چگونه گوشیهای میانرده کیفیت بازیهای ایرانی را قربانی میکنند
صنعت بازیسازی موبایلی ایران، با گیمرهایی که بسیاری از آنها به بازیهای موبایلی وابسته هستند با چالشی جدی مواجه است؛ کاهش قدرت خرید مردم برای تهیهی گوشیهای هوشمند با سختافزار قوی.
این محدودیت توسعهی بازیهای باکیفیت را به امری پیچیده تبدیل کرده و گیمرها را از تجربه بازیهایی با سطح پیشرفتهی جهانی محروم ساخته است.
شهریار ازهاریانفر، همبنیانگذار استدیو نردبان اندیشه فردا (آمیرزا)، در گفتوگو با زومیت دربارهی کاهش قدرت خرید کار گوشیهای قدرتمند میگوید: «کاهش قدرت خرید کاربران و در نتیجه، استفاده گستردهتر از گوشیهای میانرده و پایینرده، تأثیر قابلتوجهی بر تصمیمات ما در طراحی و توسعهی بازیهای موبایلی گذاشته است. این شرایط ما را ناگزیر به بازنگری در اولویتهای فنی و طراحی تجربهی کاربری کرده است.»
بر اساس دادههایی که ازهاریانفر در اختیار زومیت قرار داده، در چند وقت اخیر تعداد کاربرانی که روی گوشیهای شیائومی بازی آمیرزا را نصب کردهاند به شدت افزایش پیدا کرده است. او میگوید: «تعداد کاربران شیائومی بهزودی به تعداد کاربران سامسونگ میرسد و تعداد کاربران گوشیهای ضعیفتری از جمله هوآوی و جیپلاس رو به افزایش است.»
گوشیهای میانرده و پایینرده در تجربههای کاربران بازیها محدودیت ایجاد میکنند
ازهاریانفر سقف فنی پایینتر، افزایش حساسیت به بهینهسازی، محدودیت در طراحی تجربه آنلاین، بازنگری در مدلهای درآمدی و ضرورت تست روی دستگاههای ضعیفتر را از مهمترین اثرات استفاده از گوشیهای میانرده و پایین رده میداند.
او دربارهی پایین آوردن سقف فنی بازیها میگوید: «ما ناچار شدیم استفاده از گرافیکهای سنگین، افکتهای GPUمحور، و انیمیشنهای پیچیده را محدود کنیم تا عملکرد بازی روی دستگاههایی با توان سختافزاری پایین حفظ شود. بهینهسازی منابع، کاهش حجم textureها و استفاده از assetهای کمحجم، بخشی از این روند بوده است.»
همبنیانگذار استدیوی تولیدکنندهی بازی آمیرزا دربارهی افزایش حساسیت به بهینهسازی اضافه میکند: «مسائلی نظیر مصرف رم، بار CPU و GPU، و جلوگیری از داغ شدن دستگاه اکنون به عوامل حیاتی برای حفظ کاربران تبدیل شدهاند. تیم توسعه، بخشی از زمان خود را صرف پایش مصرف منابع و تحلیل عملکرد روی گوشیهای مختلف میکند.»