مدیرعامل میلیگلد: بخشی از بازار سنتی طلا علاقهای به شفافیت ندارد
در پنل دیالوگ که با محوریت بازار طلای دیجیتال برگزار شد فعالین این حوزه تأکید کردند که با شرکت ملی پست به تعاملاتی رسیدهاند تا طلا را به دست همه مشتریان سراسر ایران برسانند. آنها همچنین اذعان داشتند بازار طلای دیجیتال یک بازار شفاف است و بخشی از قسمت سنتی بازار طلای کشور علاقهای به ایجاد این شفافیت ندارد.
مصطفی اکرمی، مدیرعامل پلتفرم «میلی»، در نشست تخصصی بررسی وضعیت پلتفرمهای طلای دیجیتال در پاسخ به زومیت درباره مقاومت بخش سنتی بازار طلا در برابر پلتفرمهای طلای دیجیتال گفت: «در بازاری داریم شفافیت ایجاد میکنیم که خیلی از بازیگرانش علاقهای به شفافیت ندارند.» این جمله، نقطه کانونی نشستی بود که با حضور نمایندگان انجمن فینتک، اتحادیه کسبوکارهای مجازی، اتاق اصناف و مدیران فعال حوزه طلای دیجیتال برگزار شد.
- راهنمای خرید آنلاین طلا آب شده از میلی گلد
- عضو هیئتمدیره و معاون بازاریابی «میلیگلد»: در فضای ملتهب اقتصادی، بهدنبال عدالت اجتماعی هستیم
- میلی گلد از مزایای خرید و فروش طلای آب شده میگوید
اکرمی با اشاره به انتقادهایی که این روزها به پلتفرمهای آنلاین وارد میشود، گفت که در حالی به پلتفرمهایی مانند میلی و سایر بازیگران این حوزه با مجموع کمتر از ۲ تن طلای ذخیرهشده خرده گرفته میشود که در انبارهای بورس کالا بیش از ۲۰ تن طلا موجود است: «طلای آبشده سالهاست در بازار سنتی بدون محدودیت معامله میشود.» او تأکید کرد که نگرانی از شفافشدن گردش طلا در پلتفرمها ریشه در مقاومت سنت در برابر ثبت و رصد دقیق دارد. او در اینباره به زومیت گفت: «من فکر میکنم ما در بازاری مشغول ایجاد شفافیت هستیم که بسیاری از بازیگران آن علاقهای به شفافیت ندارند. «سامانه جامع معاملات طلا» چندین سال است که بهصورت قانونی الزامآور شده و قرار بوده تراکنشهای طلا در آن ثبت شود، اما تنها درصد اندکی از صنف سنتی به این قانون تمکین کردهاند. مواجهه با این سامانه نیز از سوی همان بخش سنتی عمدتاً منفی بوده است. همین وضعیت را پیشتر هم در موضوع «مالیات بر ارزش افزوده» شاهد بودیم؛ قانونی که با تأخیر زیاد و مقاومت گسترده از سوی این صنف پذیرفته شد.»
در همین نشست، علیرضا یعقوبی، رئیس هیئتمدیره انجمن فینتک، به نبود رویکرد مشخص در تنظیمگری اشاره کرد و گفت: «آنچه امروز شاهدش هستیم، بیشتر نظارت پس از دخالت است تا نظارت بر اساس قواعد پایدار.» او تأکید کرد که تحول اساسی در بستر دیجیتال طلا رخ نداده و بیشتر، همان زیرساخت سنتی به شکلی آنلاین بازتعریف شده است، اما با فشارها و سختگیریهایی مواجه است که گویی با پدیدهای کاملاً جدید روبهرو هستیم.
رضا الفتنسب، رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی، نیز با انتقاد از تعلل در اجرای سامانه جامع نظارتی بر پلتفرمهای طلا گفت: «اینکه بازرسی فیزیکی هر ۶۰ روز یکبار برای میلیونها واحد صنفی ممکن نیست، موضوعی پذیرفتهشده است، اما ابزارهای دیجیتال توان انجام این وظیفه را دارند و مشخص نیست چرا از آنها استفاده نمیشود.» او همچنین هشدار داد که نباید اجازه داد تجربههای کنترلمحوری مثل اینماد در بازار حساس طلا تکرار شوند؛ جایی که یک دستور میتواند به قطع سرویس منجر شود.