قاطعیت در برابر ترویج محتوای نامناسب با توقیف سریال سو و شون و فیلتر شدن پلتفرم نماوا

به گزارش سرویس جامعه ساعدنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، در سالهای گذشته، شبکه نمایش خانگی به یکی از بسترهای اصلی مصرف فرهنگی مردم ایران تبدیل شده است. این فضا که قرار بود مکملی قانونمند، قابل اعتماد و داخلی برای محتوای تصویری باشد، حالا در مواردی تبدیل به سکوی انتشار آثاری شده که نه با فرهنگ عمومی سازگارند، نه با ارزشهای اجتماعی جامعه ایرانی همخوانی دارند.مشکل اصلی از جایی آغاز شد که برخی پلتفرمها با تکیه بر مجوز رسمی، از چارچوب فرهنگی کشور فاصله گرفتند و محتوایی تولید یا پخش کردند که در سطحیترین شکل ممکن، به ترویج ابتذال انجامید.اینجاست که نقش نظارت و تنظیمگری فرهنگی اهمیت مضاعف پیدا میکند. چون در فضای رسانهای امروز، تهدیدهای فرهنگی الزاماً از بیرون مرزها نمیآیند؛ گاهی از بسترهایی وارد میشوند که مردم به آنها اعتماد کردهاند و این، خطر را چند برابر میکند.از طرفی عدم برخورد با این قبیل محتواها و به قول معروف جدا نکردن سره از ناسره باعث میشود تا محتواهای قابل دفاع این شبکه نیز با همین قاعده دیده شده و هنر هنرمند زیر سوال برود.
نماوا و «سو و شون»؛ اقدام قابل دفاع، در زمان مناسب توقیف سریال «سو و شون» بهدلیل ترویج محتوای نامناسب، و پس از آن، فیلتر شدن پلتفرم «نماوا» یک نمونه از تصمیم بهموقع در حوزه تنظیمگری فرهنگی و اقدام مشترک ساترا و قوه قضائیه بود. این تصمیم، فقط به خاطر یک سریال نبود؛ بلکه پاسخی بود به یک روند نگرانکننده که برخی آثار تصویری در شبکه نمایش خانگی به آن دامن زده بودند.اهمیت این برخورد از چند جهت قابل توجه است؛ اول اینکه توقیف یک سریال برای چند چند قسمت، معمولاً نهتنها ضرری به پلتفرم نمیزند، بلکه گاهی باعث افزایش فروش اشتراک هم میشود، چون مخاطب برای پیگیری ادامه سریال، مجبور به تمدید عضویت است. اما فیلتر شدن یک پلتفرم، بهمعنای توقف کامل جریان فروش و ترافیک است. این یعنی آسیب واقعی به کسبوکار، که بدون شک جدیترین هشدار برای هر پلتفرم متخلف است.بنابراین، برخورد با نماوا نه فقط اقدامی نمادین، بلکه اقدامی بازدارنده و مؤثر در برابر روند رواج ابتذال بود. این حرکت، باید ادامه پیدا کند.
فیلیمو؛ مقصد بعدی در مسیر اجرای دقیق قانون حال که قاطعیت در برابر تخلف رسانهای بهدرستی آغاز شده، توقع افکار عمومی و دغدغهمندان فرهنگی این است که این روند، بدون توقف و بدون استثناء ادامه پیدا کند. در همین راستا، پلتفرم فیلیمو امروز در موقعیتی قرار دارد که نیازمند رسیدگی و توجه جدی است. چرا که در حال حاضر، دو اثر منتشرشده در این بستر، شائبههای جدی فرهنگی و محتوایی دارند.«تاسیان»، علاوه بر نارسایی در روایت و محتوا، دارای اشتباهات و تحریفهای تاریخی است و نگاهی سطحی و مسئلهدار به تاریخ معاصر ایران ارائه میدهد.«جوکر» نیز که در چند فصل اخیر به یکی از محصولات پرمخاطب فیلیمو تبدیل شده، سالهاست مرز میان شوخی سالم و ابتذال کلامی، تمسخر و نازلگویی را نادیده گرفته و با القای رفتارهای سطحی، سلیقه مخاطب را به سمت لودگی سوق میدهد و حالا با نام جوکر خانوادگی در حال آسیب زدن به نهاد خانواده است.با توجه به رویهای که درباره نماوا آغاز شده، طبیعیست که فیلیمو هم بهعنوان یک پلتفرم داخلی، زیر همان استاندارد نظارتی قرار گیرد.
قاطعیت امروز، پشتوانه سلامت فرهنگی فرداست برخورد با محتوای مسئلهدار در شبکه نمایش خانگی، تنها برخورد با چند فیلم یا سریال نیست. این تصمیم، دفاع از بنیانهای فرهنگی جامعه است. اقدام اخیر درباره نماوا نشان داد که دستگاه فرهنگی کشور در برابر انحراف سکوت نمیکند و این پیام مهمی به همه پلتفرمهای تولید و پخش محتواست: قانون وجود دارد و اجرا میشود، اتفاقی که مدتی است در این فضا فراموش شده است.ادامه این مسیر، مستلزم توجه یکسان و فراگیر به همه مصادیق تخلف است. فیلیمو، با دو اثر دارای اشکال جدی، امروز در صف آزمونی مهم قرار دارد و انتظار میرود با همان دقت و صراحتی که درباره نماوا شاهد بودیم، با این موارد هم برخورد صورت گیرد.این برخوردها، نه نشانه محدودیت فرهنگی، بلکه نماد بلوغ فرهنگی و مسئولیتپذیری رسانهای در یک جامعه پویاست.