مدیرعامل شنوتو: حدود ۱۴ هزار عنوان پادکستر فارسی فعال است

مدیرعامل شنوتو: حدود ۱۴ هزار عنوان پادکستر فارسی فعال است
 مدیرعامل شنوتو: حدود ۱۴ هزار عنوان پادکستر فارسی فعال است

شنوتو از سال ۱۳۹۶ فعالیت رسمس خود را به‌عنوان یک پلتفرم ارائه کننده پادکست آغاز کرد و در این مدت توانسته است به نزدیک به یک میلیون کاربر برسد که روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار پخش را انجام می‌دهند. امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو معتقد است که استمرار و بهبود مداوم مهمترین راز موفقیت این پلتفرم است.

ایده اولیه شنوتو در سال ۱۳۹۲ شکل گرفت؛ اما این پلتفرم ارائه کننده پادکست به مدت چهارسال به آزمون و خطا پرداخت تا اینکه در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو در گفت‌وگو با زومیت درباره شکل گیری این پلتفرم می‌گوید:

ما در اوایل دهه ۱۳۹۰ یک شرکت بر پایه فناوری اطلاعات داشتیم که در رسانه‌های صوتی و تصویری هم فعال بود. با افزایش سرعت اینترنت در سال ۱۳۹۲، ایده شنوتو هم شکل گرفت. ما ابتدا چند مقاله صوتی در حوزه مدیریت را روی ساب‌دامنه سایت شرکت بارگذاری کردیم. پس از دریافت بازخورد مثبت، تصمیم گرفتیم برای آن یک سایت مستقل با نام شنوتو راه‌اندازی کنیم.
- امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو

به گفته مددی توسعه شنوتو بسیار آهسته و پیوسته بوده است. او در این باره توضیح می‌دهد: «ما از ابتدا تصویری روشن از شکل نهایی کار نداشتیم، اما روی هیچ‌کدام از ایده‌هایمان تعصب نداشتیم و تصور نمی‌کردیم همه‌چیز را می‌دانیم. همین رویکرد باعث شد شنوتو به حیات خود ادامه دهد. به نظر من استمرار و بهبود مداوم، در شنوتو کار کرد.»

پادکست به‌عنوان یک رسانه عمر زیادی ندارد، اما در همین مدت کوتاه توانسته مخاطبان زیادی جذب کند. مددی معتقد است عواملی مانند استفاده بهینه از اوقات تلف شده و علاقه ذاتی انسان به قصه‌گویی، نقش مهمی در موفقیت پادکست داشته‌اند:

«قصه‌گویی ذهن را درگیر تصویرسازی می‌کند و نوعی وابستگی به صدا و محتوای آن ایجاد می‌شود. پادکست بیشتر برای افرادی است که به دنبال رشد شخصی هستند و نمی‌خواهند فقط یک کار را در لحظه انجام دهند.»

مدیرعامل شنوتو: افراد شنیدن را دوست دارند و این امر در جوامع شرقی بخصوص خاورمیانه پر رنگ‌تر است

او تاکید می‌کند: «در زندگی صنعتی امروز، اغلب افراد هم‌زمان چند کار را انجام می‌دهند. بر اساس پژوهش‌ها، اگر کارها را به‌صورت مجزا انجام دهیم، طول مدت شبانه روز به ۳۳ ساعت می‌رسد. از طرفی دیگر ما به صورت میانگین حدود سه ساعت را صرف محتوای ویدئویی و دو ساعت را صرف محتوای صوتی می‌کنیم و همه این دو ساعت نمی‌توان آن را با موسیقی پوشش داد.»

به گفته او افراد شنیدن را دوست دارند و این امر در جوامع شرقی بخصوص خاورمیانه پر رنگ‌تر است. او دراین باره می‌گوید: «مردم خاورمیانه ارتباط بسیار خوبی با صدا برقرار می‌کنند. اگرچه سبک زندگی و ساختار فکری ایرانی‌ها به غرب نزدیک‌تر است، اما در جوامع عرب‌زبان علاقه به صدا بسیار پررنگ‌تر است.»

مدیرعامل شنوتو: در شنوتو به صورت روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار پخش صورت می‌گیرد

به گفته مددی، شنوتو اکنون حدود ۹۵۰ هزار کاربر ثبت‌نامی دارد و روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند. این میزان به غیر از کاربرانی است که محتواهای شنوتو را از کانل‌های دیگری مانند کست‌باکس (Castbox) دنبال می‌کنند. از طرفی دیگر در شنوتو به صورت روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار پخش صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شنوتو درباره مخاطبان این پلتفرم می‌گوید: «بررسی شرکت‌های تحلیل بازار نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از کاربران ما دارای مدرک دکترا بودند، ۳۰ درصد کارشناسی ارشد، و ۳۷ درصد مدرک کارشناسی دارند. مابقی یا مدارکی بالاتر از دکترا داشتند یا کمتر از کارشناسی. این ترکیب، جامعه مخاطبان ما را شکل می‌دهد.»

طبق صحبت‌های مددی، سرمایه‌گذاری در این پلتفرم توسط مجموعه رهنما، مهدی فیروزان (مدیرعامل و مؤسس شهر کتاب)، و خود او انجام شده و این ترکیب تا امروز تغییر نکرده است.

او درباره تولید کنندگان محتوا نیز می‌گوید که حدود ۱۴ هزار عنوان پادکستر فارسی فعال هستند. در شنوتو روزانه ۱۰ پادکست جدید در شنوتو بارگذاری می‌شود. از این میان، تنها دو پادکست موفق به ادامه فعالیت در بلندمدت می‌شوند.

برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها

از بین اخبار