هزینه سئو چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه سئو چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

  هر صفحه‌ای که در فضای اینترنت تولید می‌شود قصد دارد چیزی را به مخاطبان خود نشان بدهد. هیچ صفحه‌ای نیست که بتواند بگوید نیازی به دیده شدن ندارد زیرا هدف از ساخت سایت‌های مختلف، گرفتن توجه از مخاطبان و به معرض نمایش در آمدن است. برای این هدف یعنی دیده شدن در فضای وب هم راهکاری به جز سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو وجود ندارد.

همه ما کمابیش با سئو سایت آَشنا هستیم و می‌دانیم خدمت ارزانی به حساب نمی‌آید اما اینکه دقیقا هزینه سئو چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد، موضوع بحث امروز ما خواهد بود. اگر شما هم قصد به صورت تقریبی هزینه سئو شدن سایت خود را برآورد کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

هزینه سئو چقدر است؟

اگر بخواهیم بیشتر با عدد و رقم صحبت کنیم، پایه هزینه سئو سایت حدود 15 میلیون تومان است که شامل موارد محدودی بوده که روی یک سایت ایده‌آل قابل پیاده‌سازی است. هر چقدر امکانات و خواسته‌های شما به عنوان کارفرمای سایت افزایش یابد، طبیعتا قیمت سئو نیز افزایش خواهد یافت و در شرایطی ممکن است به بیش از 40 میلیون تومان هم برسد. به این عدد باید هزینه‌های برون‌سپاری سئو را هم اضافه کنید که در ادامه ضمن معرفی و بررسی تمام عوامل موثر روی سئو، به ریز هزینه‌های برون‌سپاری نیز اشاره خواهیم کرد.

عوامل موثر بر هزینه سئو سایت

هزینه سئو طبق آنچه در قسمت قبل گفتیم به موارد مختلفی بستگی دارد که اگرچه ممکن است به یک اندازه روی قیمت تاثیر نداشته باشند اما همه قابلیت افزایش و کاهش رقم نهایی را دارند. از جمله آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تعداد و نوع کلمات کلیدی مدنظر شما

برخلاف روش‌های کار تبلیغات در گوگل که می‌تواند به صورت نامحدود روی کلمات مختلف انجام شوند، سئو باید روی چند کلمه کلیدی محدود انجام شود و نمی‌توان دامنه گسترده‌ای از کلمات کلیدی را برای بهبود رتبه اعمال کرد. معمولا هر کسب و کار بسته به میزان بودجه‌ای که برای سئو اختصاص داده بین یک تا حداکثر 5 کلمه کلیدی را برمی‌گزیند تا سایت روی همان کلمات بهینه‌سازی شود. طبیعی است که هر چه تعداد کلمات کلیدی برای سئو افزایش یابد، قیمت خدمات سئو نیز افزایش خواهد یافت.

نکته مهم دیگر در مورد کلمات کلیدی این است که چه رقبایی در حوزه کاری خود دارید و رقبای شما در حوزه سئو چقدر توانمند هستند. به عنوان مثال، اگر قصد داشته باشید در زمینه فروش موبایل فعالیت کنید، هم تعداد رقبای شما بسیار زیاد است و هم رقبای قدرتمندی از جمله دیجی کالا، زومیت، ایمالز، گوشی شاپ و... در حوزه کاری شما فعال هستند. طبیعتا رقابت با چنین سایت‌های قدرتمندی در مقایسه با حوزه‌هایی که هنوز رقبای سئو شده و مشهوری ندارند به مراتب سخت‌تر بوده و هزینه سئو سایت نیز در این حالت بیشتر خواهد بود.

  • تعداد صفحات سایت

هنگامی که قصد دارید سایت خود را سئو کنید، تمام صفحات باید به حداقلی از بهینه‌سازی برسند و از نظر سئو نمره قابل قبولی را کسب کنند. در چنین شرایطی، اگر تعداد محصولات و صفحات سایت شما بیشتر باشد، هم نوشتن کد آن بیشتر زمان می‌برد و هم سئو کردن این تعداد بالای صفحات چالش‌های خاص خود را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، می‌توان گفت هر چه تعداد محصولات سایت شما بالاتر باشد، هزینه سئو آن نیز افزایش خواهد یافت.

  • وضعیت کنونی سایت

یکی دیگر از عواملی که تاثیر قابل توجهی روی هزینه سئو سایت شما تاثیر قابل توجهی دارد، وضعیت سایت شماست. برخی از سایت‌ها به دلیل اینکه سابقا در اختیار سئوکار کم‌تجربه‌ای بوده‌اند و به خوبی بهینه‌سازی نشده‌اند، حجم کار بیشتری در مقایسه با سایر سایت‌ها دارند. برخی از سایت‌ها حتی وضعیت بدتری هم دارند و به دلیل استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه توسط گوگل جریمه شده و از نظر رتبه افت قابل توجهی داشته‌اند. سئوی چنین سایت‌هایی در مقایسه با سایت‌های دیگر به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

به طور دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم در صورتی که سایت شما قبلا سابقه سئو خوبی داشته باشد، قیمت سئو برای آن کمترین مقدار خواهد بود زیرا نیازی به اقدامات اصلاحی و خارج شدن از پنالتی گوگل (همان جریمه سایت‌های متقلب) ندارند. بعد از آن، سایت‌هایی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند هزینه معقول و منطقی‌تری دارند و بیشترین قیمت سئو نیز مربوط به سایت‌هایی است که سئوی خوبی نداشته‌اند و به دلایل مختلفی از جمله تغییر لینک‌ها یا دیگر اقداماتی که خط قرمز گوگل هستند مورد جریمه واقع شده‌اند.

