موج حمایت‌های جهادی برای مدرسه سازی

 موج حمایت‌های جهادی برای مدرسه سازی
  وزیر آموزش و پرورش گفت: بنیاد مستضعفان متعهد به استانداردسازی ۱۱۵۱ کلاس درس ناایمن شده است.همچنین ستاد اجرایی فرمان امام بیش از هزار مدرسه کانکسی و سپاه پاسداران حدود ۷ هزار مدرسه ساخته‌اند و خیرین نیز سال گذشته بیش از ۱۸ هزار میلیارد کمک کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز عملیات احداث کلاس‌های درس استاندارد و برنامه‌ اردوهای تربیتی دانش‌آموزی بنیاد مستضعفان، با اشاره به نقش بنیاد مستضعفان در نهضت مدرسه‌سازی کشور گفت: بنیاد مستضعفان جزو نخستین مجموعه‌هایی بود که به نهضت بزرگ مدرسه‌سازی لبیک گفت و در حضور رئیس‌جمهور نیز برنامه بسیار خوبی را ارائه کرد که گزارشی جامع از مجموعه اقدامات این بنیاد مطرح شد.

وی افزود: همت بنیاد مستضعفان بر این است که یکی از بنیادی‌ترین مسائل نظام تعلیم و تربیت کشور را حل کند. این بنیاد با همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سازمان برنامه و بودجه، به دنبال حل مسئله مدارس فرسوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جا دارد از رئیس‌جمهور نیز صمیمانه تشکر کنم همان‌طور که در دیدار اخیر معلمان با رهبر معظم انقلاب، ایشان از توجه ویژه رئیس‌جمهور به نظام تعلیم و تربیت تقدیر کردند.

کاظمی با اشاره به اهمیت تربیت نسل آینده گفت: نظام تعلیم و تربیت مهم‌ترین و پایدارترین خاستگاه ساخت آینده کشور است و تمرکز بر دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده‌ساز، همان نکته راهبردی مورد تأکید رهبر انقلاب و باور قلبی رئیس‌جمهور است. ما آینده را با تربیت امروز دانش‌آموزان می‌سازیم؛ اینکه این نسل با چه نگرش، بینش، مهارت، خلاقیت و توانمندی‌هایی تربیت شود، آینده کشور را رقم می‌زند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز با دو مسئله مهم روبه‌رو هستیم که دو روی یک سکه‌اند. یک روی سکه، واقعیتی تلخ است که حتی پس از 46 سال از انقلاب اسلامی، هنوز برخی دانش‌آموزان در معدود مناطق کشور در مدارس سنگی درس می‌خوانند موضوعی که برای جمهوری اسلامی ایران لکه‌ای سیاه و غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: روی دیگر سکه، آغاز یک حرکت امیدوارکننده برای حل این معضل است. خوشحالیم که رئیس‌جمهور عزم خود را جزم کرده و دستگاه‌ها و نهادهای مختلف لبیک گفته‌اند تا تحولی پایدار در توسعه عدالت و کیفیت آموزشی آغاز شود.

کاظمی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این مسیر گفت: تاکنون سابقه نداشته که رئیس‌جمهور این‌چنین برای آموزش و پرورش وقت بگذارد. در سایه همین توجه، امروز شاهد آن هستیم که بنیاد مستضعفان متعهد به استانداردسازی 1151 کلاس درس ناایمن شده است.

وی افزود: همچنین ستاد اجرایی فرمان امام بیش از هزار مدرسه کانکسی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حدود 7 هزار مدرسه ساخته‌اند و خیرین نیز سال گذشته بیش از 18 هزار میلیارد تومان به مدرسه‌سازی کمک کرده‌اند که آثار این اقدامات را در 12 سال آینده خواهیم دید.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر توجه همزمان به کیفیت گفت: در کنار نهضت مدرسه‌سازی، ارتقای کیفیت آموزش نیز در کانون توجه ما قرار دارد. استانداردسازی فضا و تجهیزات تنها بخشی از این مسیر است و محور اصلی تحول، معلم و مدیر مدرسه‌اند. برای این دو رکن برنامه دقیقی طراحی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما معلمان را در قالب اجتماعات یادگیری، در گروه‌های 15 نفره با راهبر آموزشی و با رویکرد «از هم‌آموزی به هم‌آموزی» ساماندهی کرده‌ایم. محتواهای دانشی، مهارتی و بینشی نیز در حال تولید است.

کاظمی افزود: هر جا مدیر توانمندی حضور داشته باشد، آن مدرسه متحول خواهد شد. به همین دلیل، برنامه‌ای را تحت عنوان «الگوی مدرسه تراز» طراحی کرده‌ایم تا نقش مدیران را نیز تقویت کنیم.

وی به نقش اردوهای دانش‌آموزی نیز اشاره کرد و گفت: اقدام بنیاد مستضعفان در پرچمداری اردوهای دانش‌آموزی یکی از مؤثرترین فعالیت‌ها در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت است. اردوها، بهترین ابزار تربیتی برای ایجاد موقعیت‌های رشددهنده‌اند و می‌توان مجموعه‌ای از مهارت‌ها، هنجارها و رفتارها را در قالب آن طراحی کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تشکر می‌کنم از بنیاد مستضعفان که مناطق محروم کشور و دانش‌آموزان بااستعداد اما محروم از امکانات را هدف قرار داده است. از سوی دیگر، مهم‌ترین عنصر در کیفیت‌بخشی به اردوها، مربیان توانمند هستند و خوشبختانه در این حوزه نیز تمرکز شده است.

وی گفت: امروز با انواع آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم. انزواگرایی در میان دانش‌آموزان هم در مدرسه و هم در خانواده مشهود است. در چنین شرایطی، اردوها می‌توانند خلأ تربیتی موجود را جبران کنند و نشاط، مهارت و امید را به دانش‌آموزان بازگردانند.

کاظمی افزود: برای این موفقیت، چند شرط لازم است که مهم‌ترین آن، تربیت مربیان توانمند، بانشاط و دارای مهارت‌های لازم است. اکنون که در آستانه تابستان هستیم، اردوها بهترین ابزار برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در سطح کشور خواهند بود.

وی با اشاره به اهمیت طراحی محتوای اردوها گفت: ما با یک جنگ فرهنگی و شناختی تمام‌عیار از سوی دشمن مواجه‌ایم. دشمن با جنگ ادراکی تلاش می‌کند ذهن دانش‌آموزان ما را هدف قرار دهد. ما باید در طراحی اردوها تمرکز خود را بر بینش و نگرش دانش‌آموزان بگذاریم و از همه ابزارها و مهارت‌ها برای تبیین درست استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: زمانی موفق خواهیم بود که اردوها را در قالب نظام آموزشی و تربیتی معنا کنیم و پیوندی افقی و عمودی میان اردوها و سطوح مختلف تحصیلی ایجاد کنیم. متأسفانه هنوز این طراحی دقیق و مهندسی‌شده در کشور شکل نگرفته است اما امیدوارم بنیاد مستضعفان که همیشه الگوساز بوده بتواند الگوی جدیدی برای نظام تربیتی اردوها در کشور طراحی و اجرا کند.

انتهای پیام/

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها