صدرنشینی دیزنی با طعم نوستالژی / «لیلو و استیچ» فاتح بی‌رقیب باکس‌آفیس در هفته سوم اکران

صدرنشینی دیزنی با طعم نوستالژی / «لیلو و استیچ» فاتح بی‌رقیب باکس‌آفیس در هفته سوم اکران
 در حالی که تابستان سینمایی امسال با حضور چهره‌های آشنا و فرنچایزهای محبوب داغ‌تر از همیشه دنبال می‌شود، فیلم لایو اکشن «لیلو و استیچ» از کمپانی دیزنی در سومین هفته اکران خود همچنان صدر جدول فروش را حفظ کرده و با اختلاف قابل توجهی، بالاتر از رقبا ایستاده است. در این میان، تازه‌واردهایی چون «بالرین» و قسمت جدید «ماموریت غیرممکن» نیز تلاش دارند سهمی از بازار پررقابت سینمای آمریکا به‌دست آورند. گزارشی تحلیلی از پرفروش‌ترین آثار آخر هفته را بخوانید.

به گزارش تجارت نیوز، در دنیای رنگارنگ سینما که اغلب با دنباله‌سازی‌ها و بازسازی‌ها گره خورده، دیزنی بار دیگر نشان داد که در زنده‌کردن خاطرات و ساختن آثار پول‌ساز، استاد بی‌رقیب است. نسخه لایو اکشن «لیلو و استیچ»، سومین هفته از اکرانش را پشت سر گذاشت و با فروش ۳۲.۵ میلیون دلار در آخر هفته توانست با فاصله‌ای محسوس، همچنان در جایگاه اول جدول باکس‌آفیس بایستد.

اما این فقط نیمی از ماجراست. فروش داخلی این فیلم اکنون به ۳۳۵.۸ میلیون دلار رسیده و در بازارهای بین‌المللی نیز با رقم ۴۳۶.۸ میلیون دلار می‌درخشد. فروش جهانی فیلم، پس از تنها سه هفته، به ۷۷۲.۶ میلیون دلار رسیده؛ رقمی چشم‌گیر که از پتانسیل فوق‌العاده این اثر برای ورود به باشگاه میلیاردی‌ها خبر می‌دهد. واضح است که خاطره مشترک نسل‌های مختلف از این قصه دوست‌داشتنی، در کنار جلوه‌های بصری مدرن و بازی‌های احساسی، راز اصلی این موفقیت بزرگ است.

«بالرین»: ورود پرقدرت اما نه کافی برای صدرنشینی

در رتبه دوم جدول، فیلم مورد انتظار «بالرین» (From the World of John Wick: Ballerina) از دنیای جان ویک با بازی آنا د آرماس، در اولین آخر هفته اکران خود ۲۵ میلیون دلار فروخت. اثری با جاه‌طلبی بالا که سعی دارد قدرت اکشن و رقص را در قالبی تازه ترکیب کند، اما نتوانست تاج پرفروش‌ترین را از سر نوستالژی دیزنی بردارد.

فروش بین‌المللی «بالرین» نیز به ۲۶ میلیون دلار رسید تا در مجموع با ۵۱ میلیون دلار فروش جهانی، شروعی قابل احترام اما نه شگفت‌انگیز را تجربه کرده باشد. زمان نشان خواهد داد که آیا این اثر می‌تواند در هفته‌های آتی مسیر صعودی خود را حفظ کند یا در میان آثار شلوغ تابستان گم خواهد شد.

تام کروز و آخرین مأموریت: «ماموریت غیرممکن» جدید همچنان در میدان

فیلم «مأموریت: غیرممکن – روزشمار نهایی» (Mission: Impossible – Final Reckoning) با حضور ستاره همیشگی‌اش، تام کروز، در سومین هفته از اکرانش ۱۵ میلیون دلار فروش کرد و در جایگاه سوم جدول قرار گرفت. این میزان فروش باعث شد تا رقم کلی فروش داخلی فیلم به ۱۴۹.۲ میلیون دلار برسد، در حالی‌که فروش بین‌المللی آن نیز به ۳۰۱.۶ میلیون دلار بالغ شده است.

جمع فروش جهانی این فیلم اکنون ۴۵۰.۴ میلیون دلار است و با توجه به محبوبیت جهانی این فرنچایز، می‌توان انتظار داشت در هفته‌های آینده نیز شاهد فروش‌های قابل توجهی باشد. این قسمت که شاید آخرین حضور تام کروز در نقش «مأمور ایتن هانت» باشد، با تمرکز بر احساسات و بحران‌های درونی شخصیت، وجه جدیدی از «ماموریت غیرممکن» را عرضه کرده است.

«بچه کاراته‌کا» بازمی‌گردد: نوستالژی اما نه از نوع دیزنی

در جایگاه چهارم، فیلم «بچه کاراته‌کار: افسانه‌ها» (Karate Kid: Legends) که دومین هفته اکران خود را پشت سر گذاشته، ۸.۷ میلیون دلار دیگر به صندوق فروش خود افزوده و مجموع فروش داخلی آن به ۳۵.۴ میلیون دلار رسیده است. در بازارهای جهانی نیز این فیلم ۳۸.۶ میلیون دلار فروخته تا در مجموع با ۷۴ میلیون دلار فروش جهانی، حضوری نسبتاً موفق را تجربه کرده باشد.

اما نقدها و واکنش‌های مختلف نشان می‌دهند که این بازسازی نتوانسته به اندازه نسخه‌های کلاسیک یا حتی سریال «کبرا کای» در جذب مخاطبان موفق عمل کند. به نظر می‌رسد جذابیت این فیلم بیشتر متکی به نام برند است تا نوآوری در داستان‌پردازی.

ترس همچنان می‌فروشد: «مقصد نهایی» و طلسم موفقیت

پنجمین فیلم جدول «مقصد نهایی: خطوط خونی» (Final Destination: Bloodlines) است؛ جدیدترین قسمت از مجموعه ترسناک محبوب که در چهارمین هفته اکران خود ۶.۵ میلیون دلار دیگر فروش داشته و مجموع فروش داخلی خود را به ۱۲۳.۵ میلیون دلار رسانده است. فروش جهانی این فیلم اکنون به ۲۵۷.۲ میلیون دلار رسیده که رقم بسیار قابل توجهی برای یک فیلم ترسناک محسوب می‌شود.

موفقیت این فیلم بار دیگر ثابت می‌کند که ژانر وحشت، اگر به‌درستی بازسازی شود و به خواسته‌های مخاطبان وفادار باشد، می‌تواند یکی از سودآورترین ژانرهای سینمایی باشد. سبک فیلم‌سازی این قسمت به‌روزتر شده، اما همچنان به فرمول اصلی مجموعه وفادار مانده است.

سایر تازه‌واردان و بازماندگان

در ادامه جدول، فیلم‌های تازه‌واردی مانند «طرح فنیقی» (The Phoenician Scheme) با رشد عجیب ۱۰۱۵ درصد در فروش و مبلغ ۶.۲۵ میلیون دلار، و «دن دا دن: چشم بد» (Dan Da Dan: Evil Eye) با افتتاحیه ۳.۰۹ میلیون دلار حضور دارند. این آثار گرچه در رده‌های پایین‌تر قرار دارند، اما پتانسیل رشد قابل توجهی در هفته‌های آینده دارند.

از سوی دیگر، فیلم‌هایی چون «گناهکاران» (Sinners)، «تاندربولتز» (Thunderbolts) و «او را برگردانید» (Bring Her Back) نیز همچنان در جدول باقی مانده‌اند، گرچه با کاهش چشم‌گیر فروش روبه‌رو هستند. به‌ویژه «تاندربولتز» از مارول، که باوجود فروش جهانی ۱۸۶.۵ میلیون دلار، نتوانسته در رقابت با دیگر بلاک‌باسترها بدرخشد.

تابستانی داغ با ترکیب نوستالژی، هیجان و بازسازی

نگاهی به فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های این هفته باکس‌آفیس نشان می‌دهد که ترکیب نوستالژی، بازسازی و فرنچایزهای آشنا همچنان مؤثرترین فرمول در جذب مخاطب است. «لیلو و استیچ» با الهام از گذشته، رکوردها را می‌شکند و در مقابل، آثار تازه‌ای چون «بالرین» تلاش می‌کنند راه خود را در میان بزرگان باز کنند.

اما نکته جالب‌تر شاید این باشد که موفقیت امروز در سینما دیگر صرفاً به جلوه‌های ویژه یا بازیگران ستاره محدود نیست؛ بلکه مخاطبان تشنه داستان‌هایی هستند که هم دل را بلرزاند و هم ذهن را درگیر کند. از روایت کودکی دوست‌داشتنی در هاوایی تا یک مأمور سرسخت در حال خداحافظی با مأموریت‌ها، یا حتی رقصنده‌ای در دنیای خشن جان ویک، همه این داستان‌ها روی پرده آمده‌اند تا تماشاگران را به خود جذب کنند.

باید منتظر ماند و دید که در هفته‌های آینده، آیا این صدرنشینی‌های قدرتمند تداوم خواهند یافت یا موج جدیدی از فیلم‌های تازه‌وارد معادلات جدول باکس‌آفیس را بر هم خواهند زد.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها