ماموریت ویژه رئیس جمهور به استانداران برای حل بحران فضای آموزشی

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، درباره تراکم جمعیت در کلاسهای درس به خبرنگار برنا گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه مصوبه دارد و تراکم مجاز را مشخص کرده است. این شورا خطکش و استاندارد تراکم دانشآموزی را تعیین کرده تا از بروز اختلافنظر جلوگیری شود؛ بهگونهای که کسی نگوید این تراکم خوب است و دیگری آن را نامطلوب بداند. این عدد مشخص، ملاک و معیار رسمی برای ارزیابی وضعیت کلاسهاست.
امانی طهرانی تصریح کرد: قانون برنامه هفتم توسعه نیز نسبت به این موضوع بیتفاوت نبوده است. طبق جدول شماره ۲۰ ماده ۸۷ این قانون، مقرر شده تا پایان برنامه هفتم، کلاسهایی که بیش از ۲۰ درصد از حد مجاز تراکم جمعیت دانشآموزی عبور کردهاند، به صفر برسند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط دشوار کشور از نظر فضای آموزشی، در قانون آمده که فعلاً کلاسهایی که تا ۲۰ درصد از حد مجاز بالاتر هستند، پذیرفته شوند اما تأکید شده که کلاسهایی با بیش از این میزان باید حذف شوند تا شرایط بهبود یابد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: رئیسجمهور نیز در نهضت تأمین، احیا و تجهیز فضای آموزشی، همین نقطه را هدفگذاری کردهاند. ما در کشور با توزیع جمعیتی نامتوازن مواجهایم؛ از یک سو، حدود ۵ هزار کلاس با کمتر از ۵ دانشآموز و حدود ۱۰ هزار کلاس با کمتر از ۱۰ دانشآموز داریم. این وضعیت ناشی از تلاش برای افزایش پوشش تحصیلی در مناطق کمجمعیت است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر، در برخی مناطق به دلیل مهاجرت یا شهرکسازی بدون پیشبینی فضاهای آموزشی، با تراکم شدید دانشآموزی روبهرو هستیم. بهعنوان نمونه، در اطراف دریاچه خلیج فارس تهران، ساختوساز گستردهای بدون در نظر گرفتن زیرساختهای آموزشی صورت گرفته است.
امانی طهرانی تأکید کرد: طبق قانون، سازندگان مجتمعهای مسکونی بالای ۲۰۰ واحد موظف به تأمین مدرسه در محل هستند، اما برخی از این مسئولیت شانه خالی کردهاند. در حال حاضر، استاندار تهران، شهردار تهران و رئیسجمهور جلساتی درباره این موضوع برگزار کردهاند و دستور داده شده که زمین برای ساخت مدارس اختصاص یابد.
وی افزود: در بسیاری از مناطق کشور، مدارس دوشیفته و بعضاً دوشیفته پرتراکم داریم که نتیجه همین کمبودهاست. اینها همه صورتمسئلههایی هستند که باید حل شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بر همین اساس، رئیسجمهور پروندهای به هر استاندار تحویل داده که در آن نیازها و مسائل مربوط به فضاهای آموزشی استان مشخص شده است. استانداران باید در قالب شوراهای آموزش و پرورش استانها نسبت به حل این مسائل اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: رئیسجمهور شخصاً از استانداران درباره این موضوع مطالبهگری میکنند و وزیر کشور نیز یکی از معاونان خود را مأمور پیگیری تأمین فضای آموزشی مکفی و تجهیز مدارس کرده است.
انتهای پیام/