امام خمینی(ره) معمار گفتمان جهانی مقابله با استکبار

 امام خمینی(ره) معمار گفتمان جهانی مقابله با استکبار
  امام خمینی(ره) با اتکا به آموزه‌های قرآنی و سیره اهل‌بیت(ع)، گفتمانی نوین و ریشه‌دار در مقابله با استکبار جهانی بنیان نهاد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، امام خمینی(ره) بی‌تردید یکی از چهره‌های برجسته و اثرگذار تاریخ معاصر به‌شمار می‌آید؛ رهبری که با اتکا به آموزه‌های اصیل اسلامی و نگاه دقیق و ژرف به تحولات جهانی، توانست مسیری نو را در برابر ملت‌ها بگشاید.

امام راحل با تلفیق دین، عقلانیت و تجربه تاریخی، گفتمانی را پایه‌گذاری کرد که نه‌فقط نظام سیاسی ایران را دگرگون کرد، بلکه مرزهای جغرافیایی را درنوردید و صدای مظلومان را در گوش جهان طنین‌انداز ساخت.

شخصیت امام(ره) ترکیبی بی‌همتا از دانش گسترده، صراحت در کلام، شهامت در ایستادگی در برابر ظلم، و ایمان راسخ به سنت‌های الهی بود. امام راحل با احاطه‌ای کم‌نظیر بر فقه، فلسفه، عرفان و تاریخ، نگاهی به جامعه ارائه داد که در آن، عدالت، کرامت انسان، و پایبندی به حق، ارکان اصلی حرکت اجتماعی و سیاسی بودند. این نگاه، درست در نقطه مقابل الگوهای لیبرالیستی و سلطه‌محور غرب قرار داشت.

یکی از مفاهیم کلیدی در اندیشه امام خمینی، مفهوم «استکبار» بود؛ مفهومی که ایشان صرفاً از زاویه سیاسی به آن نمی‌نگریست، بلکه ریشه‌های آن را در متون دینی، به‌ویژه قرآن کریم، جست‌وجو می‌کرد. تعبیر معروف «شیطان بزرگ» که ایشان درباره آمریکا به کار برد، صرفاً یک شعار نبود، بلکه بر پایه شناخت دقیق از رفتارهای سلطه‌طلبانه و تلاش برای تسلط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قدرت‌های بزرگ بر ملت‌ها شکل گرفته بود.

از دید امام(ره)، مبارزه با استکبار نه فقط یک وظیفه ملی، بلکه مسئولیتی انسانی، اخلاقی و دینی بود. ایشان این نبرد را مصداقی از نبرد دیرینه حق و باطل می‌دانست؛ نزاعی همیشگی میان عقلانیت و جهل، و میان فطرت پاک انسانی و وسوسه‌های شیطانی. این باور، به‌ویژه در سخنان و توصیه‌های ایشان به نسل جوان و مسئولان آینده انقلاب به‌روشنی دیده می‌شود.

یکی از ابعاد متمایز در اندیشه و عملکرد امام(ره)، نگاه فراملی و جهان‌وطنی به ظلم و مظلوم بود. انقلاب اسلامی برای ایشان محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نبود، بلکه صدای عدالت‌خواهی برای تمام ملت‌های تحت ستم بود. حمایت از ملت‌هایی چون فلسطین، لبنان و سایر مظلومان جهان، بخشی جدایی‌ناپذیر از راهبرد امام(ره) بود و شعارهایی چون «راه قدس از کربلا می‌گذرد» حامل پیامی عمیق و تاریخی برای همه ملت‌های آزاده بود.

امام خمینی (ره) به درستی فرمودند که استکبار یک شیطان بزرگ است

حسن صمدزاده، مدرس حوزه و مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم که درباره اندیشه سیاسی ـ اجتماعی بنیانگذار جمهوری اسلامی انجام شد، گفت: امام خمینی(ره) اوج هدف شوم استکبار که همان هدف شیطان است را ترسیم کرد و افق استکبار را با یک شعار و یک گفتمان به ما نشان داد که هر زمان از استکبار یاد شد بدانیم استکبار که در رأس آن آمریکاست، یک شیطان بزرگ است، شیطان بزرگ به معنایی که در قرآن هم آمده و این یعنی؛ شیطان دشمن ماست و استکبار دشمن خونی ماست و هیچ وقت نمی‌تواند به نفع و برای ما فکر کند.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه چهارمحال و بختیاری افزود: معنای استکبار یعنی کسی که می‌خواهد ملت‌ها را در سیطره خودش بگیرد و ملت‌ها و حکومت‌ها تحت اختیار او باشد و طبق میل او عمل کنند، امام خمینی(ره) این را به خوبی نشان داد.

وی افزود: امام از همان سال 1342 که لایحه کاپیتولاسیون که نشانه بارز یک انسان مستکبر است و می‌گوید که من هر کاری کنم نمی‌توانید از من بازخواست کنید، شروع به تبیین بحث استکبار کرد. وقتی مسایل دیگر مثل معیشت مردم و ارتباط با اسراییل پیش می‌آمد هم جملاتی را فرمود و ‌گفت؛ من ناراحت شدم وقتی شاه به آمریکا رفت و کارتر از بالا به پایین به شاه نگاه می‌کرد، من شرم‌زده می‌شدم که شاه در برابر آنها خار و ذلیل است.

ترسیم درست استکبار در نگاه امام(ره)

صمدزاده در ادامه گفت: امام خمینی(ره) مانند مقام معظم رهبری روی موضوع عدم اعتماد به استکبار بسیار مانور می‌داد. امام راحل(ره) با تکیه به مبانی قرآن و سیره اهل بیت(ع) استکبار را تعریف می‌کرد و در اوج مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار می‌فرمود؛ اینجا خدا به کمک شما می‌آید. مثل واقعه طبس و آزادسازی خرمشهر که دست خدا در این وقایع دیده می‌شد. اما امام می‌فرمودکه مقاومت شما بود که لطف و عنایت خدا را جلب و کار را تمام کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) مقابله با استکبار و نوع مقابله با آن و هم خود مسأله استکبار را به خوبی برای ما ترسیم کرد و افرادی که با این موضوع ارتباط دارند مطلب را به‌خوبی درک کردند.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه چهارمحال و بختیاری افزود: امام خمینی(ره) تقابل ملت ما و استکبار را تقابل عقل و جهل می‌دانست و استکبار را لشکر جهل و طرفداران حق را لشکر عقل معرفی می‌کرد و مبنای ایشان در بحث استکبار مبنای حق و باطل بود. کسانی البته استکبارستیزی کردند؛ مانند قیام‌هایی که در هندوستان و روسیه رخ داد که ماهیت ضد استکباری داشت ولی چون مبانی آن قیام‌ها درست ترسیم نشده بود، موفق نبود و فقط برای ایجاد رفاه در زندگی انجام شدند؛ ولی آنچه امام برای ما ترسیم کرد این بود که حق و باطل وجود دارد و حق باید روبه‌روی باطل بایستد و حق بر همه جهان تسلط پیدا کند و باطل را از بین ببرد.

وی ادامه داد: قیام امام خمینی(ره) با قضیه حق و باطل در ارتباط است و دل‌ها هم حق‌پذیرند و فطرت‌های پاک با حق همراهند. امام نهضت خود را براساس مدیریت دل‌ها و رهبری دل‌ها به پیروزی رساند و دل‌ها حق را پذیرفتند.

رویکردنهضت امام خمینی(ره)؛ طرفداری از مظلومان و دشمنی با مستکبران

صمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: نهضت و انقلاب امام خمینی(ره) و رویکرد ضد استکباری ایشان رویکردی متفاوت بود که تفاوت خود را در دنیا نشان داد و با دست ‌خالی و بدون اسلحه و تشکیلات خاص حزبی، قیامی را انجام داد که منجر به پیروزی شد. این قیام بسیار متفاوت بود و رویکردی که داشت، طرفداری از مظلومان سراسر جهان و دشمنی با مستکبران جهان بود.

وی با تأکید بر اینکه جسارت و جرأتی که نظام ولایت فقیه در مقابل استکبار دارد هیچ کشور و نظامی ندارد، گفت: کشورها معمولاً بر اساس منفعت‌های ملی ارتباط می‌گیرند و با یکدیگر تعامل دارند؛ ولی انقلاب اسلامی منفعت کل مردم جهان و مستضعفین جهان را می‌خواهد. برای نمونه یکی از شعارهای امام، جنگ جنگ تا پیروزی حق بر باطل و رفع کامل فتنه بود و نمی‌گفت فقط ایران.

مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: آمال امام راحل در شعار رزمندگان اسلام گفته می‌شد که راه قدس از کربلا می‌گذرد. این شعار همه جهان و دل‌های حق‌جو در فلسطین و لبنان و ملت‌های دیگر را به این واداشت که یک حقیقتی در این رویکرد و نگرش ضد استکباری دینی وجود دارد و حقیقت این است.

وی در پایان گفت: رویکرد امام خمینی(ره) در قبال استکبار و جنبش ضد استکباری او برای کشورهای دیگر الگو شد و آن را ادامه دادند.

انتهای پیام/7540

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها