سود ۱۵۰ درصدی دلالان از بخش کشاورزی/ واسطه ها را حذف میکنیم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورز یک سال زحمت میکشد و به ۱۰ تا ۲۰ درصد سود قانع است، اما واسطهای که فقط در چند ساعت کالا را جابهجا میکند، سودهای ۱۵۰ درصدی میبرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، شامگاه شنبه در اولین اجلاسیه روابط عمومیهای وزارت جهاد کشاورزی که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تقدیر از حضور فعال مدیران و فعالان روابط عمومی، این حوزه را یکی از ارکان بنیادین پیشبرد اهداف کلان دولت سیزدهم خواند.
وی با اشاره به اینکه مطالب مطرح شده نقش حیاتی روابط عمومیها را در دوره جدید نمایان ساخت، گفت: روابط عمومی تنها مسئول انعکاس نیست، بلکه خود بخشی از مدیریت اجرایی است. در شرایطی که کل جمعیت کشور از ذینفعان مستقیم یا غیرمستقیم وزارت جهاد کشاورزی هستند، باید روابط عمومیها نهتنها تبیینگر سیاستهای وزارتخانه بلکه مدافع گفتمان دولت نیز باشند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اعتمادسازی وظیفهای محوری برای روابط عمومیهاست، اظهار کرد: ما باید با اطلاعرسانی دقیق، علمی و شفاف، سرمایه اجتماعی دولت را ارتقا دهیم. پیام اصلاحی ما باید چنان معتبر و مستدل باشد که مردم آن را بدون تردید بپذیرند.
نوری قزلجه امنیت غذایی را از مهمترین ارکان امنیت ملی برشمرد و گفت: در شرایطی که رژیم صهیونیستی از غذا به عنوان سلاح استفاده میکند، ما باید جایگاه روابط عمومی را در این حوزه تقویت کنیم، چراکه امنیت غذایی تعطیلبردار نیست. باید سیاستهای کلان دولت در حوزه تولید، حمایت از کشاورز، بهرهوری و کاهش فاصله مزرعه تا سفره، بهخوبی از سوی روابط عمومیها تبیین و منتقل شود.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه آنچه که مردم میبینند، تبلور تلاش شماست و با بیان اینکه روابط عمومیها «وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب» را باید بهدرستی ترسیم و اطلاعرسانی کنند، بر لزوم اخلاقمداری، حرفهگرایی و حفظ پیوستگی میان مردم و دولت تأکید کرد.
وی ضمن انتقاد از سودهای کلان واسطهها در بازار محصولات کشاورزی اعلام کرد: دولت با ایجاد 500 بازار روستایی در سال جاری، به دنبال حذف حلقههای غیرضروری و سودجوییهای ناعادلانه در زنجیره توزیع است. کشاورز یک سال زحمت میکشد و به 10 تا 20 درصد سود قانع است، اما واسطهای که فقط در چند ساعت کالا را جابهجا میکند، سودهای 150 درصدی میبرد.
نوری قزلجه با بیان اینکه این روند ناعادلانه باید اصلاح شود، به آغاز اصلاح ساختار تشکلها و تقویت آنها اشاره و خاطرنشان کرد: با ایجاد بازارهای روستایی، تشکلها را پای کار میآوریم تا تولیدکننده سود بیشتری ببرد و مصرفکننده نیز محصول را با قیمت مناسبتری تهیه کند.
وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات دولت در ارتقای سلامت محصولات کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: 14 نوع سم پرمصرف را که در کشورهای توسعهیافته حذف شده بودند، از چرخه مصرف خارج کردیم تا سلامت جامعه تأمین شود. محصولات ایرانی از سالمترین محصولات جهان هستند.
نوری قزلجه همچنین از رشد 35 درصدی صادرات محصولات کشاورزی و بهبود تراز منفی سه میلیارد دلاری تجارت این بخش در سال گذشته خبر داد و تأکید کرد: این دستاوردها حاصل زحمات تولیدکنندگان پرتلاش کشور است و باید در رسانهها و فضای مجازی به درستی بازتاب یابد.
وزیر جهاد کشاورزی، روابط عمومیها را بازوی مهمی در اطلاعرسانی دانست و خواستار حضور فعالتر آنها در فضای رسانهای کشور شد و اذعان کرد: باید با بانکهای اطلاعاتی دقیق، در مواقع بحران بهموقع پاسخگویی کنیم؛ مثل ماجرای هندوانه که اگرچه پاسخ دادیم اما با تأخیر بود.
انتهای پیام/