نابینایی که جاجیم میبافد؛ هنر در تاروپود کودک استثنایی

او چشم ندارد، اما جهان را با انگشتانش میبیند؛ دخترکی نابینا در جشنواره ملی تولیدات مدارس استثنایی در مازندران، با بافتن جاجیم، ثابت کرد که محدودیت جسمی نمیتواند مانعی برای خلاقیت و زیبایی باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مجتمع فرهنگی ـ ورزشی شهید بهشتی بهزیستی مازندران در ساحل زیبای خزر میزبان یک رویداد ملی آنهم برای نخستین تجربه است؛ "جشنواره تولیدات نرمافزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز"، که با استقبال بالایی همراه شد.
این برنامه از دوشنبه 22 اردیبهشتماه با برگزاری مراسم افتتاحیه و بازگشایی نمایشگاه آغاز شد و تا روز جمعه 27 اردیبهشتماه با معرفی برگزیدگان جشنواره ادامه خواهد داشت.
حضور مسئولان به ویژه رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی و سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش در این رویداد ملی حائز اهمیت بود.
معلمان استثنایی؛ ایثارگران پنهان
اینجا از کودکانی حرف زده شد که نیازهای ویژه و البته استعدادهای ویژهای هم دارند که اولا شناخت و کشف آنها و سپس پرورش و هدایت آنها کار معلمانی است که به گفته دکتر حکیمزاده "ایثارگران پنهان" هستند و ناتوانی جامعه هدف خود را به توانایی تبدیل میکنند و ترس و نومیدی آنها را به مرحله شجاعت و امید میرسانند.
او با بیان اینکه هیچ کودکی نباید به دلیل نیازهای ویژه از تحصیل باز بماند، افزود: او هم باید همانند سایر دانشآموزان در یک مدرسه مناسب که آن را مأمن و پناه خود میداند تحصیل کند و نیازهایش تا جایی که به نظام آموزشی مربوط است و حتی فراتر از آن به عنوان یک کار پسندیده و خیرخواهانه، رفع شود.
عزم دولت چهاردهم در تحقق عدالت آموزشی
حکیمزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ساری، با اشاره به نمایشگاه جنبی در این جشنواره، اظهار کرد: "نمایشگاهها اسناد معتبری از ظرفیتها و توانمندیهاست؛ اینکه شرکتکنندگان در آن میکوشند تا دنیایی بهتر، تخصصیتر، همگامتر و با آموزشهایی نوآورانه و خلاقانه و روزآمد به رفع مشکلاتی بپردازند که گاه از چشمها و توجهات دور میماند".
او با بیان اینکه اندیشههای خوبی از دستساختهها و سناریوهای ارائهشده تا نرمافزاری و هوش مصنوعی در این نمایشگاه را دیدیم، عنوان کرد که "قطعا نخستین جشنواره ملی تولیدات نرمافزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز نویدبخش حرکتی شتابان به سمت یادگیری کودکان ویژه است و تحرک و ترغیبی است برای آنکه در سالهای آینده، آثار باکیفیتتر و هوشمندانهتری را ببینیم".
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از عزم دولت چهاردهم و نگاه شخص رئیس جمهور و وزیر در تحقق واقعی "عدالت آموزشی" گفت که مهمترین محور آن محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی، ارتقای کیفیت یادگیری و توانمندسازی معلمان مطابق با تکنولوژی روز است.
تحصیل 82 هزار دانشآموز در مدارس استثنایی کشور
سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به خانواده بزرگ دانشآموزان و معلمان مدارس و مراکز استثنایی اعلام کرد: افزون بر 23 هزار معلم در 2 هزار واحد آموزشی و 850 مرکز جامع آموزش، سنجش، و مداخله بهنگام رشد تربیتی؛ ایثارگرانه، مشفقانه و متعهدانه و البته با تخصص و تبحر فعالیت میکنند.
دانشآموزان استثنایی؛ بهترین در خاصترین شرایط
او در پاسخ به اینکه چطور باید سد محدودیتها و محرومیتها در این بخش از آموزش و پرورش که تخصصیترین بخش است، شکسته شود، گفت: "اراده جمعی و حکمرانی مبتنی بر مشارکت و شبکهسازی، برنامهها را عملیاتی میکند، ما میگوییم محدودیتی در توانمندسازی دانشآموزان استثنایی نداریم و هیچ عاملی که مانع بروز استعدادها در آنها میشود را هم نداریم".
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: "آنچه محدودیت است را ما ایجاد کردیم و در نگاه تأملی و تعمقی و در دنیایی که به واقع در آستانه "انقلاب آموزشی" است؛ جامعهای که نتواند به این دانشآموزان که در تخصصیترین بخش آموزش و پرورش تحصیل میکنند خدمات بدهد، معلول است، ما دانشآموزانی را دیدیم که در خاصترین شرایط بهترین بودند و شگفتی خلق کردند؛ مانند دختربچهای که در همین جشنواره دیدیم نابینای مطلق است اما "جاجیم" میبافد؛ هنری که شکل و رنگ و خلاقیت دارد، لذا معلولیت هیچگاه محرومیت نیست".
سالار قاسمی با بیان اینکه "فضاسازی آموزشی" و "توانبخشی" نیازمند نگاه ویژه است و در دولت چهاردهم در راستای عدالت آموزشی حتما این امر با کمک همه دغدغهمندان، خیران و مسئولان به نتایج مطلوبی میرسد، از افزایش تعداد دانشآموزان در مدارس استثنایی گفت به این جهت که سنجشها بیشتر و نوع نگاه جامعه و خانواده بهتر شده و به طور نمونه، افزایش کودکان اتیسم که سختترین طیف استثنایی هستند را در مدارس و مراکز خودمان میبینیم".
تحصیل 3هزار و 700 دانشآموز اُتیسم در مدارس کشور
رئیس گروه تألیف و برنامهریزی درسی و آموزشی نوآموزان اختلال طیف اتیسم و چند معلولیتی در گفتگو با خبرنگار تسنیم اعلام کرد: در مجموع 3 هزار و 500 دانشآموز اتیسم در مدارس استثنایی و 200 نفر در مدارس عادی داریم که بیشتر آنها در دوره پیشدبستانی و ابتدایی هستند".
نسیم عزیزی با بیان اینکه اوتیسم اختلال جدیدی است و در 50 سال اخیر روی آن کار انجام شده است، افزود: اقدامات تشخیصی این اختلال از سال 1384 آغاز و حدود 18 سال است که در سازمان استثنایی کشور وارد شده است.
او با بیان اینکه شهر تهران با حدود 720 دانشآموز اتیسم بیشترین فراوانی جمعیت در اختلال اتیسم را دارد و در مازندران این عدد کمتر از 100نفر است، گفت: "با سنجش سراسری شاهد شناسایی افراد بیشتری در این طیف از اختلال هستیم و به همین دلیل نیز افزایش ورودی آنها به مدارس را داریم".
عزیزی اعلام کرد: "در مقطع متوسطه و در کار و دانش خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه، از مهر 1403رشته موسیقی را طراحی کردیم که در حال حاضر در دو استان البرز و فارس آموزش داده میشود و علاوه بر آن نیز چند سالی میشود که رشتههای باغبانی و کمک خدمات امور اداری برای این دانشآموزان در سراسر مدارس آموزش متوسطه استثنایی آموزش داده میشود و به دنبال آن هستیم که رشتههای دیگری را برای آنها مناسبسازی کنیم".
نمایش فعالیتهای عملی و نرمافزاری کارکنان مدارس استثنایی کشور
رئیس سازمان استثنایی کشور درباره بازدیدی که از نمایشگاه تولیدات نرمافزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز داشت، اظهار کرد: "نمایشگاه خوبی بود، گامی رو به جلو در آموزش استثنایی برداشته شد، میزبانی آموزش و پرورش مازندران در نخستین جشنواره و نمایشگاه، و ابتکاری که مدیریت آن به خرج داد قابل ستایش است".
او ادامه داد: طرحها در دو بخش دستساخته و نرمافزاری و بیشتر در حوزه اختلال یادگیری است، برخی از طرحهای ارائهشده به معنای واقعی کاربردی هستند و برخی از آنها نیاز به کار بیشتر دارند و در مجموع اتفاق خوبی رقم زده شد، سالهای سال طرحها و ایدههایی در ذهن معلمان استثنایی بود یا کاربردی بودند اما جایی برای ارائه نداشتند، این نمایشگاه تجربه و فرصت خوبی برای همکاران استثنایی کشور فراهم آورده است".
تحصیل 2هزار و 615 دانشآموز مازندران در مدارس استثنایی
فریدون کلبادینژاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره آمار مدارس و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی استان، اعلام کرد: 86 مدرسه استثنایی داریم که به تفکیک؛ 37 مدرسه ابتدایی با نیازهای ویژه، 16 مدرسه آموزش متوسطه اول و دوم با نیازهای ویژه و 33 مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی، هستند.
او ادامه داد: یک هزار و 55 پرسنل شاغل در مدارس و مراکز جامع داریم که 570 نفر در ابتدایی، 284 نفر در متوسطه و 201 نفر در مراکز جامع فعالیت دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: "2هزار و 615 دانشآموز در مدارس استثنایی تحصیل میکنند و مجموع دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی، تلفیقی، فراگیر و مدارس عادی نیز 11 هزار و 729نفر است".
به گزارش تسنیم، نخستین جشنواره تولیدات نرمافزاری و دستساختههای ارزیابی و مداخله حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز روز جمعه 27 اردیبهشتماه پس از برگزاری کلاسهای تخصصی و نشست با مدیران ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور با تقدیر از صاحبان 10 طرح برتر به پایان میرسد. در این جشنواره، 2 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد و 196 اثر برای ارائه پذیرفته شدند.
انتهای پیام/