اعطای مجوز به ۱۳ هزار موسسه / ۶۲ درصد مردم ایران برای انجام کارهای خیر در طول سال مشارکت دارند

 اعطای مجوز به ۱۳ هزار موسسه / ۶۲ درصد مردم ایران برای انجام کارهای خیر در طول سال مشارکت دارند

 برنا - گروه اجتماعی؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در آخرین رتبه‌بندی جهانی در سال ۲۰۲۳، ۶۲ درصد مردم ایران در طول یک سال حداقل یک اقدام نیکوکارانه انجام داده‌اند و کشورمان در رتبه ۲۱ جهان قرار دارد.

سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم امضای تفاهم نامه با سازمان تملیکی گفت: سازمان اموال تملیکی که زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی است یکی از نهادهای مؤثر در چرخه اقتصادی کشور است که شاید هنوز بخش زیادی از جامعه به اهمیت آن پی نبرده باشند. خوشحالیم که آقای مهندس عسگری و همکارانشان ارتباط مؤثری با ما برقرار کرده‌اند.

براساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی، وی افزود: ما در بهزیستی معمولاً برای توسعه مشارکت اجتماعی به سراغ سازمان‌های مختلف می‌رویم، اما این بار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خود پیشگام شد و این برای ما ارزشمند است.

حسینی خاطرنشان کرد: بدون تردید سازمان بهزیستی مردمی‌ترین نهاد دولتی کشور است. ما به ۱۳ هزار مرکز و مؤسسه مجوز داده‌ایم، مجوزهایی که تنها اداری نیستند بلکه همراه با یارانه و حمایت‌های خدماتی هستند و مردم این خدمات را در سطح محله‌ها و در مراکز تخصصی ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از خدمات ما عمومی هستند اما جامعه هدف اصلی ما نیز شامل گروه‌های مختلفی می‌شود از جمله فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست، جوانان در مراکز شبه‌خانواده، یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرد دارای معلولیت، بیش از ۲۸۴ هزار زن سرپرست خانوار، ۱۸۰ هزار دانش‌آموز، ۱۸ هزار دانشجو و سالمندان دارای نیازهای ویژه.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: البته خدمات ما محدود به جامعه هدف نیست. خدمات غربالگری مانند بینایی‌سنجی، اختلال یادگیری و روان‌درمانی برای عموم مردم ارائه می‌شود، ما به سه هزار مرکز مشاوره و مددکاری مجوز داده‌ایم که به شکل فراگیر خدمات اجتماعی و روان‌شناختی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به جمعیت سالمند کشور تأکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار سالمند در کشور زندگی می‌کنند، معادل نزدیک به ۱۲ درصد جمعیت. بهزیستی تنها به سالمندان دارای معلولیت خدمات نمی‌دهد، بلکه دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور نیز در سازمان بهزیستی مستقر است و سیاست‌گذاری برای کل جامعه سالمندی انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر طرح «بهزیست‌محله» را اجرا می‌کنیم که خدمات آن صرفاً به گروه خاصی محدود نیست و از ظرفیت مدارس و محلات برای ارائه خدمات به کل جامعه استفاده می‌شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور هیچ سازمان دیگری از نظر تنوع خدمات و گستره جغرافیایی با ما قابل مقایسه نیست.

حسینی با اشاره به چالش‌های اعتباری گفت: واقعیت این است که اتکای صرف به منابع دولتی برای ارائه خدمات رفاه اجتماعی در هیچ کجای دنیا پاسخگو نیست. در کشورهای پیشرفته، مانند انگلستان بیش از ۹۰ درصد خدمات رفاهی به گروه‌های آسیب‌پذیر توسط خیریه‌ها و نهادهای مردمی انجام می‌شود.

وی گفت: تصمیم ما بر این است که زیست‌بوم مشارکت را گسترش دهیم. خوشبختانه در ارائه خدمات تخصصی مانند توانبخشی، روان‌شناسی و مددکاری به دانش سازمانی مطلوبی رسیده‌ایم اما برای افزایش ضریب نفوذ خدمات باید مشارکت مردمی را نیز توسعه دهیم.

وی با اشاره به سنجش جهانی اقدامات نیکوکارانه گفت: در آخرین رتبه‌بندی جهانی در سال ۲۰۲۳، ۶۲ درصد مردم ایران در طول یک سال حداقل یک اقدام نیکوکارانه انجام داده‌اند و کشورمان در رتبه ۲۱ جهان قرار دارد. با این حال مسئله مهم این است که چند درصد از این اقدامات از طریق نهادهای خیریه و سازمان‌یافته صورت می‌گیرد که همچنان نیازمند تقویت است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سازمان بهزیستی به اندازه کافی نتوانسته‌ایم زمینه اعطای مجوز، حمایت و توانمندسازی مؤسسات نیکوکاری و خیریه را گسترش دهیم این در حالی است که توسعه زیست‌بوم مشارکت، هم درون‌سازمانی و هم برون‌سازمانی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه مشارکت نظام‌مند، تصریح کرد: باید بپرسیم که آیا نظام‌های دولتی و حاکمیتی آن‌گونه که شایسته و بایسته است، ظرفیت‌های سازمان بهزیستی را به رسمیت شناخته‌اند و برای ارتقای کیفیت خدمات این سازمان بسترسازی کرده‌اند؟ پاسخ این است که در بسیاری از موارد، چنین نبوده و در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.

وی ادامه داد: اکنون سازمان بهزیستی به‌صورت جدی در سه محور توسعه مشارکت گام برمی‌دارد: نخست، مشارکت‌های خرد مردم در حوزه‌های متنوع؛ دوم، شکوفاسازی ظرفیت‌های بالقوه درون سازمان؛ و سوم، گسترش همکاری و پیوند با نهادهای دولتی و استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی و شبکه داوطلبان.

حسینی با اشاره به الگوی موفق جمعیت هلال احمر گفت: این جمعیت بیش از سه میلیون داوطلب دارد چرا سازمان بهزیستی که هم مخاطبان گسترده‌تری دارد و هم جامعه هدفی نیازمندتر، نباید از چنین ظرفیت مردمی برخوردار باشد؟ توسعه شبکه داوطلبان را با جدیت در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به همکاری با سازمان اموال تملیکی خاطرنشان کرد: امروز از این همکاری استقبال می‌کنیم و بسیار خوشحالیم که در مسیر توسعه مشارکت با نهادهای دولتی، در کنار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هستیم. به‌عنوان نمونه در استان کرمانشاه، ۱۱ تُن البسه کودک از سوی این سازمان در اختیار ما قرار گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی یکی دیگر از محورهای توسعه خدمات را بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی و تجهیزاتی نهادهای دولتی از جمله سازمان تملیکی دانست و گفت: بخشی از این حمایت‌ها می‌تواند به تجهیز مراکز توانبخشی، کارگاه‌های مهارت‌آموزی و اجرای طرح‌هایی نظیر «ایران مهارت» با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص یابد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت خدمات نوین و فراگیر گفت: در مناطق صعب‌العبور و برای افراد دارای اختلال اوتیسم یا معلولیت‌های چندگانه، به‌ویژه در روستاها باید از خدمات توانبخشی از راه دور بهره بگیریم.

انتهای پیام/

برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها