۳ رام قطار ملی امسال وارد ناوگان قطار شهری تهران می‌شود

۳ رام قطار ملی امسال وارد ناوگان قطار شهری تهران می‌شود
 ۳ رام قطار ملی امسال وارد ناوگان قطار شهری تهران می‌شود

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که امسال ۳ رام قطار ملی وارد ناوگان متروی تهران شود و این پروژه در شهرهای دیگر از جمله اصفهان و مشهد، ادامه پیدا کند.

حسین شکری، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی، در نشست خبری این ستاد گفت: «پروژه‌ی ساخت قطار ملی از سال ۱۳۹۸ با همکاری شهرداری و متروی تهران و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مپنا شکل گرفته بود و الان تست‌های آن به پایان رسیده است. این قطار بیش از ۶۰ هزار کیلومتر مسیر را بین تهران و پرند به صورت موفقیت‌آمیز طی کرده است.»

به گفته‌ی او با توجه به محدودیت‌های مالی، موضوع تولید انبوه قطار ملی عقب افتاده بود اما سال گذشته با همکاری دولت، شهرداری و معاونت‌ علمی قراردادهایی امضا شده و الان شرکت‌های دانش‌بنیانی که در پروژه‌ی اولیه طراحی رام نقش داشتند، تولید ۳ رام قطار را به عهده گرفته‌اند. شکری ابراز امیدواری کرد که امسال با همکاری شهرداری تهران، ۳ رام قطار وارد چرخه‌ی ناوگان شود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی افزود: «در پروژه داخلی‌سازی قطارها پیشرفت ما از ۳۰ درصد به بالای ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده‌ است و نزدیک به ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و خصوصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. اقتصاد خوبی در این حوزه شکل گرفته است.»

به گفته‌ی او قرار است این پروژه در شهرهای دیگر از جمله مشهد و اصفهان ادامه پیدا کند و معاونت علمی آمادگی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید قطارهای بین‌شهری و برقی را نیز دارد.

شکری درباره‌ی همکاری معاونت در ساخت هواپیمای داخلی گفت: «از پروژه‌های سابق معاونت، همکاری در ساخت هواپیمای سیمرغ است. این هواپیما از پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ گرفته شده و قرار است تست‌های پروازی آن تا سال آینده انجام شود. پروژه در اصل مربوط به وزارت دفاع است و معاونت علمی برای گرفتن استاندارد از سازمان هواپیمایی کشور کمک می‌کند.»

به گفته‌ی شکری معاونت علمی از پروژه‌ی ساخت هواپیمای ۷۲ نفره داخلی به عنوان یک پروژه‌ی علمی و پژوهی حمایت می‌کند و هر پیشرفتی که در مسیر آن اتفاق بیفتد، موفقیت حساب می‌شود. او افزود: «موضوع ساخت هواپیما بلند مدت است و ما نمی‌توانیم در بازه‌ی زمانی چندساله در مورد آن صحبت کنیم. هزینه‌ی ساخت هواپیما در رده‌ی مسافری سنگین است و ما نیاز به حمایت بیشتری داریم. علاوه بر این، ما از همکاری‌های بین‌المللی برای پیشبرد این پروژه هم استقبال می‌کنیم.»

او افزود: «پروژه‌ی ساخت ایرباس ۳۲۰ با وجود داشتن زنجیره تأمین و شرکت‌های قطعه‌ساز و سامانه‌ساز، بیش از ۱۰ سال زمان برد. ما باید زمان بدهیم و هزینه کنیم تا در بلند مدت نتیجه بگیریم. اینکه اعلام کنیم تا سال‌های آینده هواپیماهای ۱۰۰ و ۲۰۰ نفره می‌سازیم، ممکن است از واقعیت دور باشد.»

در ادامه‌ی این نشست خبری، شکری اعلام کرد که معاونت علمی در حوزه‌ی فضایی، از ساخت ۳ ماهواره با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان فضایی و پژوهشگاه هوافضا حمایت کرده است.

به باور شکری، کشورهای مختلف و پیشروی دنیا در حوزه‌ی ساخت ماهواره، به سمت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی رفته‌اند و کشورهایی مانند چین و آمریکا که در این حوزه سرآمد هستند، روی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند. او ابراز امیدواری کرد که ایران هم بتواند برای موضوعات غیرنظامی و صلح‌آمیز از ظرفیت این بخش استفاده کند.

شکری درباره‌ی همکاری با شرکت فرودگاه‌های کشور در سال گذشته گفت‌: «ما سال گذشته همکاری‌هایی در حوزه‌ی تولید رادارها داشتیم و امیدواریم تا چند ماه آینده، فرایند تست آن‌ها به اتمام برسد و بتوانیم از ظرفیت پژوهشگاه‌های کشور در این حوزه استفاده کنیم.»

ما از نظر تعداد فرودگاه، رتبه‌ی خوبی در دنیا داریم و با راه‌اندازی تاکسی هوایی می‌توان از این ظرفیت بهره برد

او درباره‌ی پروژه‌ی تاکسی هوایی گفت: «ما کمک می‌کنیم شرکت‌هایی که در ساخت هواپیماهای کوچک فعالیت می‌کنند،‌ حوزه‌ی فعالیت خود را گسترش بدهند و اقتصاد آن‌ها فعال‌تر و پویا‌تر شود. رگولاتور این امر، سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌ها هستند که در این حوزه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند. امیدوارم شرکت‌های دانش‌بنیانی که در ساخت و مونتاژ هواپیماهای کوچک فعالیت می‌کنند، بیشتر شود.»

برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها