به گزارش تجارت نیوز، برگزاری نمایشگاههای متعدد در کشور، میتواند از ظرفیتهای مهم در راستای شکوفایی صنایع باشد. صنعت نمایشگاهی در این سالها با مشکلات متعددی روبهرو بوده است و بسیاری از افراد آن را همرده صنایع نمیدانند.
انجمن نمایشگاههای ایران، روز دوشنبه 29 اردیبهشت ماه، نشستی در مورد بررسی راهبردهای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور و تعامل سازنده میان مراکز نمایشگاهی و نهادهای حاکمیتی برگزار کرد و در این نشست به راهکار و چالشهای این صنعت پرداخته شد.
ارزش صنعت نمایشگاهی در ایران نسبت به دنیا نیم درصد است
رحیم جلیلی، رئیس انجمن نمایشگاههای ایران، در ابتدای نشست مشکلات و موانع این صنعت را تشریح و پیشنهاداتی را مطرح کرد.
وی در ابتدای نشست گفت: چالشهای صنعت نمایشگاهی ایران فراوان هستند؛ زیرساختها، تاسیسات، سالنها، انحصارطلبی و تصدیگری دولت در مدیریت و سازماندهی امور نمایشگاهی، تنش روابط سیاسی، نبود ثبات اقتصادی، نبود توجه به صنعت بودن فعالیتهای نمایشگاهی و ناکارآمدی قوانین و آسیبززا بودن برخی از رویههای موجود از جمله چالشهای این صنعت هستند.
به گفته او، ارزش صنعت نمایشگاهی در ایران نسبت به دنیا نیم درصد است. سهم حجمی ایران از مراکز نمایشگاهی جهان حدود دو درصد است. اگر فاصله موجود میان سهم حجمی و مالی ایران از صنعت نمایشگاهی به درستی مدیریت شود، ظرفیت بالایی برای درآمدزایی و اشتغالزایی در کشور فراهم میکند.
وی در ادامه تحلیل مراکز نمایشگاهی استانی با محور توسعه تجارت خارجی، حمایت از برگزاری نمایشگاههای صادراتگرا با حضور تجار و بازرگانان خارجی، مذاکرات دیپلماتیک و معرفی نمایشگاهها بهعنوان محور اصلی صنعت نمایشگاهی کشور را از اقدامات راهبردی برای این صنعت برشمرد.
از دیگر اقدامات راهبردی برای توسعه صنعت نمایشگاهی، جلوگیری از موازیکاری بهویژه در نهادهای دولتی در خصوص صنعت نمایشگاهی است. فقط سازمان توسعه تجارت نماینده دولت در صنعت نمایشگاهی کشور است.
وی همچنین از ایجاد بستر مناسب برای توسعه زیرساختهای نمایشگاهی کشور از طریق ورود به بورس و مشوقهای صادراتی سخن گفت و خواستار واگذاری کامل مدیریت مراکز نمایشگاهی استانی به بخش خصوصی و تشکلها شد.
لازم به ذکر است که یکی از مهمترین مطالبات صنعت نمایشگاهی کشور، آن است که این بخش بهعنوان صنعت شناخته شود و در آییننامهها و مقررات این بخش نیز ذیل صنعت تعریف گردد. همچنین یکی دیگر از خواستههای مهم، اصلاح فرآیند صدور مجوزها بهمنظور تسهیل و تسریع فعالیتهاست.
راهبرد دولت حمایت از بخش خصوصی است
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، روز دوشنبه 29 اردیبهشت در نشست بررسی راهبردها و توسعه صنعت نمایشگاهی کشور در اتاق بازرگانی ایران گفت: صنعت نمایشگاهی مکمل تولید و خدمات است. صنعت نمایشگاهی از صنایع پیشرو و روبهرشد در دنیاست. این صنعت در راستای افزایش وجه بینالمللی کشورها بسیار اثرگذار است.
وی ادامه داد: وقتی بسیاری از امور و فعالیتها از جمله ورزش، گردشگری و غیره در دنیا به صنعت بدل شده است، صنعت نمایشگاهی نیز باید گسترش یابد و نقش خود را در رشد اقتصادی ایفا کند.
مهاجرانی توضیح داد: در این میان، انجمنها نقش اساسی ایفا میکنند. انجمنها در دنیا به استانداردسازی کمک میکنند. انجمنها تنها مطالبهگری صنفی نمیکنند و با دیگر انجمنها نیز تعامل دارند و در این میان استانداردگذاری انجام میشود. انجمنها بازوی اجتماعی دولت و سازمان توسعه تجارت هستند.
به گفته او، مردمیسازی و اجتماعیسازی از طریق انجمنها صورت میگیرد. باید صنعت نمایشگاهی در رده صنایع شناخته شود چراکه اشتغالزایی بالایی هم دارد. در این زمینه راهبرد دولت، حمایت از بخش خصوصی است و این بخش شریک راهبردی دولت بهشمار میرود.
وی ادامه داد» رویکرد وزیر صمت نیز تعامل با بخش خصوصی است و در این زمینه باید گفتوگو و در مورد جزئیات بحث کرد. سازمان برنامه و بودجه در زمینه آمایش و فرصتهای موجود میتواند کمککننده بخش خصوصی باشد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای مهم صنعت نمایشگاهی، بازاریابی و کمک به رفع مشکل نیروی کار ماهر است. ارتباط این صنعت با دانشگاه، میتواند به عنوان بازوی مشورتی نیز کار کند.
مهاجرانی افزود: برگزاری نمایشگاههای چند ساله نیازمند ایجاد زیرساختهایی است، اما اکنون ضعفهایی در این زمینه وجود دارد و بیم آن میرود که مشکلاتی در این مسیر وجود داشته باشد.
سخنگوی دولت به موضوع ناترازی انرژی و قطع برق و تاثیر آن بر صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: طرح تثبیت قیمته، محدودیت سرمایهگذاری، تحریم و گسترش مصرف، زمینهساز وضعیت کنونی شده و باید با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برای تامین انرژی تلاش کرد چراکه ایران ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی را دارد.
۱۵ تا ۲۰ درصد از مجوزهای صادره در سازمان توسعه تجارت محقق شدند
امیر روشنبخش، معاون سازمان توسعه تجارت ایران، در ادامه نشست ضمن شنیدن انتقادات و پیشنهادات فعالان صنعت نمایشگاهی کشور عنوان کرد: صنعت نمایشگاهی همانند سایر صنوف کشور نیازمند تشکیل انجمن یا تشکلی مستقل برای استیفای حقوق صنفی فعالان این حوزه است. این تشکل میتواند نقش موثری در تصمیمسازیهای کلان ایفا کند.
به گفته او، ایجاد یک سازوکار منظم برای برقراری ارتباط موثر و برنامهریزیشده میان انجمن نمایشگاهی و سازمان توسعه تجارت ضروری است. به این منظور، زمان مشخصی برای بررسی و حل مسائل این صنعت در سازمان توسعه تجارت اختصاص داده میشود.
وی ادامه داد: تشکل نمایشگاهی باید از ظرفیت قانونی خود برای ارسال مکاتبات رسمی، ارائه پیشنهادات و پیگیری درخواستها از طریق سازمان توسعه تجارت استفاده نمایند.
او ضمن اشاره به محدودیت در اتکا به مشوقها عنوان کرد: با توجه به اینکه تنها ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد از مجوزهای صادره در سازمان توسعه تجارت به مرحله اجرا میرسند، اتکا کامل به مشوقها و حمایتهای مالی برای توسعه این صنعت امکانپذیر نیست. بنابراین، نمیتوان برنامهریزی پایداری تنها بر مبنای دریافت این مشوقها انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاههایی که فاقد دستاورد مشخص یا متناسب با ظرفیتهای منطقهای و ملی نیستند، باید مورد بازنگری قرار گیرند. صنعت نمایشگاهی باید بهسمت کیفیتگرایی و اثربخشی هدایت شود و از برگزاری نمایشگاههای کماثر و فاقد ارزش افزوده جلوگیری شود.
درنهایت با توجه به اظهارات متعدد فعالان نمایشگاهی، به تغییرات اجتماعی و نیاز به بهرهگیری از ظرفیتهای جمعی برای حل چالشها و همچنین، بر اهمیت ساختار سازمانی مناسب و نقش انجمنهای تخصصی در توسعه صنعت تأکید شد، چرا که این ساختارها میتوانند سیاستگذاریهای موثرتری ارائه دهند.
برای مطالعه بیشتر گزارش نمایش فرصتهای صادراتی یا سرپوشی روی تحریمها و انزوای جهانی؟ را در تجارتنیوز بخوانید.