به گزارش تجارت نیوز، شرکت شیشه و گاز در اردیبهشت سال ۱۴۰۴ حدود ۳۵ میلیون و ۹۲۲ هزار عدد بطری سبک تولید کرده که نسبت به تعداد ۴۰ میلیون و ۲۳۸ هزار عدد در مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۱۱ درصدی را نشان میدهد. چنین افتی در تولید، بهویژه در ابتدای سال، میتواند نشانهای از ضعف در برنامهریزی عملیاتی باشد.
افت تولید کگاز منجر به کاهش فروش شد
تعداد بطریهای فروختهشده نیز از ۴۳ میلیون و ۵۹۴ هزار عدد در اردیبهشت سال گذشته به ۴۲ میلیون و ۶۲۸ هزار عدد رسیده که افت دو درصدی داشته است.
هرچند ممکن است این کاهش در ظاهر جزئی به نظر برسد، اما در کنار افت تولید، نشاندهنده روندی نزولی در توان عرضه یا تقاضای بازار است.
رشد درآمد اسمی؛ دستاورد تورم، نه توسعه
بررسی گزارش فعالیت ماهانه کگاز نشان میدهد، مجموع درآمد شرکت در اردیبهشت 1404 به ۲۰۲ میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم ۱۵۹ میلیارد تومان در اردیبهشت سال قبل، رشد ۲۷ درصدی داشته است.
اما خلاف ظاهر ماجرا، این افزایش درآمد نه از محل افزایش تولید و فروش، بلکه صرفا به دلیل رشد قیمت محصولات اتفاق افتاده است؛ رشد قیمتی که به واسطه تورم عمومی اقتصاد کشور رقم خورده است. به عبارت دیگر، کگاز به جای توسعه تولید و فروش از تورم سود برده است.
درآمدزایی کگاز با تکیه بر تورم
اگرچه کگاز موفق شده در ظاهر، درآمد خود را نسبت به سال قبل افزایش دهد، اما این دستاورد نهتنها با افت تولید و فروش همراه بوده بلکه ناشی از متغیرهای بیرونی مانند تورم و افزایش نرخ فروش است.
آیا در چنین شرایطی، بنیاد مستضعفان بهعنوان سهامدار عمده شرکت میتواند با بازنگری در سیاستهای تولیدی و مدیریتی کگاز، به سمت اصلاح ساختار و احیای بهرهوری حرکت کند؟
گزارشهای بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.