استاد علوم ارتباطات: روابط عمومی نوآورانه کلید عبور از بحرانها با تکیه بر فرهنگ و گفت و گو است

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، هادی خانیکی امروز یکشنبه چهارم خرداد ماه در مراسم اختتامیه جشنواره سلام خوزستان که همزمان با پویش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با عنوان"ایران جان، خوزستان ایران" با حضور علی ربیعی دستیار اجتماعی رییسجمهور، سید محمدرضا موالیزاده، استاندار خوزستان، نعیم حمیدی، سرپرست روابط عمومی استانداری، پیشکسوتان، فعالان، مدیران و دستاندرکاران روابط عمومی دستگاههای اجرایی و اصحاب رسانه در تالار امام رضا(ع) واقع در شهرک نفت اهواز برگزار شد، به تشریح دیدگاههای خود درباره نقش راهبردی روابط عمومی در شرایط کنونی پرداخت و با بیان خاطره هایی از همکاریهای علمی و اجرایی خود با استان خوزستان، این منطقه را نمادی از ظرفیتهای فرهنگی و ارتباطی کشور دانست.
او با اشاره به تجربه مدیریت ارتباطات در بحران سیلاب سال ۹۸، تگفت: حل مسایل پیچیده امروز نیازمند بهرهگیری از قدرت فرهنگ و ایجاد فضای گفت و گوی صمیمانه است.
این استاد دانشگاه افزود: روابط عمومی نوین باید از الگوی یکسویه تبلیغاتی فاصله گرفته و به سمت ایجاد ارتباطات دو سویه و مشارکتی حرکت کند.
خانیکی با اشاره به نظریههای ارتباطاتی مارتین بوبر و هابرماس، گفت و گوی واقعی را مستلزم به رسمیت شناختن طرف مقابل و خلق معانی مشترک دانست.
او با تحلیل چالشهای موجود در فضای ارتباطی جامعه، به ویژه کاهش سرمایه اجتماعی و گسترش بیاعتمادی، راهبردهای عملیاتی برای روابط عمومی نوآورانه از جمله لزوم استفاده از ظرفیتهای فرهنگی بومی، توسعه پلتفرمهای شفافیتمحور دیجیتال، تقویت تعامل با رسانههای محلی و گروههای مرجع اجتماعی را یادآور شد.
این پژوهشگر علوم ارتباطات همچنین بر اهمیت پاسخگویی سریع به شایعه ها و اخبار نادرست به عنوان عاملی برای حفظ اعتماد عمومی تاکید ویژه کرد.
خانیکی با اشاره به تجربه های جهانی در حوزه مدیریت بحران، نقش روابط عمومی را در ایجاد تابآوری اجتماعی کلیدی توصیف کرد.
این استاد دانشگاه در پایان با استناد به تحقیق های طولانی مدت دانشگاه هاروارد درباره عوامل رضایت از زندگی، توانایی ارتباطی را مهمترین عامل ایجاد رضایتمندی فردی و اجتماعی معرفی کرد.
انتهای پیام/