  • تعداد محتوای ماهانه

تولید محتوا از جمله مهم‌ترین مواردی است که برای سئو نیاز دارید. بیشتر حجم محتوا برای ساخت بخش وبلاگ به کار گرفته می‌شود که روی بهبود رتبه شما بسیار اثرگذار است. محتواهایی که برای سایت شما تولید می‌شوند باید سئو شده و مطابق با اصول رتبه‌بندی گوگل باشند تا بتوانند در کمترین زمان در صفحه اول ظاهر شده و سئو سایت شما را تقویت کنند.

توصیه کارشناسان سئو این است که حداقل 2 مقاله باکیفیت، کاربردی، مطابق با نیازهای مخاطبان و سئو شده تولید کرده و بارگذاری نمایید اما افزایش تعداد مقالات هفتگی به 4 مقاله نیز می‌تواند بهبوددهنده سئو سایت شما باشد. طبیعتا هر چه تعداد محتوای مدنظر شما بیشتر باشد، هزینه کلی سئو سایت نیز افزایش خواهد یافت.

  • سئو تکنیکال

فرآیند سئو سایت شامل 3 بخش سئو داخلی (شامل چگالی کلمات کلیدی و سئو محتوا)، سئو خارجی (لینک‌دهی به سایت‌های دیگر) و سئو تکنیکال است. سئو تکنیکال، مواردی را شامل می‌شود که مربوط به ویژگی‌های فنی سایت باشد. به عنوان مثال، بهبود سرعت سایت یکی از مهم‌ترین موارد در سئو تکنیکال محسوب می‌شود.

در صورتی که سایت شما به صورت اصولی طراحی و ساخته شده باشد، معمولا نیاز کمتری به سئو تکنیکال دارد اما مواردی از قبیل سنگین بودن قالب، سرعت لود سایت و قالب نامناسب نیاز به رسیدگی تکنیکال دارد. اگر سایت شما به سئو تکنیکال احتیاج داشته باشد، طبیعی است که هزینه سئو سایت برای شما افزایش خواهد یافت.

  • هزینه های برون سپاری سئو

بخشی از هزینه پرداختی شما برای خدمات سئو سایت مربوط به هزینه‌های ارتباط با سایر وب‌سایت‌هاست. در سئو هم مانند هر نوع تبلیغات دیگری، شما باید هزینه مجزای تبلیغات را در نظر بگیرید. تبلیغات در سئو از طریق بک لینک گرفتن با رپورتاژ انجام می‌شود.

رپورتاژ نوع خاصی از محتواست که خدمات و محصولات شما را معرفی می‌کند اما در سایت شما درج نمی‌شود. این محتوا را شما در اختیار سایت‌هایی که بازدید بالایی دارند قرار می‌دهید و خوانندگان با مطالعه آن، کسب و کار شما را می‌شناسند. طبیعتا سایت‌های هدف در ازای درج مطلب شما، هزینه‌ای را دریافت می‌کنند. در متن رپورتاژ لینکی به سایت شما وجود دارد که برای گوگل حائز اهمیت است. هر چه سایتی که در آن تبلیغات می‌کنید نمره بالاتری داشته باشد، ارزش لینک‌دهی آن برای سایت شما بیشتر است.

جمع بندی

تماشای سایت کسب و کار شما در بین رتبه‌های اول موتور جستجو، منظره‌ای است که هم برای شما و هم برای ارائه‌دهنده خدمات سئو بسیار دلپذیر است. رسیدن به این منظره اما به هیچ وجه کار آسانی نیست و پستی و بلندی‌های زیادی دارد. برای بهبود وضعیت سئو سایت، هزینه‌های کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید.

شما هم می‌توانید سایت خود را در رتبه یک گوگل مشاهده کنید. رسیدن به این نتیجه هر چند سخت است اما ناممکن نیست. در این مقاله، به بررسی نکات ریز و درشت مربوط به هزینه سئو سایت پرداختیم و تمام عوامل موثر بر آن را مرور کردیم. به خاطر داشته باشید که با وجود قیمت نسبتا بالای سئو، سود حاصل از به ثمر نشستن آن به قدری هست که تمام این هزینه‌ها را جبران کند. پس اگر کسب و کار شما سایت مخصوص به خود را دارد، توصیه می‌کنیم همین امروز نسبت به شروع سئو اقدام کنید تا در سال جدید بتوانید تاثیر مثبت آن روی درآمد خود را تجربه کنید.

برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها