سرمایه‌گذاری در بخش ریلی شتاب گرفت

 سرمایه‌گذاری در بخش ریلی شتاب گرفت
  معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به تکالیف قانونی واگذاری بخش‌هایی از صنعت ریلی به بخش خصوصی، از تحرک تازه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه در حوزه باری خبر داد.

نورالله بیرانوند معاون تامین و سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌اظهار کرد:‌ بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 به‌صورت مشخص تعیین شده که چه بخش‌هایی از راه‌آهن باید به بخش خصوصی واگذار شود و در کجاها همچنان حاکمیت و دولت مسئولیت دارند. به‌طور کلی، حوزه ناوگان یعنی اپراتوری ریلی در بخش‌های باری و مسافری به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده؛ البته بخشی از آن تاکنون محقق شده و بخش دیگر نیز در آینده انجام خواهد شد.

بیرانوند افزود: در زمان حاضر حدود 40 درصد از تأمین لکوموتیو در کشور بر عهده بخش خصوصی است. ما نیز برای تشویق سرمایه‌گذاران، سیاست‌های حمایتی درنظر گرفته‌ایم. خوشبختانه در زمینه تأمین انواع واگن‌های باری، هیچ مشکلی وجود ندارد و با توجه به مشوق‌هایی که ایجاد شده، تقاضا برای سرمایه‌گذاری همچنان در این بخش بالاست.

چشم‌انداز روشن واگن‌های باری

معاون راه‌آهن با بیان اینکه اقتصاد واگن‌های باری نیازمند حمایت بیشتری است، تصریح کرد:سرمایه‌گذاران در این حوزه با نگاه بلندمدت وارد می‌شوند. ما نیز با فعال‌سازی ماده 12 و ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری از این رویکرد حمایت می‌کنیم. در همین زمینه، حدود 3 ماه پیش تفاهم‌نامه‌هایی برای تولید 650 دستگاه واگن و 600 دستگاه واگن مخزن‌دار امضا شد که اجرا آن آغاز شده است.

بیرانوند با اشاره به وضعیت واگن‌های مسافری اظهار کرد: متاسفانه این بخش طی سال‌های گذشته چندان مورد استقبال بخش خصوصی قرار نگرفته است. یکی از دلایل اصلی آن، مسئه قیمت بلیت‌های مسافری و نوسانات نرخ ارز است که باعث شده اقتصاد این حوزه برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد.

وی افزود: برای حل این مشکل، دو اقدام اساسی انجام دادیم؛ اول ارائه مشوق‌هایی نظیر حذف حق دسترسی و پرداخت یارانه سود تسهیلات بر اساس ماده 12. دوم نیز اولویت‌دهی به بخش مسافری در چارچوب تبصره 18 و وام‌های ترجیحی. نتیجه این اقدامات، استقبال جدید شرکت‌های بخش خصوصی بوده است. ان‌شاءالله طی یک ماه آینده، مراسمی برای امضای قراردادهای جدید تولید واگن مسافری خواهیم داشت. یکی از این قراردادها 1500 میلیارد تومان ارزش دارد.

به گفته این مقام مسئول، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه لکوموتیو بالاست و راه‌آهن در این زمینه نیز بر بخش خصوصی تکیه دارد. بیرانوند گفت: شاید بیشترین تقاضای سرمایه‌گذاری در حوزه لکوموتیو باشد. تا پایان سال، مراسم امضای یکی دو قرارداد جدید خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در زمینه زیرساخت‌ها، شرایط پیچیده‌تری وجود دارد. چون به‌دلیل پایین بودن نرخ حق دسترسی، جذابیت اقتصادی برای بخش خصوصی کمتر است. البته در سال گذشته، قرارداد احداث خط سیرجان – کرمان با بخش خصوصی تنفیذ شد و در حال اجراست. همچنین در حال رایزنی با شرکت‌های معدنی و صنعتی برای توسعه مشارکت‌ها در این بخش هستیم.

مراکز لجستیکی مکمل بنادر هستند

معاون راه‌آهن با اشاره به اهمیت مراکز لجستیکی، گفت: خوشبختانه در بندر خشک آپرین، مهم‌ترین و پررونق‌ترین مرکز لجستیکی کشور فعال است. فرآیند سرمایه‌گذاری در این مراکز را تسهیل کرده‌ایم، زمین با شرایط مناسب واگذار می‌شود و آمادگی داریم با اپراتورها برای راه‌اندازی سرویس‌های حمل‌ونقل باری ویژه همکاری کنیم.

بیرانوند با تاکید بر نقش محوری لجستیک ریلی، افزود: این مراکز باید نقش مکمل بنادر آبی کشور را ایفا کنند و راه‌آهن نیز با رویکرد ترانزیت ریل‌ پایه در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است.

وی اضافه کرد:‌ توسعه مراکز لجستیک به‌ویژه مرکز آپرین را با رویکرد جذب سرمایه‌گذار خارجی و فعالان بین‌المللی در دستور کار داریم. اولویت ما این است که کسانی وارد این عرصه شوند که توان و تخصص لازم برای نقش‌آفرینی در حمل‌ونقل بین‌المللی را داشته باشند.

وی با اشاره به حضور اپراتورها و سرمایه‌گذاران منطقه‌ای افزود: در زمان حاضر برخی متقاضیان از کشورهای همسایه به‌ویژه امارات وارد مذاکره با ما شده‌اند و مذاکراتی هم با سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر در جریان است.

وی با بیان این‌که در مجموع با سازوکارهایی که پیش‌بینی کرده‌ایم به دنبال رونق تمام مراکز لجستیک هستیم،‌ یادآور شد:‌ برخی از این مراکز به‌صورت کاملا خصوصی فعالیت می‌کنند و از این مدل نیز استقبال می‌کنیم. بسته به مکان، تقاضا و استقبال سرمایه‌گذاران، امکان حرکت به سمت مراکز لجستیک تمام‌خصوصی هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: وظیفه ما در راه‌آهن، بسترسازی و کمک به توسعه زیرساخت‌هاست. اما توسعه ترمینال‌های تجاری و ایجاد سرویس‌های حمل‌ونقلی برعهده بخش خصوصی است. با رونقی که هدف‌گذاری کرده‌ایم و با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال دانش فنی، امیدواریم شاهد موج جدیدی از توسعه بنادر خشک و مراکز لجستیکی کشور با محوریت حمل‌ونقل ریلی باشیم.

انتهای پیام/

خبرهای مهم اقتصادی و تحلیل بازار در خوشه خبر

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها