کمبود ۱۶ هزار معلم تربیت بدنی متخصص در کشور + فیلم

 کمبود ۱۶ هزار معلم تربیت بدنی متخصص در کشور + فیلم
 برنا - گروه اجتماعی؛ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در آمار‌ها با احتساب دوره ابتدایی، ۱۶ هزار معلم تربیت بدنی متخصص کمبود داریم. بدون احتساب دوره ابتدایی این کمبود به ۵ هزار نفر می‌رسد .

محمد جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره کمبود تجهیزات، مربی ورزشی در مدارس اظهار کرد: سه شاخص اصلی برای اجرای درس تربیت بدنی در مدارس اثرگذار است. اولین شاخص، منابع انسانی با کیفیت است. ما اکنون ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی متخصص داریم که از این تعداد، ۲۹ هزار نفر به‌صورت موظف یا غیرموظف در دوره تحصیلی متوسطه یا ابتدایی تدریس می‌کنند. آن ۴ هزار نفر دیگر نیز در حوزه‌های کارشناسی، مدیریت مجموعه‌های آموزشی‌ورزشی و مسئولیت‌های ستادی در استان‌ها و مناطق مشغول به فعالیت هستند.

۱۶ هزار معلم تربیت بدنی متخصص کمبود داریم

وی تصریح کرد: سالانه به‌واسطه بازنشستگی تعدادی از نیرو‌ها خروجی داریم و از طرف دیگر از طریق ماده ۲۸ یا دانشگاه فرهنگیان ورودی داریم. در آمار‌ها با احتساب دوره ابتدایی، ۱۶ هزار معلم تربیت بدنی متخصص کمبود داریم. بدون احتساب دوره ابتدایی این کمبود به ۵ هزار نفر می‌رسد که فکر می‌کنم می‌توان از طریق جذب ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان و نیز استفاده از نیرو‌های حق‌التدریس این کمبود را جبران کرد.

جعفری ادامه داد: دوره ابتدایی برای ما بسیار مهم است. در سفر اخیرم به صربستان، سه جلسه با فدراسیون ورزش مدارس چین، برزیل و صربستان داشتم. در کشور‌هایی که معلم متخصص دارند، از آنها استفاده می‌شود و در جا‌هایی که ندارند، مخصوصاً در دوره اول ابتدایی، این مسئولیت را به آموزگار پایه محول شده بود؛ همان کسی که در کشور خودمان هم درس علوم، ریاضی، هدیه‌های آسمانی و سایر دروس را تدریس می‌کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: چند سال پیش برای واگذاری درس تربیت بدنی به آموزگار پایه برنامه‌ریزی داشتیم، اما این برنامه حذف شد. یکی از برنامه‌های اصلی من این است که در تابستان با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی این کار را مجدداً آغاز کنیم. چون اعتقاد دارم اگر آموزگار پایه که با روحیات و خلق‌و‌خوی دانش‌آموزان آشنا است، آموزش‌های لازم را در خصوص درس تربیت بدنی ببیند، طبیعتاً می‌تواند این کلاس‌ها را نیز بهتر مدیریت کند و آگاهی بیشتری نسبت به اهمیت ورزش و سلامت پیدا می‌کند؛ حتی به عنوان یک والد نیز توجه بیشتری به سلامت دانش آموز خود خواهد داشت. البته اگر معلم متخصص وجود داشته باشد، قطعاً اجرای کار تخصصی‌تر و بهتر خواهد بود.

وی درباره فضای ورزشی مدارس نیز بیان کرد: دومین شاخص فضای ورزشی مدارس است. چند درصد از مدارس ما فضای ورزشی ایمن دارند؟ وآنچه که در قانون به رسمیت شناخته شده است. اما ما به دنبال ارتقای سرانه فضای ورزشی هستیم.

جعفری ادامه داد: در قانون برنامه هفتم دولت آموزش و پرورش را مکلف کرده است که سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزی را به یک مترمربع برساند. متولی ایجاد فضا در آموزش و پرورش، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است اما ما هم به این زمینه ورود کردیم و خوشبختانه در حال حاضر سرانه فضای ورزشی کشور چه روباز، چه سرپوشیده به حدود ۴۴ صدم مترمربع است.

۳ هزار فضای ورزشی تا پایان اسفندماه به سرانه ورزشی اضافه می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تا پایان اسفندماه نزدیک به ۳ هزار فضای ورزشی روباز و سرپوشیده به سرانه فضای ورزشی ما افزوده خواهد شد. امیدواریم سازمان نوسازی مدارس نیز پروژه‌های نیمه‌تمام خود را تکمیل کند و با همین برنامه ان‌شاءالله تا پایان برنامه هفتم، سرانه فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای به یک مترمربع برسد.

وی افزود: این دومین نکته اثرگذار در اجرای مطلوب درس تربیت بدنی است. در کنار فضای ورزشی، بحث تجهیزات را نیز باید در نظر گرفت. ما در کشور بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه داریم؛ بسیاری از مدارس کم‌برخوردارند و برخی نیز به‌واسطه مشارکت اولیا یا شرایط منطقه‌ای، نیمه‌برخوردار یا برخوردار محسوب می‌شوند، برنامه ما این است که در کنار توافق‌نامه‌ای که با استان‌ها داشتیم، بسته‌های تجهیزات ورزشی را تعریف کنیم، اعتباری پیش‌بینی کرده‌ایم تا برای آغاز سال تحصیلی جدید، بخشی از آن را تخصیص دهیم. امیدواریم بتوانیم درصد تخصیص این اعتبار را از سازمان برنامه و بودجه دریافت و به استان‌ها ابلاغ کنیم.

ارسال کاروان عظیم تجهیزات ورزشی و بهداشتی «مهربانشاط» به مدارس کشور

جعفری تأکید کرد: در شروع سال تحصیلی حداقل ۵۰ درصد یا حتی بیشتر مدارس یک شهرستان یا منطقه، با اولویت مناطق محروم، این تجهیزات را دریافت خواهند کرد. ما بسته‌هایی متناسب با شرایط هر مدرسه طراحی کردیم تا حداقل‌هایی نظیر توپ، تور و راکت فراهم شود. با آغاز سال تحصیلی آینده، یک کاروان عظیم تجهیزات ورزشی و بهداشتی تحت عنوان «مهر با نشاط» از محل این اعتبار به استان‌ها، و از آنجا به شهرستان‌ها، مناطق و مدارس ارسال خواهد شد.

کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی مبنای برنامه ریزی درسی است

وی در پایان گفت: سومین نکته‌ای که در اجرای درس تربیت بدنی اهمیت دارد، محتوا است. وقتی معلم، فضا و تجهیزات فراهم است، این سؤال پیش می‌آید که محتوای آموزشی چیست و قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ محتوای اصلی همان کتاب «راهنمای معلم تربیت بدنی» است که مبنای برنامه‌ریزی درسی و اجرایی ما در این حوزه قرار دارد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی به عنوان یکی از تکالیف مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه کشور، از تدوین و اصلاح شیوه‌نامه‌ای خبر داد که قرار است در سال تحصیلی آینده برای اجرای درس تربیت‌بدنی و ارزشیابی آن ابلاغ شود.

وی ادامه داد: محتوای بسیار خوبی در راستای اجرای درس تربیت‌بدنی تهیه شده و در تابستان امسال تمرکز ما بر آموزش آموزگاران پایه، معلمان تربیت‌بدنی و مراقبان سلامت خواهد بود تا سال تحصیلی جدید را با رویکردی مهارت‌محور آغاز کنیم.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها