فراهم آمدن یک فرصت طلایی برای اقتصاد ایران

 فراهم آمدن یک فرصت طلایی برای اقتصاد ایران

  یغمایی گفت: کشورهایی چون مالزی، سنگاپور، کشورهای خلیج فارس و شمال آفریقا تقاضای بالایی برای محصولات حلال دارند و ایران می‌تواند با رعایت استاندارد سهم بالایی در این بازارها کسب کند.

کیومرث یغمایی، مدیر تحقیقات بازاریابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به اینکه صنایع غذایی علاوه بر تأمین نیاز داخلی، حضور مؤثری در بازارهای منطقه‌ای و اروپایی داشته است ، گفت: موفقیت این صنایع نتیجه تحقیقات بازار، شناخت ذائقه مصرف‌کنندگان و رعایت استانداردهای بین‌المللی بوده است. درواقع شناخت سلیقه مصرف‌کنندگان هدف، رعایت استانداردهای بسته‌بندی و صادراتی، و احداث کارخانه‌های مستقل در کشورهای همسایه نقش مهمی در افزایش حضور برندهای ایرانی در بازارهای خارجی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر رعایت استانداردهای حلال می‌تواند فرصت بزرگی برای ورود به بازارهای اسلامی فراهم کند. البته چالش‌هایی چون نبود تحقیقات جامع، تفاوت استانداردهای غذایی و رقابت شدید با برندهای بین‌المللی موانعی در مسیر جهانی شدن صنایع غذایی ایران است. به همین دلیل بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری ناشی از عضویت در پیمان‌هایی مانند سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس برای توسعه صادرات مهم است.

وی با بیان اینکه ورود به بازارهای جدید همچنان با چالش‌هایی مانند نبود تحقیقات بازار جامع، تفاوت در استانداردهای غذایی، رقابت شدید با برندهای بین‌المللی و نیاز به بهینه‌سازی هزینه‌ها روبه‌رو است، تأکید کرد: کشورهایی چون مالزی، سنگاپور، کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا تقاضای بالایی برای محصولات حلال دارند و ایران می‌تواند با رعایت استانداردهای حلال سهم بیشتری در این بازارها کسب کند.

مدیر تحقیقات بازاریابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، با اشاره به نقش کلیدی صنایع غذایی در صادرات کشور، گفت: صادرات به کشورهای منطقه‌ای مانند عراق، ترکیه، امارات، افغانستان، روسیه و برخی کشورهای اروپایی سهم قابل‌توجهی از بازار را تشکیل داده است. هرچند در گذشته قاچاق مواد غذایی مانعی برای رشد بازار داخلی و توسعه صادرات بود، اما با افزایش نظارت و تقویت تولید داخلی، سهم برندهای ایرانی رشد کرده است.

وی با اشاره به چالش‌های موجود افزود: نبود تحقیقات جامع بازار، تفاوت استانداردهای غذایی، رقابت شدید با برندهای بین‌المللی و لزوم مدیریت هزینه‌ها، موانعی در مسیر توسعه صادرات هستند که نیازمند برنامه‌ریزی استراتژیک و بهره‌گیری از فرصت‌های جهانی‌اند.

براساس این گفتگو بازار محصولات حلال یکی از فرصت‌های صادراتی است. رعایت استانداردهای حلال و ایجاد شبکه‌های توزیع مؤثر می‌تواند جایگاه برندهای ایرانی را در بازارهای اسلامی تقویت کند. به اعتقاد او، با تمرکز بر تحقیقات بازار، افزایش کیفیت، رعایت استانداردهای جهانی و مدیریت هزینه‌ها، صنایع غذایی ایران می‌توانند در سال‌های آینده سهم بیشتری از بازارهای بین‌المللی به دست آورند.

 

 منبع خبر