مدیرعامل شنوتو: در جهان امروز قدرت تولیدکنندگان محتوا از رسانهها بیشتر شده است
امروزه، تولیدکنندگان پادکست با کمک انبارهای محتوایی، آثار خود را وارد چرخه انتشار میکنند. به گفته مدیرعامل شنوتو، در جهان امروز قدرت تولیدکنندگان محتوا از رسانهها بیشتر شده است. او تأکید میکند که تقریباً ۹۹ درصد درآمد صنعت موسیقی جهان متعلق به ۱/۵ درصد از خوانندگان دنیاست و این الگو در پادکست هم تکرار میشود.
امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو، در گفتوگو با زومیت توضیح میدهد که در سالهای گذشته قدرت تولیدکنندگان محتوا بیشتر بود؛ اما در جهان امروز جایگاه تولیدکنندگان محتوا از مدیا یا رسانه فراتر رفته است. او درباره سازوکار پادکستها میگوید:
اپل چند سال پیش متوجه شد که بازیگران این حوزه در حال رشد هستند و حتی از رسانهها قدرتمندتر شدهاند. بر همین اساس، ساختار انباری برای پادکستها طراحی کرد تا شرکتهای پخش با استفاده از آن، محتوای تولیدکنندگان را در فروشگاههای مختلف عرضه کنند. این شرکتها معیارهای فروش را به انبار بازمیگردانند و انبار نیز سهم تولیدکننده را پرداخت میکند.- امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو
به گفتهی مددی، شنوتو به دو روش فعالیت میکند: در روش اول، شنوتو بهعنوان انبار مرکزی پادکستهای فارسی، محتوای تولیدکنندگان را در اختیار شرکتهای پخش قرار میدهد. در روش دوم، محتواهای موجود در انبارهای دیگر را در فروشگاه خود عرضه میکند. در این پلتفرم، ۷۰ درصد درآمد حاصل از فروش به تولیدکننده پادکست و ۳۰ درصد آن نیز به شنوتو تعلق میگیرد.
شنوتو، تنها توزیعکننده پادکست خاورمیانه است که در پلتفرم کستباکس (Castbox) حضور دارد. مددی درباره راههای درآمدزایی این شرکت میگوید: «شنوتو دو مدل درآمدی دارد: در مدل اول، برخی پادکستها پولی هستند و کاربر برای شنیدن آنها باید اشتراک تهیه کند. در مدل دوم، پادکست رایگان است و درآمد ازطریق تبلیغات پیشاز پخش کسب میشود. این دو روش در بین رقبای خارجی ما نیز رایج است.»
مدیرعامل شنوتو: تقریباً ۹۹ درصد درآمد صنعت موسیقی جهان متعلق به ۱/۵ درصد از خوانندگان دنیاست و این الگو در پادکست هم تکرار میشود
او در ادامه درباره شیوههای تبلیغات در صنعت پادکست میگوید: «تبلیغات در این حوزه به دو صورت انجام میشود: ۱. اسپانسر شدن که روش رایجتری است؛ ۲. تبلیغات پلتفرمی که درحالحاضر، ما تنها بازیگر آن در ایران هستیم.»
به گفته مددی بخش اسپانسری بازار بزرگی است که فقط ۲ تا ۳ درصد از پادکسترها به آن دسترسی دارند:
تقریباً ۹۹ درصد درآمد صنعت موسیقی جهان متعلق به ۱/۵ درصد از خوانندگان دنیاست و همین الگو در پادکست هم تکرار میشود. این وظیفه پلتفرمهاست که این بازار را توسعه دهند. ما علاوهبر شنوتو، شرکت دیگری هم داریم که در حوزهی محتوا فعالیت میکند و از سال گذشته وارد بازار اسپانسری شده است تا از این طریق برای پادکسترها درآمدزایی کند.- امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو
حدو ۲ درصد از پادکسترهای ایرانی توانستهاند به درآمد چشمگیری برسند. او با اشاره به این موضوع، درباره مدتزمان پادکست مناسب میگوید: «کاربران بهطور میانگین حدود ۲۰ دقیقه از یک پادکست را گوش میدهند. این رقم مستقل از کیفیت محتواست. درمقابل، آمار نشان میدهد نرخ کلیک برای پادکستهای کوتاهتر از ۱۸ دقیقه، کمتر از پادکستهای بلندتر از ۱۸ دقیقه است. این تناقض رفتاری در مخاطب نشان میدهد که پادکستر باید بیشتر بر محتوای منسجم تمرکز کند، نه مدتزمان پادکست.»
شنوتو از چندی پیش بهدنبال جذب سرمایه است تا با استفاده از هوش مصنوعی، بتواند پادکستهای غیرایرانی را به فارسی و برعکس ترجمه کند. مددی دراینباره میگوید: «همچنان بهدنبال جذب سرمایه هستیم؛ ولی واقعیت این است که با پیشرفت هوش مصنوعی هزینههای این کار خیلی کاهش پیدا کرده است. خود ما در این زمینه تحقیق و توسعههایی انجام دادهایم؛ اما اینکه به سطحی رسیده باشد تا بهعنوان محصول به بازار عرضه شود، خیر.»