بازگشت به اصول؛ آیا IPهای قوی آینده بازیهای بلاکچینی را تضمین میکنند؟

بازگشت به اصول؛ آیا IPهای قوی آینده بازیهای بلاکچینی را تضمین میکنند؟

به گزارش زوم ارز، افشای اطلاعات: تمام نظرات و دیدگاههای مطرح شده در اینجا، صرفاً متعلق به نویسنده مطلب میباشد و نمایانگر نظرات و دیدگاههای وبسایت Crypto.news نیست.
بازیهای وب۳ به عنوان یک سرگرمی سریع و پر از آدرنالین توصیف میشوند که شامل برندهشدنهای سریع، مسابقات مهیج و مبارزات نبردهای میانی هستند. اما آنچه در این بازیها برای بازیکنان باقی میماند، وقتی هیجان دست کم میشود چیست؟ اگر تمامی اثرات مصرف کنندهگرایی و اعتیاد زایی بازیهای وب۳، تنها بر روی تجربههای هیجانیکوتاهمدت تمرکز داشته باشد، آنگاه زمان به نوعی دزدیده شده است.
حالا زمان آن رسیدهاست که به مباحث ابتدایی بازگردیم. بازیهای Web3 تنها در مورد لایههای بلاکچین و رمزنگاری آنها نیست. اصلیترین نکته درباره این بازیها، سرگرمی است – هیجان، تعقیب و تجربیاتی که بازیکنان را بعد از مدت زمان طولانی هنوز درگیر بازی میکند، مثل اعتیاد به مواد مخدر. بوتانهای پایدار این ماندگاری چیزهایی مثل قدرت مالکیت معنوی یا مالکیت فکری هستند.
برخی احتمالاً فکر میکنند که IP مرتبط با ناشران و استودیوها تنها یک استراتژی درآمدزایی است. ولی پس از دو دهه کار بر روی عناوین مختلف بازی، معلوم است که IP ارزشمندتر از آن است. این IP ها بازیکنان را جلب میکنند، آنها وقت خود را در آن سرمایهگذاری میکنند و خاطرات ماندگاری را تجربه میکنند. هرچند، تکمیل این تجربه کاری آسان نیست، اما غیرممکن نیز نیست – و این امر کلیدی برای آیندهی بازیهای بلاکچینی است.
سالهاست که مکالمات مرتبط با IP ها، درباره شخصیتها و سرزمینهایی که ساخته شدهاند، در حال گردش است. بر اساس داستانهای جذاب و قهرمانانی که به یاد میمانند، برنده شدن نمادین مانند مارول بیدرنگ شناخته شده است. با این حال، بازیها به دنبال رویکرد دیگری هستند. بر خلاف فیلمها یا کمیکها، بازیها تعاملی هستند، با مکانیکها، پیشرفتها و اقتصادی که تعامل بازیکن را شکل میدهند. در بازی، IP تنها به تصاویر مرتبط نیست؛ آن در مورد عناصر اساسی است که واقعاً یک بازی را به صورت کامل و مطلوب برای مخاطبانش واقعی میکند.
برای توسعه یک بازی ارزشمند در Web2 یا Web3، توسعهدهندگان باید در ابتدا عوامل مهمی که بازی را از سایر بازیها متمایز میکند را شناسایی کنند. با گذر زمان، چه جنبههایی کاربران را به بازی جذب میکند؟ کدام بخشهای تجربه برای آنها بیشترین ارزش را ایجاد میکند؟ اینجاست که ابتدای ایجاد ارزش یک بازی قرار دارد. به عنوان مثال، فکر کنید به Gran Turismo. در حالی که اتومبیلهای موجود در این بازی متعلق به تولید کنندگان خاصی هستند، اما شناخت Gran Turismo در ارتباط با مکانیک دقیق رانندگی و واقعگرایی به دست آمده است. به همین ترتیب، سری بازیهای ضد اعتصاب به دلیل رقابت شدید و اقتصادی بر مبنای مهارت برای سالها مورد توجه قرار گرفته است. کاربران برای داشتن تجربهی برتر، رقابت و تسلط بر بازی همان بازی به آن بازمیگردند. آنها به دنبال داستان نیستند، بلکه به دنبال چالش، بهبود و تسلط بر بازی هستند. اگر ارزش واقعی یک بازی در عمق رقابت، پیشرفت یا اقتصاد مبتنی بر مهارت باشد، باید استراتژی و تجربه بازی تلاش کند تا این عناصر را تقویت کند. اینجاست که ورود blockchain به بازی نقشآفرین میشود.
دستیابی به ابزار و ویژگیهای واقعی بازیهای Web3 بیشتر از یک دوره مشخص پیروی میکند: اسکناسهای توکنیزه، اشیا غیر قابلتعویض NFT، معاملات سودمند و ناگهانی. اما blockchain نباید به جای طراحی خوب بازی میل کند؛ به جای آن، باید نقاط قوت اصلی یک بازی را (از جمله امتیازات چنددرجهای، اقتصاد و سیستمهای محوری شده بر اساس بازیکن) تقویت کند. برای بازیهایی که بر اساس جمعآوری و پیشرفت کالاها میباشند، blockchain میتواند در حفظ ارزش اجناس، کمک به مدیریت کمبود و جلوگیری از تورم موثر باشد. اگر یک بازی دارای اقتصاد فعال بازیکن باشد، blockchain میتواند مکانیزمهای مالکیت، ادغام داراییهای دنیای واقعی و توانایی تجارت در بازار را معرفی کند.
استفاده از blockchain به شکلی است که به جای ایجاد مدلهای کسب درآمد جدید بر اساس ادغام Web3، ویژگیهایی که در حال حاضر کارامد هستند را تقویت کند. به عنوان مثال، برخی از بازیهای بلندمدت نظیر Maplestory از حلقههای پیشرفتی مبتنی بر آیتمها در بازی خود استفاده میکنند. این حلقهها به بازیکنان امکان بهبود اسلحهها، زرهها و تجهیزات بهتر را میدهند – عناصری که به نشانگر مهارت، تلاش و فداکاری تبدیل میشوند. blockchain با ارائهی توکنهایی برای موارد بازی، یک لایه جدید از ارزش و همکاری را به بازیکنان معرفی میکند. این موارد به شکل استاتیک در یک سرور قفل نشده و یا در برابر بروزرسانیهای توسعهدهنده آسیبپذیر نیستند، بلکه داراییهایی است که مداوم هستند و میتوانند در سراسر اکوسیستم معامله و ارزش پایدار داشته باشند.
در کل، با اجرا کردن پروتکلهای بازی متناسب با بازیها، بلاکچین میتواند از تورم و تعادل ناپایداریها در اقتصادهای بازی جلوگیری کند. این مدل باعث میشود که ارزش بازیها و اکوسیستمها در کنار هم رشد کند و هر سفر برای بازیکنان به صورت ارزشمندی در نظر گرفته شود. پروتکلهای بازی میتوانند اقتصادهای مبتنی بر بازیکن را تقویت کرده و اینکه تقاضا، کمبود و بهروزرسانیها تحت تأثیر تعامل بازار واقعی قرار گیرند و نه تصمیم یک شخصیت منحصر به فرد.
استفاده از ویژگیهای بلاکچین، مانند ارائهی امتیازات توکنی و اشیای غیرقابلتبادل، میتواند ارتباط بازیکنان با بازیها را بهبود بخشد و تجربه معتبری را در اختیار آنها قرار دهد. در نتیجه، توسعه بازیها با استفاده از بلاکچین میتواند صنعت را از کسب درآمد و هدف به سمت اکوسیستمهای پایدار، که ارزش را بر انگیزهها و تلاشهای واقعی تمرکز میدهد، هدایت کند.
بازی blockchain در چهارراه خود
Gran Turismo در حالی که از IP خودروهای مشهور برخوردار است، از هویت خود بر اساس مکانیک رانندگی دقیق و واقع گرایی پرداخته است. بر خلاف بازیهای دیگر، Gran Turismo به دنبال جذابیت عمیق نمیباشد بلکه از رقابت پرسر و صدا و اقتصاد مبتنی بر مهارت برخوردار است. این بازی تمرکزی بر داستان ندارد؛ بازیکنان از چالش بهبود، رقابت و تسلط بر بازی لذت میبرند.
اگر اصلیترین ارزش یک بازی، در عمق رقابتی، پیشرفت یا اقتصادی باشد، باید تجربه و استراتژی بازیکنان برای تقویت این عناصر، توسعه یابد. زمانی که توسعهدهندگان به دنبال افزایش جذابیت واقعی یک بازی هستند، سؤال بعدی این است که چگونه فناوری بلاکچین میتواند بهبودی در تجربه بخشید؟
به طور کلی، بازیهای وب ۳ اغلب از یک الگوی قابل پیشبینی پیروی میکنند که شامل این موارد است: پرتاب توکن، قطره NFT، افزایش ناگهانی ارزش سکههای دیجیتال و اختلالات ناگهانی. با این حال، بلاکچین نباید به عنوان یک جایگزین برای طراحی بازیهای خوب در نظر گرفته شود. به جای اینکه جایگزین طراحی بازی خوب شود، باید به تقویت نقاط قوت اصلی یک بازی کمک کند؛ از جمله عناصری مانند حقوق مالکیت معنوی، اقتصادی و سیستمهای محور بازی.
استفاده از تکنولوژی بلاکچین در بازیهایی که بر اساس جمعآوری و پیشرفت کالاها تمرکز دارند، میتواند به حفظ ارزش، مدیریت کمبود منابع و جلوگیری از تورم کمک کند. هر گاه یک بازی دارای اقتصاد فعال بازیکن باشد، بلاکچین میتواند مکانیسمهای مالکیت، ادغام داراییهای واقعی و امکانات بازار تجارت را به بازی اضافه کند. مهمترین نکته در استفاده از تکنولوژی بلاکچین، این است که به سیستمهای موجود کمک میکند و آنچه که قبلاً کار میکرد را قویتر و کارآمدتر میکند، بهجای اینکه مدلهای کسب درآمد جدید را به دلیل ادغام وب سه (Web3) تحت فشار قرار دهد.
Sunyoung Hwang
بعضی از بازیهای بلندترین تاریخ، مانند Maplestory، دارای اساسهایی است که بر روی حلقههای پیشرفتی مبتنی بر آیتم ساخته شدهاند. در این بازیها، بازیکنان برای به دست آوردن اسلحهها، زرهها و تجهیزات بهتر نیاز به مهارت، تلاش و تضحیه دارند. بلاکچین با اتخاذ رویکرد توکنسازی اقلام بازی، این امکان را فراهم میکند که ارزش و همکاری به شکلی جدید متولد شود. این اموال دیگر استاتیک نیستند، نه در یک سرور قفل شده نگهداری میشوند و نه در معرض تغییرات توسعهدهندهها قرار دارند. به جای اینکه موردهای بازی متعلق به یک سرور مشخص باشند، آنها به فرم داراییهای قابل مبادله تبدیل میشوند که ارزش آنها در کل اکوسیستم حفظ میشود.
منبع: