و هنر موسیقی را از اساتیدی چون ابوالحسن صبا، روح‌اله خالقی، حسین تهرانی و جواد معروفی فرا گرفت. بعدها نواختن موسیقی کلاسیک اروپایی با پیانو را نزد امانوئل ملیک اصلانیان آموخت و موسیقی ایرانی را با مرتضی محجوبی ادامه داد.
وی پس از اتمام تحصیلات با تشکیل «ارکستر بانوان» و سرپرستی آن و تک نوازی پیانو در سایر ارکسترها مشغول به کار شد. پس از انقلاب به انگلستان رفت، سپس به فرانسه و آمریکا مهاجرت کرد و به تدریس و تمرین پیانو مشغول شد.مهین زرین‌پنجه تاکنون بیش از ۶۰ قطعه موسیقی ساخته ‌است که تعدادی از آنها نیز توسط ارکسترهای بزرگ دنیا ضبط و اجرا شده ‌است.

صدایتان را به دفتر موسیقی برسانید؛ اعلام راه‌های ارتباطی جدید
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای از تمامی دست‌اندرکاران حوزه موسیقی درخواست کرد تا طرح‌ها، پیشنهادها و انتقادهای خود را از مسیر شماره تماسی که برای این موضوع اختصاص پیدا کرده به این مجموعه ارسال کنند.
بر اساس این اطلاعیه، شماره ٠٩٩٠۶٣٧٠٨۶٨ به عنوان راه ارتباط مستقیم با دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق پیام‌رسان‌های فضای مجازی در نظر گرفته شده تا هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی بتوانند از این مسیر نسبت به انعکاس مطالب و موارد مورد نظر خود در زمینه‌های یاد شده اقدامات لازم را انجام دهند.
این سامانه به منظور تحلیل و بررسی عملکرد دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تکریم ارباب رجوع برای رفع اشکالات، انتقادات و دریافت پیشنهادهای موثر برای پیشبرد اهداف پیش رو راه‌اندازی شده و در تلاش است تا از این مسیر ارتباطی شرایط مناسب‌تری را برای هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی فراهم سازد.
بازیگر سریال «ندیمه» از حضور در رقابت جوایز امی انصراف داد
الکسیز بلدل، بازیگر سریال محبوب «سرگذشت ندیمه» (The Handmaid’s Tale)، به دلیل تغییرات جدید قوانین جوایز امی در بخش بازیگران مهمان، از رقابت امی امسال کنار کشید. بادل که نقش دکتر امیلی مالک یا آفگلن را در فصل پایانی این سریال بازی کرده است، ابتدا برای جایزه بهترین بازیگر مهمان زن در سریال درام معرفی شده بود. اما به دنبال اعمال قانون جدیدی که بازیگرانی را که پیش‌تر در دسته‌های بازیگر اصلی یا مکمل برای همان سریال نامزد شده‌اند، از بخش بازیگران مهمان کنار می‌گذارد، به او اطلاع داده شد که باید به دسته بازیگران مکمل منتقل شود.این قانون جدید باعث سردرگمی و انتقادهای گسترده‌ای در این صنعت شده است.
به عنوان مثال، مریل استریپ برای حضور در سریال «فقط قتل‌ها در ساختمان» (Only Murders in the Building) که در تعداد محدودی از قسمت‌ها حضور داشته، به جای بازیگر مهمان در دسته بازیگران مکمل کمدی قرار گرفته است. همچنین پل راد نیز به دلیل تعداد حضورش در سریال از رقابت در بخش بازیگران مهمان محروم شده است.
پائولو سورنتینو در جشنواره سارایوو تجلیل می‌شود
پائولو سورنتینو فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان برجسته ایتالیایی جایزه افتخاری قلب سارایوو را از جشنواره بین‌المللی فیلم سارایوو دریافت خواهد کرد. در کنار این تجلیل، مروری بر آثار او نیز در قالب بخش «ادای احترام به...» برگزار می‌شود.سورنتینو در جریان این رویداد، یک مسترکلاس برگزار خواهد کرد و در نشستی با مخاطبان، دیدگاه‌های خود را درباره هنر معاصر به اشتراک خواهد گذاشت.این جایزه به پاس «سهم برجسته او در هنر سینما» به وی اهدا می‌شود.
بازگشت تونی کی پس از ۱۴ سال به سینما
تونی کی کارگردان بریتانیایی که نامش با فیلم ماندگار «تاریخ مجهول آمریکا» گره خورده، پس از یک وقفه طولانی‌ مدت، با فیلمی تازه به صحنه سینما بازمی‌گردد.نخستین نمایش جهانی فیلم جدید او با عنوان «مربی» در جشنواره بین‌المللی فیلم ترایبکا ۲۰۲۵ انجام خواهد شد.
اثری که به‌ گفته سازندگانش، «افسانه‌ای خیالی و طنزآمیز از لس‌آنجلس» است و در دل فرهنگ عجیب و غریب باشگاه‌های بدن‌سازی در این شهر جریان دارد.داستان این فیلم حول شخصیت جک فلکس می‌چرخد؛ مخترع کلاه وزنه‌داری‌ای مشکوک که ادعا می‌شود باعث افزایش «مولکول‌های امید» در مغز می‌شود.
این اختراع شبه‌ علمی، گرچه از اساس بی‌پایه است، به جک و مادرش فرصت تازه‌ای برای موفقیت می‌دهد. با کمک دستیار پرانرژی یکی از شبکه‌های خرید تلویزیونی، جک درگیر هفته‌ای پرآشوب در لس‌آنجلس می‌شود و با چهره‌های مشهور و قدرتمند دنیای سرگرمی روبه‌رو می‌گردد که شاید رؤیای او را محقق کنند.
جیمز کامرون سراغ «شیاطین» رفت
با وجود اینکه جیمز کامرون همچنان متعهد به ساخت حماسه پس از جنگ جهانی دوم خود با عنوان «اشباح هیروشیما»است که قرار بود پروژه بعدی او خارج از دنیای «آواتار» باشد اما او اکنون نگاهش را به اقتباس سینمایی از کتاب دیگری دوخته است.
ورد آف ریل نوشت: کامرون در پستی در فیس‌بوک اعلام کرد که حقوق رمان پرفروش «شیاطین» نوشته جو ابرکرومبی را خریداری کرده است و قصد دارد با همراهی ابرکرومبی، فیلمنامه آن را به صورت مشترک بنویسند.طبق گفته کامرون «شیاطین» این پروژه بعدی خواهد بود که پس از اکران «آواتار: آتش و خاکستر» روی آن کار خواهد کرد.
وی افزود: بی‌صبرانه منتظرم تا پس از اتمام کار روی «آواتار: آتش و خاکستر»، وارد این پروژه شوم. آوردن این شخصیت‌های فراموش‌نشدنی به پرده سینما، چالش جدید و لذت‌بخشی برای من خواهد بود.
مت دیمون و بن افلک وارد یک ماجرای جنایی میلیون دلاری می‌شوند
فیلم هیجان‌انگیز جنایی جدید جو کارناهان با عنوان «جانوران» و با حضور بن افلک، مت دیمون، تیانا تیلور و ساشا کاله، قرار است در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۲۶ (۲۶ دی ۱۴۰۴) از نتفلیکس منتشر شود. افلک، در حالی که کارگردانی فیلم «حیوانات» را به تازگی به اتمام رسانده، همچنان در مقابل دوربین فعال است و در «جانوران» نقش‌آفرینی می‌کند.
داستان «جانوران» حول محور گروهی از افسران پلیس میامی می‌چرخد که پس از کشف میلیون‌ها دلار پول نقد در یک مخفیگاه متروکه، اعتمادشان به یکدیگر از هم می‌پاشد. با لو رفتن خبر این کشف بزرگ، اوضاع به هم می‌ریزد و هیچ‌کس نمی‌داند به چه کسی می‌تواند اعتماد کند.کیلین مورفی و دنیل کریگ در یک زندان دیمین شزل قصد دارد یک درام اکشن را با بازی کیلین مورفی و دنیل کریگ جلوی دوربین ببرد.
ورد آف ریل نوشت: در این فیلم کیلین مورفی و دنیل کریگ به عنوان بازیگران اصلی این فیلم معرفی شده‌اند. گفته می‌شود این پروژه یک درام زندانی با حال‌وهوای خشن و عناصر اکشن است که یک تغییر مسیر در کارهای قبلی شزل، اما احتمالاً با رویکردی واقع‌گرایانه‌تر و شخصیت‌محور. با توجه به بازیگران اصلی، احتمالاً داستان در بریتانیا رخ دهد، اما تصمیم برای فیلم‌برداری در لس‌آنجلس این احتمال را کمرنگ کرده است.

توقیف ناگهانی سریال «سووشون»/ نزاع قدیمی ساترا و شبکه نمایش خانگی ادامه دارد
در حالی‌که تنها چند ساعت از انتشار قسمت اول سریال اقتباسی «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار در پلتفرم نماوا گذشته بود، ناگهان خبر توقیف آن همراه با مسدود شدن پلتفرم، در فضای رسانه‌ای جنجالی دیگری را ایجاد کرد. در اطلاعیه اولیه، علت این توقف «نداشتن مجوز انتشار» اعلام شد و از «دستور قضایی» برای فیلترینگ پلتفرم سخن رفت.
نماوا در توضیحی رسمی اعلام کرد که اختلاف صرفاً بر سر ۶۲ ثانیه از محتوای قسمت اول بوده و مجوز‌های لازم در مسیر تعامل با ساترا در حال طی شدن بوده‌اند. با این حال برخی ویدئو‌های وایرال‌شده در فضای مجازی از صحنه‌هایی بحث‌برانگیز، چون لمس دست و رقص خبر می‌دهند؛ گرچه هیچ مرجع رسمی این موارد را به عنوان علت توقیف به‌صراحت تأیید نکرده است.
در میانه این بحران، عباس سیاح‌طاهری، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در توئیتی غیرمستقیم نوشت: «برای نتیجه‌گیری ضد استعماری و ملی و میهنی بودن که خیلی زوده، اما یه دیگ نذری هم با فضله موش نجس میشه؟!»
ساعاتی بعد، ساترا در بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که سریال «سووشون» مجوز تولید نداشته و صرفاً «طرح اولیه‌اش» مورد تأیید قرار گرفته بوده است. این نهاد مدعی شد که اصلاحاتی برای ۵ قسمت تحویل داده شده به پلتفرم ارائه کرده اما در نهایت، نسخه‌ای پخش شده که «دارای تخلفات مشهود» بوده و برخلاف توافقات منتشر شده است.
در پایان نیز از «مدعی‌العموم» بابت برخورد قضایی تشکر شد. پس از آن عباس سیاح طاهری، معاون ساترا در گفت‌وگویی اعلام کرد: «سریال «سووشون» فقط مجوز طرح داشت و مجوز فیلمنامه نداشت اما بدون مجوز ساخته شد. ساترا با سازندگان همکاری کرد و طی یک ماه چند جلسه برای بررسی ایرادات برگزار شد. قسمت اول نیاز به اصلاحات جدی داشت و پنج قسمت دیگر اصلاحات جزئی داشتند.»
وی در ادامه با اشاره به اطلاعیه نماوا اعلام کرد: «به علت چندین مورد خلاف واقع که در این بیانیه آمده، روند پیگیری حقوقی و قضائی و شکایت از این سکو آغاز شده است.»
در نهایت این پرسش برجای می‌ماند: حق با چه کسی است؟ پلتفرم‌هایی که با سرمایه خصوصی و تعامل نسبی با نهاد‌های رسمی دست به تولید می‌زنند یا نهادی که زیرمجموعه تلویزیون ملی است و در عین حال، برای رقبای تولیدی‌اش مجوز صادر می‌کند؟ بسیاری از منتقدان، وجود تعارض منافع جدی را عامل اصلی درگیری‌های مستمر میان ساترا و تولیدکنندگان می‌دانند. از یک سو، ساترا به‌عنوان تنظیم‌گر، باید نقش بی‌طرف داشته باشد اما از سوی دیگر، به سازمانی وابسته است که خود رقیب مستقیم این پلتفرم‌ها در فضای رسانه‌ای است.
اعلام جزئیات ثبت‌نام آثار تولید شده با هوش مصنوعی در جشنواره «تهران»
با اعلام دبیرخانه چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم‌سازانی که در ساخت آثار خود از فناوری هوش مصنوعی بهره گرفته‌اند، باید هنگام ثبت‌نام در بخش ملی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، گزینه مربوط به استفاده از هوش مصنوعی را علامت بزنند.
«زن و بچه» سعید روستایی پروانه نمایش گرفتشورای بازبینی فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش ۵ فیلم از جمله «زن و بچه» سعید روستایی موافقت کرد.
فیلم‌های «اتاقک گلی» به تهیه‌کنندگی داود صبوری، جمال شورجه و کارگردانی محمدعلی عسگری، «برهوت » به تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور و کارگردانی منصور وثوقی پروانه نمایش دریافت کردند.همچنین فیلم «زن و بچه» به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان و کارگردانی سعید روستایی، «شوهر ستاره» به تهیه‌کنندگی علی اوجی، نرگس محمدی و کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد و «ناجورها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدحسین فرحبخش موافقت شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی را کسب کردند.
رامبد جوان با «کارناوال» کشف استعداد‌ می‌کند
رئالیتی شوی «کارناوال» اثری از رامبد جوان به زودی به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلم‌نت پخش می‌شود. این پروژه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ کلید خورده است.کارگردان «کارناوال» رامبد جوان و تهیه‌کننده آن محمد شریفی هستند.
این رئالیتی شو که با پروداکشنی عظیم ساخته شده اولین رئالیتی شوی رامبد جوان در شبکه نمایش خانگی است که پیش از این برنامه پربیننده «خندوانه» را در شبکه نسیم کارگردانی و اجرا می‌کرد.رامبد جوان درباره برنامه «کارناوال» می‌گوید: ما بزرگترین مسابقه استندآپ را راه می‌اندازیم و
همه خانم‌ها، آقایان، بزرگان و کوچک‌ها در داخل و خارج از کشور که علاقمند به استندآپ هستند با ارسال ویدئو می‌توانستند در این برنامه شرکت کنند.
مهدی پاکدل و لاله مرزبان به «چشم‌هایش» پیوستند
مهدی پاکدل و لاله مرزبان به فیلم سینمایی «چشم‌هایش» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا پیوستند که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در مراحل پیش تولید است.
این فیلم اقتباسی است از رمان «چشم‌هایش» اثر بزرگ علوی که در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و در سالگرد هفتادمین چاپ این اثر مجوز فیلمنامه گرفته است.
شادمهر راستین و بهمن فرمان آرا به طور مشترک به‌عنوان نویسنده فیلمنامه این اقتباس را نوشته‌اند.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها