به گزارش تجارت نیوز، مسافران کیش ایر که بیبرنامگی و عدم پاسخگویی این ایرلاین به ستوه آمدهاند، حالا باید با شرکت خدمات مسافری فلای تودی دست به گریبان شوند.
فلای تودی که مدعی ارائه خدمت در کلاس جهانی است و خود را تامینکننده امنیت و قدرت مسافران معرفی میکند، نهتنها رفیق قافله جاماندگان پروازهای نجف نیست، بلکه به همدست و شریک کیش ایر شریک کیش ایر برای بازی با اعصاب، برنامهریزی و جیب مسافران تبدیل شده است.
سودجویی 236 میلیون تومانی فلای تودی از پروازهای لغوشده
شرکت هواپیمایی کیش ایر از حدود اوایل ماه جاری برنامه خود برای پروازهای تهران به نجف و مسیر بالعکس اعلام کرد که بر اساس آن قرار بود در روزهای 22 و 24 خرداد این پرواز انجام شود. فلای تودی نیز بهعنوان شرکت خدمات مسافری پای کار آمد تا فروش بلیطهای این پروازها را بر عهده بگیرد. اما پس از اتمام ظرفیت فروش، بهناگاه کیش ایر تنها بلیطهای رفت را لغو کرد و بلیطهای برگشت به قوت خود باقی ماندند.
این اولین اقدام شائبهبرانگیزی بود که انجام شد و مسافران را در بلاتکلیفی فرو برد. در واقع مسافرانی که امکان خروج از تهران را از دست داده بودند، بلیطی در اختیار داشتند که بر اساس آن باید روز 24 خرداد به تهران بازمیگشتند.
گرچه از کیش ایر انتظار میرفت ضمن عذرخواهی از مسافران این پرواز، توضیح درست و فنی درباره علت لغو آن بدهد و بلافاصله پول اخذشده را به حساب آنها برگرداند، اما این شرکت نهتنها چنین اقدامی انجام نداد، بلکه حتی تمام راههای ارتباطی خود را هم روی مشتریان بست. تجارتنیوز در گزارشی با عنوان «نقشه عجیب برای جیب مسافران عتبات عالیات» به توضیح و بررسی کامل این موضوع پرداخت.
انتشار این گزارش، کیش ایر را وادار کرد جوابیهای را در اختیار سازمان هواپیمایی کشور بگذارد که در گزارشی دیگر با عنوان «تکذیبیه پر کذب کیش ایر برای توجیه ناکارآمدی!» ابهامات و توضیحات غیرواقعی کیش ایر مورد واکاوی قرار گرفتند.
فلای تودی نیز در پاسخ به مشتریان دو راه پیش روی آنها میگذاشت؛ پشتیبانی این شرکت یا بلیطهای جایگزینی پیش روی مشتریان میگذاشت که همگی قیمتهای بهمراتب بالاتری داشتند یا بازگشت پول آنها را به 72 ساعت آینده موکول میکرد.
با افزایش اعتراضها و رسانهایشدن موضوع کیش ایر بلیطهای برگشت را هم لغو کرد، اما بازگشت پول به حساب مشتریان چندین روز به طول انجامید.
فلای تودی که وظیفه عودت پول مشتریان را بر عهده داشت، بر خلاف شعارهایی مانند امنیت، قدرت و کلاس جهانی، تصمیم گرفت در این بیدادگاه شریک کیش ایر شود و با ترفندی عجیب سود خود را کسب کند.
آنطور که مسافران این دو پرواز به تجارتنیوز خبر دادهاند، این شرکت باید حدود 28 میلیون و 500 هزار تومان به حساب آنها بازمیگرداند. اما این وجه در چهار مرحله و به شکل خرد انجام گرفت. مسافرانی که پول مستردشده را جمع بسته بودند متوجه اختلاف یک میلیون تومانی این مبلغ با هزینه پرداختی خود شده بودند. طوری که فلای تودی یک میلیون تومان از مجموع پول بلیط رفت و برگشت کسر کرده بود.
با توجه به اینکه هواپیماهای ایرباس ظرفیتی 236 نفری دارند و تمامی بلیطها هم فروش رفته بودند، فلای تودی بدین طریق از هیچ برای خود سود 236 میلیون تومانی تامین کرده بود.
اگر مسافران پیگیر نشوند پول آنها در حساب فلای تودی میماند؟
بر خلاف کیش ایر که پس از تاخت و تازهای خود امکان هر گونه ارتباطگیری را مسدود کرده است، پشتیبانی فلایتودی همچنان پاسخگوی تماسهاست؛ اما این شرکت نیز با ترفندهای خود مشتریان را به پاسخ و نتیجه روشنی نمیرساند.
پشتیبانی این شرکت در پاسخ به کسری پول بازگشتی به حساب مشتریان در ابتدا امکان بروز چنین اتفاقی را صفر دانست؛ اما آنطور که یکی از مشتریان این شرکت به تجارتنیوز خبر داده، کارشناس پشتیبانی، در دو تماس مجزا، برای بررسی موضوع او را هر بار بیش از 10 دقیقه پشت خط نگه داشته و در پایان تماس قطع شده است. اما سرانجام با این مشتری تماس گرفته و اعلام کردهاند که این اختلاف قیمت یک میلیون تومان نیست و 940 هزار تومان است و چنین اتفاقی برای این شرکتها امری طبیعی به حساب میآید!
در این زمینه نیز چندین پرسش مطرح است. ازجمله آنکه چطور کارشناسان این شرکت در ابتدا امکان اختلاف واریزی را صفر دانستهاند، اما پس از اثبات ماجرا آن را امری طبیعی تلقی کردهاند؟
اگر چنین اتفاقی امری طبیعی تلقی میشود، چرا برعکس آن رخ نداده است؟ آیا تا کنون این اختلال در درگاه باعث شده فلای تودی 1000 تومان بیشتر به حساب مشتریان واریز کند؟ آیا مشتریان هم میتوانند حساب خود با این شرکت را در چند مرحله و اختلال درگاه تسویه کنند؟ مشخصا اینها توجیهاتی است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیستند.
نکته دیگر به نوع پاسخگویی مربوط میشود که مشتریان را به قدری پشت خط معطل نگه میدارند که در پایان آنها از دریافت پاسخ روشن ناامید شوند.
همچنین آیا مسئله مبلغ یک میلیون یا 940 هزار تومان است که مرکز پشتیبانی فلای تودی درک خود از موضوع را تا این حد تقلیل داده است؟
مهمترین پرسش این است که آیا مشتریانی هم که متوجه چنین اختلاف قیمتی نشدهاند، مبلغ مورد اختلاف را دریافت کردهاند یا شرکت مذکور پول را در حساب خود نگه داشته است؟ چه بسا مشتریانی هم که با این شرکت تماس گرفتهاند، اگر پیگیر ماجرا نمیشدند اکنون جزو مالباختگان به حساب میآمدند.
درنهایت نیز از دستگاههای ناظر باید پرسید که چه رفتاری با ایرلاینها و شرکتهای خدمات مسافری داشتهاند که تا این حد حق به جانب هستند و با هر ترفندی نهتنها منجر به افزایش نارضایتیها میشوند، بلکه در این شرایط معیشتی به شکلهای مختلف برای جیب آنها نقشه میکشند؟ آیا بهتر نیست دستگاههای دولتی و حاکمیتی ورود جدیتری به این ماجراها داشته باشند؟