نسل جدید موسیقیدانان به زودی صحنه را تسخیر میکنند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فرهنگ حکیمینژاد نوازنده پیانو و آهنگساز، این هنرمند در خصوص فعالیتهای اخیر خود در عرصه موسیقی معاصر ایران گفت: در سال گذشته، مجموعهای از اجراهای زنده با محوریت آثار آهنگسازان جوان ایرانی در سه سالن معتبر موسیقی برگزار شد. این رویدادها که با استقبال علاقهمندان به موسیقی نوین ایران همراه بود، فرصتی ارزشمند برای معرفی خلاقیت و نوآوری در آهنگسازی معاصر ایران فراهم کرد. سالنهای آوا پلت، موزه موسیقی و استودیو چامه، میزبان این برنامهها بودند که هر یک فضایی مناسب برای ارائه آثار نوگرا و تجربی ایجاد کردند.
او در ادامه افزود: این اجراها نه تنها به رشد استعدادهای نوظهور کمک کرد، بلکه به پویایی موسیقی هنری ایران نیز افزود. هدف اصلی این کنسرتها شناسایی و حمایت از جوانان و فراهم کردن فضایی برای تجربهاندوزی آنان در فضای حرفهای موسیقی بود. همچنین، این اجراها پلی برای ورود آهنگسازان جوان به عرصههای تخصصی موسیقی فراهم کردند.
فرهنگ حکیمینژاد با اشاره به چشمانداز فرهنگی و اجتماعی این رویدادها گفت: این مجموعه اجراها که فراتر از یک پروژه هنری بودند، با چشماندازی فرهنگی، اجتماعی و بینالمللی طراحی شدند تا از یک سو آینده موسیقی کشور را تقویت کنند و از سوی دیگر، نقش فعالی در شناسایی و معرفی نسل جدید هنرمندان ایرانی در سطح جهانی ایفا نمایند.
او ادامه داد: این برنامهها تحت هدایت من، به تحقق اهداف خود نائل آمدند و به عنوان یکی از عوامل موثر در معرفی موسیقی نوین ایران در سطح جهانی شناخته میشوند.
در ادامه، حکیمینژاد به ظهور استعدادهای قابل اعتنا در عرصه موسیقی ایران اشاره کرد و اجرای آثار علیاکبر پاشازاده را مثال زد. او گفت: اجرای آثار علیاکبر پاشازاده، آهنگساز جوان، در چندین اجرای رسمی در سال گذشته به روی صحنه رفت و با استقبال گرم مخاطبان و فعالان عرصه موسیقی همراه شد. در این مجموعه اجراها، دو پرلود از مجموعه «پرلودهایی برای پیانو» (شماره 1 و 6) و همچنین دو قطعه با عنوان «بر مزار مرتضی حنانه» برای ویولن و پیانو، در تاریخهای مختلف و در سالنهای معتبر موسیقی اجرا شدند.»
فرهنگ حکیمینژاد همچنین با تاکید بر لزوم شنیده شدن صدای آهنگسازان جوان ایران گفت: این اجراها که با هدف معرفی و شنیده شدن آثار آهنگسازان جوان ایرانی شکل گرفتهاند، با بازخورد مثبت و تحسینبرانگیز مخاطبان مواجه شدند. آثار پاشازاده با بهرهگیری از زبان موسیقایی نوین و نگاهی معاصر به ساختارهای رویکرد نسل جدید آهنگسازان را در تمایز با نسل پیشین خود به نمایش گذاشته و چشمانداز تازهای را در فضای موسیقی معاصر ایران ترسیم میکند.
در بخش دیگری از صحبتهایش، حکیمینژاد به اجرای پیانوفاوری توسط فائزه پناهی اشاره کرد و افزود: این اجرا با استقبال اهالی موسیقی و اساتید این حوزه مواجه شد. البته لذت این اجراها همراه با برخی چالشها بود، از جمله مکان برای اجراهایی که حتی در آینده هم با آن مواجه خواهیم شد. اما همین چالشها باعث شد عمیقتر به مسیر موسیقی مستقل فکر کنم. باور دارم که با کمی توجه بیشتر به زیرساختها، میتوان فضایی ساخت که در آن، این انرژی و اشتیاق هنرمندان جوان بهتر شنیده و حمایت شود.
انتهای پیام/