دیجیتال‌سازی حمل و نقل مهم‌ترین پیام نشست اکو در تهران

 دیجیتال‌سازی حمل و نقل مهم‌ترین پیام نشست اکو در تهران
  دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو با بیان اینکه دیجیتال سازی به عنوان پیامی از نشست وزرای حمل و نقل اکو مخابره شد،گفت: اگر کشورها نتوانند تامین مالی را انجام دهند باید مشارکت صورت بگیرد و بانک اکو می‌تواند در این مسیر مداخله کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اسد مجیدخان دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در سیزدهمین نشست وزرای حمل و نقل عضو اکو گفت: برگزاری این جلسه را بسیار زود اعلام کردیم. این موضوع سبب شد تا اقدامات آن به خوبی انجام شود و بیانیه آن را تهیه کنیم. نشست بعدی در قزاقستان برگزار می‌شود و لازم است این فرآیند تکرار شود. تجارت و میزان حجم بار بین کشورها در حال رشد است.

وی افزود: همچنین دیجیتال سازی به عنوان پیامی از جلسه مخابره شد. جهانی سازی تی تی اف ای موضوعی است که مورد تاکید قرار گرفت.

دبیرکل سازمان اکو با اشاره به اینکه موجب خوشحالی بود که بتوانیم سخنرانی رئیس بانک توسعه اکو را بشنویم، گفت: اگر کشورها نتوانند تامین مالی را انجام دهند باید مشارکت صورت بگیرد و بانک اکو می‌تواند در این مسیر مداخله کند. از جمهوری اسلامی ایران بابت ترتیبات برگزاری این جلسه تشکر می‌کنیم.

در ادامه سیزدهمین نشست وزرای حمل و نقل عضو اکو، وزرای حمل و نقل و رئسای آژانس‌های حمل و نقل کشورهای عضو اکو در این نشست به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

رشد 75 درصدی ترانزیت کریدور شمال جنوب در قزاقستان

مرات پارابایوف وزیر حمل و نقل قزاقستان در سیزدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو گفت: در چهار ماه اول 2025 حجم بار کریدور شمال جنوب 75 درصد رشد داشته است. نقشه راه توسعه نیز در آکاتو انجام شد. همچنین سازمان‌های راه‌آهن روسیه، ترکمنستان و قزاقستان بر روی یک اپراتور لجستیکی مشترک کار می‌کنند.

اتصال کریدور سیپک به مرز ایران و افغانستان

عبدالعلیم خان وزیر ارتباطات و راه پاکستان در این نشست با بیان اینکه حمل و نقل فقط جابه‌جایی کالا و افراد نیست، گفت: این مسئله ابزاری برای نزدیکی کشورها نیز هست. پاکستان اهمیت زیادی برای همکاری تاریخی خود با کشورها اکو قائل است. در 2017 نشست در پاکستان برگزار شد و پاکستان همچنان متعهد به توسعه کریدورهای حمل و نقل است. در حوزه زیرساخت‌های جاده ای پاکستان اقدامات زیادی در راستای کریدور سیپک برداشته است. ما این کریدور را به مرز افغانستان و ایران متصل کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در حال هوشمندسازی کردورهای خود هستیم. موقعیت ژئواستراتژیک پاکستان سبب توجه ویژه به حوزه ریلی شده است. پاکستان آماده امضای توافق نامه بین دولت‌ها است و همچنین مشتاق احیای کریدور آی‌تی‌آی با ایران و ترکیه است. در بندر گوادر 100 هکتار زمین برای ترانزیت بار کشورهای محصور در خشکی ایجاد شده است.

از 14 آگوست پاکستان ویزای پیش از ورود را برای 126 کشور اجرایی کرده است و تا کنون 20 هزار ویزا صادر شده است. این موضوع نشان دهنده تعهد ما در باز بودن مرزها است. هنوز ظرفیت‌های بالقوه زیادی بین کشورهای اکو وجود دارد. برای استفاده از این ظرفیت‌ها لازم است تا توافق نامه توسعه ترانزیت، ساده‌سازی و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی و ترویج سیستم های حمل و نقل پایدار صورت بگیرد.

تاکید نماینده ترکمنستان بر توسعه شاخه شرقی کریدور شمال جنوب

محمدخان چاکی‌ف مدیر کل آژانس حمل و نقل ترکمنستان نیز در نشست سیزدهم وزرای حمل و نقل اکو گفت: امروزه اکو ساختاری قابل اطمینان دارد و در سال های گذشته توافقات زیادی انجام شده است. ترکمنستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، جایگاه مهمی در زنجیره تامین کالا دارد. ایجاد زیرساخت در حوزه لوجستیک از اولویت های دولت ما است. ما همواره در حال توسعه دیپلماسی حمل و نقل خود هستیم. با کشورهای منطقه با هدف توسعه تجارت و تجارت الکترونیک همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش‌های کشورهای عضو، کریدور تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه فعال است. ایجاد کریدور ریلی در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. مسیر آلماتی، بندرعباس و ترکیه نیز از مسیرهای مهم کریدور شمال جنوب است. لاپیس لازولی کریدور دیگری است که افغانستان را به روسیه و اروپا متصل می‌کند که اهمیت بالایی دارد. ضرورت متنوع سازی مسیرهای بین شبه قاره هند، روسیه و سایر مسیرهای تامین کالا بیش از پیش احساس می‌شود. توسعه شاخه شرقی کردور شمال جنوب و ایجاد یک زیرساخت مدرن پیشرفته بسیار در این مسیر مهم است.

رشد 1.5 میلیون تنی حجم ترانزیت ازبکستان با اقدامات توسعه‌ای

الهام محکم اف وزیر حمل و نقل ازبکستان با بیان اینکه نتیجه جلسه امروز ما باید به بهبود وضعیت کریدورها و رشد دیجیتالی سازی لجستیک کمک کند،گفت: کشورهای اکو ساختار منطقه‌ای بزرگ با پتانسیل بالا هستند. مهم است که کشورهای ما بتوانند به صورت یکپارچه کارکنند و تصمیمات یکپارچه بگیرند. با ابتکار رئیس جمهور ازبکستان اولین سنگ بنا برای اتصال راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان انجام شده است. این راه آهن ما را به اوراسیا متصل می‌کند.

وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده شاهد 1.5 میلیون تن رشد ترانزیت هستیم. امروز تصور حمل و نقل بدون دیجیتالی سازی ممکن نیست. اسناد ما از سال 2022 دیجیتالی است. مطمئن هستم همکاران از قزاقستان و ترکیه این موضوع را تایید می‌کنند که آغاز استفاده از این ابزار در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

برنامه ترکیه برای اتصال کریدور ریلی آی تی آی به اروپا

نماینده کشور ترکیه در سیزدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو در تهران با بیان اینکه لازم است که همکاری ها در زمینه امنیت جاده را بازنگری و پارکینگ های مورد نیاز برای کامیون‌های ترانزیتی را ایجاد کنیم، گفت: مسیر مقرون بصرفه خزر نیز برای تحقق اهداف توسعه ترانزیت مهم است. مسیر ریلی آی‌تی‌آی یک نمونه موفق است که می‌تواند به اروپا متصل شود. اهمیت ویژه ای برای حمل و نقل ریلی قائل هستیم و هدف ما توسعه سهم ریل از 4 درصد به 11 درصد و تا سال 2050 به 22 درصد است. 22 میلیارد دلار از سال 2022 در زیر ساخت های حمل و نقل هزینه شده و بیشترین سهم را به ریل خواهیم داد.

وی ادامه داد: همانطور که همکاری منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، باید سیاست‌های بسته را تغییر دهیم. کشورها حق دارند قوانین خود را داشته باشند اما اگر در نظر بگیریم که زمان مهم‌ترین مولفه است، نمی‌توان دیجیتالی سازی و یکپارچه سازی نادیده بگیریم. ترکیه آماده است تا تجربیات خود در این زمینه را به اشتراک بگذارد. امیدوار هستیم این نشست بتواند به همکاری‌های بیشتر کمک کند تا کشورهای ما بتوانند به سطح مطلوب حمل و نقل برسند.

سه برابر شدن حجم ترانزیت آذربایجان در بازه سه ساله

نماینده آذربایجان نیز از طرف وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان از دولت ایران برای برگزاریی این نشست تشکر کرد و در ادامه گفت: دولت آذربایجان نشان داده است که برپایه مدرن سازی عمیق زیرساخت‌ها بنا شده و به دنبال توسعه زیرساخت‌ها است. بازسازی بزرگراه ها، تقویت فرودگاه‌ها، بنادر و راه آهن فراتر از نیاز کشور طراحی شده است. این موارد سبب شده تا حجم ترانزیت به طور جدی گسترش پیدا کند.

در سال 2024 مجموعه حمل ترانزیت به 14.6 میلیون تن رسیده که سه برابر سال 2021 است. آذربایجان پروژه‌های مهمی در حال اجرا دارد. در کریدور میانی یکی از پرتقاضا ترین کریدورها شرق به غرب است. در پنج سال گذشته آذربایجان در مناطق آزاد شده و قره باغ بازسازی زیر ساخت‌ها را انجام داده است. ترکیه فعالانه در توسعه کریدورهای بخش خود مشارکت دارد که اجرای آنها ترانزیت را 10 میلیون تن افزایش می‌دهد.

آذربایجان در ترانزیت از اروپا به آسیا نقش مهمی دارد. برای تحقق اتصال کامل راه آهن شمال جنوب لازم است تا خط راه آهن رشت آستارا کامل شود. در حال اجرای سیستم ای پرمیت به منظور دیجیتالی سازی هستیم. پلتفرمی که در مورد آن صحبت می‌کنیم شفافیت کامل را در طول مسیر ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها