برنامه درسی تغییر نکند بودجه هم معجزه نمی‌کند

 برنامه درسی تغییر نکند بودجه هم معجزه نمی‌کند

  کاظمی گفت:معلم وظیفه‌ای فراتر از انتقال علم و دانش داریم. تربیت به این معناست که ما می‌خواهیم انسان بسازیم. امروز نگرانی ما این است که دانش‌آموز از درس نمره ۲۰ می‌گیرد اما رفتارهای متناسب با آموزه‌ها ندارد؛ تاریخ می‌خواهد اما دچار بحران هویتی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم دیدار با معلمان نمونه کشوری، گفت: با انتخاب به‌عنوان معلم نمونه، مسئولیت شما سنگین‌تر شده است و معلمان باید از اندیشه، گفتار و رفتار شما لذت ببرند.

وی افزود: من در روستا معلمی کردم و اصلاً به چیزی به نام امکانات فکر نمی‌کردم. در آن زمان فقط عشق و علاقه به معلمی وجود داشت. ماهانه 14 هزار تومان حقوق می‌گرفتم و 4 هزار تومان بابت اجاره فضایی که در روستا داشتم، پرداخت می‌کردم. چهار روز در روستا بودم، یعنی شنبه صبح می‌رفتم و سه‌شنبه بعدازظهر به مشهد برمی‌گشتم. هر شب با بچه‌ها گروه داشتیم؛ تفریح، بازی، اردو و نماز جماعت برقرار بود.

وی ادامه داد: این دغدغه معلمی است که تمام مسائل را حل می‌کند و تربیت را معلم رقم می‌زند، نه تجهیزات و امکانات.

کاظمی اظهار کرد: ما وظیفه‌ای فراتر از انتقال علم و دانش داریم. تربیت به این معناست که ما می‌خواهیم انسان بسازیم. امروز نگرانی ما این است که دانش‌آموز از درس نمره 20 می‌گیرد اما رفتارهای متناسب با آموزه‌ها ندارد؛ تاریخ می‌خواهد اما دچار بحران هویتی است؛ از دین و زندگی نمره 20 می‌گیرد اما نماز نمی‌خواند.

وی بیان کرد: امروز در نظام آموزش و پرورش با برنامه درسی حافظه‌محور، کتاب‌محور، معلم‌محور و محصور در کلاس درس مواجهیم که غیرمهارتی است و باید آن را به هم بزنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های پیش روی نظام تعلیم و تربیت گفت: چالش منابع انسانی کمی و کیفی، چالش منابع مالی کافی، چالش استانداردهای مورد نیاز، فضا، عدالت، کیفیت و... از مهم‌ترین مسائل ما هستند. اما اگر از من بپرسید اساسی‌ترین مشکل نظام تعلیم و تربیت فرای موفقیت و تحول چیست، می‌گویم برنامه درسی.

وی تأکید کرد: باید برنامه درسی فعالیت‌محور طراحی کنیم تا دانش‌آموزان ریاضی و دین و زندگی را تمرین کنند و جغرافیا را تجربه کنند. برنامه درسی باید رویکرد تربیتی داشته باشد.

کاظمی اضافه کرد: تربیت یعنی تغییر در رفتار. الان در دانش و آگاهی گرفتاریم و نمی‌توانیم کاری کنیم که دانش به رفتار تبدیل شود.

وی در ادامه گفت: بودجه آموزش و پرورش اکنون حدود 480 هزار میلیارد تومان است. وقتی سرپرست بودم این بودجه 125 هزار میلیارد تومان بود. آن زمان به آقای رئیسی گفتم اگر هزار هزار میلیارد تومان هم بشود، در محصول آن تغییری ایجاد نمی‌شود چون متغیر اصلی بودجه نیست؛ اولویت، متغیر اصلی برنامه درسی و سپس نیروی انسانی است.

وی افزود: اکنون فضای آموزشی خوبی داریم اما دل‌مشغولی ما این است که با دانش‌آموزان و معلمان بی‌انگیزه و نیازمند مهارت بسیار روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: مأموریت معلمان تربیت است، نه صرفاً انتقال علم و دانش.

کاظمی گفت: معلم باید شأن نظارت و پدری هم داشته باشد؛ یعنی پیگیر وضعیت دانش‌آموز باشد؛ چرا امروز غایب است؟ چه مشکلی دارد که درسش ضعیف است؟ چرا دیگر به مدرسه نیامد؟ آیا ترک تحصیل کرده است؟ فقط نوشتن روی تخته و آموزش دروس کفایت نمی‌کند. بالاترین سطح معلمی، تربیتی و پایین‌ترین سطح آن، تعلیمی است.

وی ادامه داد: من نباید از دغدغه معلم بخوابم. ما یک میلیون معلم داریم. اگر یک درصد از آن‌ها بیمار باشند یا زندانی باشند، انبوهی از مشکلات در پیش داریم و باید تلاش کنیم آن‌ها را برطرف کنیم.

کاظمی گفت: زمانی که معلم بودم، حق‌التدریس ما را هر شش ماه یک بار می‌دادند و حتی پول یک تخم‌مرغ را نداشتم. سال گذشته حقوق‌ها در 22 اسفند پرداخت شد و پاداش معلمان را که منابع مالی برای آن در نظر گرفته نشده بود، با مجوز سران قوا پرداخت کردیم. همچنین حق‌التدریس‌ها را به‌روز پرداخت کردیم و این به دلیل در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش در دولت است. امروز آموزش و پرورش در اولویت اول استان‌ها قرار گرفته است.

وی درباره برنامه‌های دکتر پزشکیان در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: این برنامه‌ها در دو حوزه پیگیری می‌شود: نخست توسعه عدالت آموزشی با محرومیت‌زدایی از فضا از جمله جمع‌آوری مدارس سنگی و کانکسی و با تراکم بالای 35 نفر و پایان پروژه‌های نیمه‌تمام.

وی افزود: محور دوم، توسعه عدالت با محوریت کیفیت است که بر معلم متمرکز می‌شود؛ از جمله توانمندسازی معلمان به دانش و مهارت مورد نیاز با تقویت گروه‌های آموزشی و ایجاد اجتماعات یادگیری معلمان.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید تحول در روش‌های یاددهی و یادگیری ایجاد کنیم، با فعال کردن دانش‌آموزان از طریق روش‌های تدریس معکوس. یعنی شب قبل به بچه‌ها بگوییم چه درسی دارند و آن‌ها را گروه‌بندی کنیم تا فردا در کلاس بیایند و توضیح بدهند. باید چیدمان کلاس‌ها را تغییر دهیم و به دانش‌آموزان در کلاس درس نقش بدهیم. با همین چند کار، کیفیت ارتقا می‌یابد.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر